mandag 30. april 2012

Israel og Jordan 2008 Del 1

Om denne reisen vil jeg fortelle i to deler. Her er del 1.

Denne reisen hadde jeg tenkt på lenge, men siden det er et urolig hjørne av verden, ble det stadig utsatt. Men så tok vi mot til oss og bestilte turen. Nå satt vi på flyet med det staute navnet Blodøks med kurs for Jordan. Etter 4 timer og 50 minutter landet vi i Akaba. Flyturen hadde gått fint utenom en del turbulens over Romania. På flyplassen i Akaba ble vi hentet av en buss og en svensk guide. Vi ble kjørt til den israelske grensa. Nå ble det flere passkontroller, men endelig kunne vi spasere over grensa med bagasjen på slep. Vi var i Israel. Der stod en ny buss og en kvinnlig lokalguide som skulle bistå svensken.

På flyplassen i Akaba, Jordan

Vi var på vei gjennom ørkenen i det dagen var på hell og det ble fort mørkt. Men vi så månen speile seg i Dødehavet. Da vi nærmet oss Jerusalem, passerte vi først en militærpost, litt etter en til. Vi kjørte oppover en lang bakke, og på høgda så vi plutselig Jerusalem opplyst rett nedenfor oss. Inne i byen sjekket vi inn på The Olive Three Hotell. På rommet stod og et kort med gratulasjoner. Det var nemlig den 15. november og jeg ble enda et år yngre.

På hotellrommet i Jerusalem

Neste dag var søndag og jeg var i Jerusalem. Det var nesten ikke til å tru. Byen jeg hadde hørt om siden barneskolen. Etter frokost dro vi til Oljeberget som er høgste punktet i Kidrondalen. Her var god utsikt over byen. Midt på bildet ser vi Klippemoskeen med "gullkuppelen".

Utsikt fra Oljeberget

Vi spaserte på Palmesøndagveien, her kom Jesus ridende på en asenfole. Vi fulgte nå i bibelhistoriens fot-
spor, og stoppet der Jesus stod da han gråt over Jerusalem. Han hadde fått vite at byen skulle ødelegges. Nå stod vi her og så utover Jerusalem, en vakker by, ikke rart han gråt.

Her stod Jesus og gråt over Jerusalem

Så til Getsemane. Hvem har ikke hørt denne historien? I denne hagen bad Jesus om å få slippe å lide døden på korset. Han visste hva som ventet. Vi gikk inn i Getsemane, men nå var her bare noen få oliventrær. Men historien suste i toppene.

Fra Getsemane

Vi var inne i kirka ved Getsemane og hørte på messa som var i gang. Vi gikk ut fra Getsemane og startet å gå mot Klagemuren. For å komme dit gikk vi gjennom de jødiske kvartera.

Rett utenfor Getsemane

Klagemuren er et symbol på tempelet som lå her. Den blir også kalt Vestmuren, er 48 meter lang og 18 meter høg. 2/3 deler av muren er under jorda. Jødene samler seg her hver fredag for å minnes Jerusalems undergang i år 70. På bildet ser vi Klagemuren, til venstre mennene, til høgre kvinnene. Midt på bildet er jeg på vei bort fra muren, en underlig opplevelse.

Fra Klagemuren

Vi spaserte veien oppover mot Golgata. Det er trappetrinn oppover. I dag med boder og butikker på begge sider av de smale gatene. Vi stoppet noen steder og hørte hva som hadde skjedd på veien dengangen, ting vi har hørt fra bibelhistorien. Det spiller ingen rolle hva en personlig trur eller ikke trur, det er svært interes-ant historisk stoff. Via Dolorosa endte oppe på Golgata, og her gikk vi inn i kirka.

Fra kirka oppe på Golgata

Veien opp til Golgata startet i det muslimske kvarteret og sluttet i det jødiske. Inne i kirka så vi omtrent hvor korsfestingen fant sted, samt grava, men alt var symbolsk tillaget. På bildet er vi kommet ut fra kirka, og på denne plassen ble Jesus forhørt igjen. Alle kjenner den historien.

På Golgata

Vi dro tilbake til en sentrumskafé og spiste en enkel lunsj. Etterpå kjørte vi til et utkikkspunkt og så utover byen. På bildet ser vi eldste området av Jerusalem. Det blir kalt for Davidsstaden.

