søndag 29. april 2012

Bulgaria, Del 2

Søndag 7. september våknet vi opp i Sofia, hovedstaden i Bulgaria. Etter en god frokost på Hilton skulle vi ut og se på byen. Først til sentrum og se den store katedralen. På kirketrappa stod flere prester og ventet og mye folk hadde samlet seg. Det var tydelig at her var noe på gang, så vi ventet også. Plutselig svinget en mørk bil opp foran kirketrappa. En eldre, skrøpelig kar med grått skjegg ble hjulpet ut av bilen. Han hadde fullt presteutstyr på og ble støttet opp trappa. Det viste seg å være sjølveste kardinalen.

Sjølveste kardinalen kom

Alexander Nevskikatedralen er den største på Balkan. Et imponerende bygg. Det var film- og fotoforbud, så alt ble pakket i veska før vi gikk inn. Vi så en stund på messa. Over 20 prester tok del, pluss kardinalen. Et kor sang, og maken til sang. Aldri hadde jeg hørt så nydelig korsang. Men så fikk vi opplyst at dette var Bulgarias fremste kirkekor. Det var ei flott kirke både inni og utvendig.

Alexander Nevskikatedralen

Sofia ligger i Sofiadalen ved foten av fjellet Vitosja, og er den eldste hovedstaden i Europa. Navnet Sofia kommer fra gresk og betyr visdom. Nå skulle vi spasere gjennom sentrum mens guiden fortalte. Først så vi det tidligere kongeslottet. Videre til presidentpalasset der det akkurat var vaktskifte. Det var en varm dag og sola skinte fra en klar himmel, og jeg synes synd på vaktene som var altfor varmt kledde.

Vaktskifte ved presidentboligen i Sofia

Vi gikk et par trapper ned fra gatenivå og kom til muren som stammet fra Romertida. Da het byen Serbica. Derfra gikk vi til kirka der det hadde vært et atentat mot den tidligere kongen. Han overlevde, men mange andre ble drept. Men finest av alle bygningene synes jeg var Ivan Vazovs Nasjonalteater.

Ivan Vazovs Nasjonalteater

Til slutt så vi ei gammel kirke. Men nå var resten av dagen privat. Vi var fire norske par og vi slo oss sammen og spaserte rundt i Sofia. En av karene så seg om etter klokker, for han samlet på det. Sannelig så han en kar som solgte vekkerklokker, og lykkelig kjøpte han to av dem. Nå, sa han, har jeg nesten 400 klokker i samlinga mi hjemme. Han strålte som ei sol. Vi avsluttet runden i Sofia med en undtur i øverste etasje på en citybuss. Om kvelden roet vi ned i resepsjonen på hotellet.

I resepsjonen på Hilton i Sofia

Mandag sjekket vi ut fra hotellet i Sofia, og kjørte ut fra hovedstaden. Turen fortsatte gjennom vakker natur oppover mot Shipkapasset. Det ligger i 1300 meters høgde i Bulgarias del av Balkanfjella. Her var det voldsomme kamper mellom russerne og tyrkerne i 1877 og 1878. Russerne og bulgarerne vant.

I Shipkapasset

Vi skulle til en liten by som het Koprivchtista. Det er delvis en museumsby 1050 meter over havet. Der er over 250 typer arkitektur bevart fra det 19. århundre. Her skulle vi se noen gamle, fine hus. Vi ruslet rundt i byen og så mange fine bygninger.

Spesielt hus i Koprivchtista

En dame her søkte sultanen om å få drive sauehold. Det fikk hun, og dette utviklet seg, det ble en rik by med hele 12 000 innbyggere. Nå bur her bare 2000- 3000. I dag er 400 av husa fredet, noen er renovert. Vi var også inne i den lille blå kirka vi ser på bildet. Den er fra 1817.

Den lille blå kirka i Koprivchtista

Inne i huset på bildet under var vi også. Huset er fra 1800- talet. Eieren døde i opprøret i 1876. Vi spiste lunsj i byen før vi kjørte videre fra Koprivchtista som ligger ved foten av Balkanfjella.

Et fint, gammelt hus

Oppe i Shipkapasset stoppet vi  igjen og så minnesmerket over slaget da Bulgaria ved hjelp av russerne vant slaget mot tyrkerne som jeg har nevnt. Tyrkerne hadde gått hardt fram mot bulgarerne. De hadde tatt all jord, de tok alle stillinger, brente kirkene. Bulgarerne fikk heller ikke gå i lyse klær for det kunne gjøre dem glade.