Eldste området av Jerusalem

Turen fortsatte til Betlehem. Ved bygrensa måtte vi gå av bussen, for guiden og sjåføren var jøder. Betlehem er palestinsk område, jødene kan komme inn, men det er på eget ansvar. Derfor spaserte vi over grensa og til Betlehem der ny buss og guide ventet og kjørte oss til Fødselskirka. Historien forteller at omtrent på dette stedet ble Jesus født. Dette vi synger om hver jul.

Omtrent her skjedde den spesielle fødselen

Utenfor kirka stod en statue av Hieronymus som oversatte Bibelen fra arameisk til latin. Vi shoppa litt i Betlehem, blant annet en fin, liten lysestake utskåret av oliventre. Den står i samlinga mi og minner om besøket i Betlehem. Vi kjørte tilbake til bygrensa, spaserte over til den andre bussen og kjørte tilbake til hotellet.

Klar å dra fra Betlehem

Etter frokost neste morgen satte vi oss i bussen og dro til Sionberget. Først så vi kong Davids grav. Bygget her er satt opp av korsfarererne på 800- talet. Her oppe på Sinaiberget feiret Jesus nattverdsmåltidet med disiplene sine, og hit gikk læresveinene etter han for til Himmelen. På Sionberget skjedde altså det vi feirer pinse for. Slik sier historia.

På Sionsberget

Så til ruinen etter Kaifas palass, her en tror Jesus satt fanget, dette lå litt oppe i høgda i Jerusalem. Vi spaserte det siste stykket. Da vi så restene av en gammel trapp, gikk jeg i den og tenkte at her har sikkert de historiske personene gått. Kaifas fant ingen skyld hos fangen og sendte ham videre til Pontius Pilatus. Alle kjenner den historien også. På bildet er vi på vei til ruinene av Kaifaspalasset.

Jerusalem i bakgrunnen

Neste besøk var til en modellby over det gamle Jerusalem fra tempeltida. Salomo var konge i Israel fra 970 til 933 før Kr. Han bygde flere praktbygg, blant annet det flotte tempelet. På bildet ser vi tempelet som Salomo fikk bygt.

Modell over tempelområdet

En kort spasertur fra modellbyen lå Israels museum. Her er de gamle skriftene som ble funnet i Qumran ved Dødehavet. Museet hadde samme skap som lokket på krukkene skriftene ble funnet i. Fontener sprutet vatn på bygget for å holde jevn temperatur. Det var svært interessant å se de eldgamle skriftene.

Israels museum

Vi ble kjørt et lite stykke utenfor byen og nå passerte vi olivenlunder og frukttrær som hørte til kibbutsen der vi skulle spise lunsj. Kibbutsen driver et hotell som heter Ramat Rachel hotell. Her spiste vi deilig grønnsak-suppe og brød. Gjennom de store vinduene så vi bort til Betlehem der den bibelske Rakel ligger gravlagt. Henne er hotellet oppkalt etter.

Lunsj på en kibbuts ved Jerusalem

Etter lunsj kjørte vi til museumet Yad Yashem. Det er til minne om de tragiske hendelsene under Andre verdenskrig og Holocost. Museet er bygget som en lang , smal "tarm" som minner om en fangebrakke. Her spaserte vi privat fra rom til rom og så bilder, film, og så ting som var samlet. En rystende opplevelse.

Museet Yad Yashem

I museet var en lang gang i midten og rom på begge sider. I romma var utstilt det jeg har nevnt ovenfor. Til slutt kom vi til en stor minnehall med masse bilder, og i magasinet under var enormt masse navn. Vi vet jo at over 6 millioner jøder ble drept i Holocost under Andre verdenskrig. Besøket her gjorde et enormt inntrykk.

Fra den store minnehallen

Vi gikk bort til minnesmerket over alle ofrene fra Holocost. Et enkelt rom med aske fra Auschvitz, en enkel krans og en flamme som alltid brenner. I gulvet var skrevet navnet til alle de fæle leirene. Til slutt minnehallen over de 1,5 millioner barna som ble drept. Rommet var mørkt, men opplyst i taket og det så ut som en himmel full av stjerner. En mannsstemme leste navn, og da jeg passerte hørte jeg: Olina 9 år. Jeg var rystet, og lurte på hvordan en slik galskap kunne skje. Dette museumsbesøket gjorde et uutslettelig inntrykk.
Etter dette besøket kjørte vi tilbake til hotellet. Det var nok inntrykk denne dagen. Neste morgen skulle vi reise videre.

Minnerommet over alle fra Holocost

Del 2 om turen til Jordan kommer onsdag eller torsdag.