Minnesmerket over seieren mot tyrkerne

Oppe i fjellkjeden lå en liten by vi besøkte. Den het Etara, også kalt Kunstnerbyen. Kunstnerne kom hit på 1960- talet. Etara synes jeg var en sjarmerende, liten by. En hel gate var forbeholdt kunstverksteder. Her kjøpte jeg en liten trehest til familiens yngste.

I kunstnerbyen Etara

Turen gikk videre til byen VelikoTurnovo. Der spiste vi middag på hotellet vi skulle overnatte. Om kvelden var vi på et lysshow. Kvelden var varm og månen lyste opp da vi satt og så på forestillingen som var kort, men flott. Neste morgen sjekket vi ut fra hotellet. Før vi kjørte fra byen besøkte vi borga som tronet over byen. Borga var bygget på 1190- talet. Der oppe var god utsikt ned til byen.

Utsikt til Veliko Turnovo

Vi kjørte videre til byen Arbanassi. I gamlebyen besøkte vi ei gammel kirke. Den er kalt for Bulgarias vakreste kirke. Kirka ble bygt i 1590, men påbygt på 1600- talet. Jesus Kristus fødselskirke var unselig å se til utenfra. Jeg kunne ikke forstå den ble kalt for den vakreste kirka i Bulgaria.

En spesiell kirke

Men så gikk vi inn. Der var dekorasjoner overalt. Ikonostasen var flott. Det spesielle her i denne kirka er at tema fra Det gamle testamentet er med på ikonostasen. Og i rommet utenfor er avbildet de gamle, greske filosofene. Ikke nok med det, men i våpenhuset var livshjulet dekorert inn. Det hører jo med til en annen religion. Alle rom var fantastisk dekorert. Nå forstod jeg hvorfor den blir kalt for Bulgarias vakreste kirke.

Ikonostasen i den gamle kirka i Arbanassi

Vi kjørte videre fra Arbanassi og nå skulle vi besøke et vinhus. Først ble vi vist museumet og hørt husets vinhistorie. Så barst det ned i vinkjelleren. Der fikk vi smake flere sorter viner, og vi ble servert lunsj.

Lunsj på et vinhus

Nå kurset vi mot en by som het Shoumen. Her skulle vi se et enormt monument som lå på åsen over byen. Shoumen er den tiende største byen i Bulgaria, og ligger i en klynge av åser. På monumentet tronet øverst en løvefigur. Monumentet ble bygt til 1300- årsjubileet i 1981. Det er et enormt monument i betong og stål, og er ansett for å væredet eneste monumentet som skildrer hele historien til landet fra start til i dag.

Litt av det enorme monumentet i Shoumen

Rundt på veggene "inne" i monumentet var hogt ut de mest kjente kongene. Monumentet er bygt på dugnad, og det på 1,5 år. Men det sies at kommunistene tvinget fram dugnaden.

Kjente konger er hogget ut på monumentet

Nokre av svenskene i reisegruppa skulle reise denne dagen, så de ble hentet av en taxi og kjørt til flyplassen. Vi andre fortsatte til Madara der vi spaserte oppover mot foten av et fjell. I denne fjellveggen hadde munker budd i huler.

I hulene hadde munker budd

Så til landsbyen Kjulevsha. Her skulle vi spise avskjedsmiddag med bulgarsk mat. Mens vi spiste underholdt noen eldre damer. De sang, danset og viste noen små tablå. Ei så jeg haltet, så jeg synes synd i henne og heldigvis satte hun seg ned. Det ble sagt at det var Bulgarias svar på Spicegirls.

De eldre damene underholdt

I Burgas overnattet vi på samme hotell som da vi kom. Etter frokost neste morgen gikk vi en tur i nærheten av hotellet. Klokka 10.30 ble vi kjørt til Nessebar. Nå dro to svanske par til, men vi andre fikk fire private timer her før vi skulle reise hjem. Nessebar er en typisk turistplass, men har en 3000 år gammel historie, og vi kan se ruiner fra den gamle tida. Men da vår tid var over, spaserte vi til møtestedet. Vi ble kjørt til flyplassen, og turen hjem gikk etter planen. Vi hadde hatt en fin rundreise i Bulgaria. Landet som har en historie som strekker seg tilbake til dannelsen av det første bulgarske riket på 600- talet. En kjekk og meget lærerik reise.