søndag 15. april 2012

Australia oktober 2005, Del 1

Rundreisa i Ausralia er så fylt av opplevelser at jeg må fortelle om den i 3 deler. Første kommer her.

Vi skulle på en ny stortur og jeg var svært spent på dette store landet Australia som lå så langt borte. Onsdag 5. oktober startet reisen med fly fra Gardermoen der flyet til London tok av litt forsinket. Flyet videre fra London var ytterlige tre kvarter forsinket, men endelig kl 23.00 lettet vi. Etter 11 timer landet vi i Bangkok. Vi skulle overnatte på Century Park hotell. Velkomstmiddagen var i Bangkok.

Velkomstmiddag i Bangkok

Vi var 18 i reisefølget, tre av oss var nordmenn, to var danske og resten svensker. Nå fikk vi hilst på hverandre. Middagen som var thaimat ble holdt i 5. etasje på hotellet. Før middagen startet fikk vi en velkomstdrink og orientering om turen av vår svenske reiseleder. På bildet er vi akkurat ferdige med middagen.

Velkomstmiddagen er over

Vi hadde noen timer i Bangkok før vi skulle videre og da var det lagt opp program. Først var det tur på elva. Vi passerte mange fine, religiøse bygg som templer på elvebredden. Som det hinduistiske tempelet for eksempel som vi ser på bildet.

Hinduistisk tempel ved elva

Etter en times båttur spaserte vi først gjennom et blomstemarked, et vell av nydelige blomster. Vi besøkte en smykkefabrikk før vi retunerte til hotellet og spiste lunsj. Så sjekket vi ut av hotellet og ble kjørt til flyplassen. Qantas tok av kl 17.45.

På blomstermarked i Bangkok

Vi fikk god servering på flyet. Tidlig neste morgen landet vi i Sydney. Nå skulle turen i Australia starte. Først skulle vi på en kjøretur i byen. På et utsiktspunkt fikk vi vårt første blikk av det berømte opera-bygget i Sydney.

Det kjente operabygget i Sydney

Videre til den mest kjente stranda i Sydney, Bondi Beach. Her holder surferne til. Jeg gikk helt ned til vasskanten for å kjenne på Tasmanhavet. Da så vi det kom ei svær bølge, så jeg og to japanere løp som gale for å komme unna, men ikke fort nok, for da bølga slo innover stranda ble vi våte, men ikke verre enn det tørket ganske raskt. Men jeg kunne fastslå at Tasmanhavet var ganske varmt.

Bondi Beach, der jeg løp fra bølga

Vi dro til operabygget, for nå skulle vi inn og se. Arkitekten var dansk, taket var dekket med flis fra Sverige. Javel, men så har de iallfall norske besøkende, tenkte jeg og gikk inn i denne berømte operaen.

Fra operahuset i Sydney

Operaen er et praktbygg, men inne fikk vi ikke ta bilder. Vi ble vist rundt i operaen, og satte oss til slutt på et galleri over en svær konsertsal med plass til 2700 personer. En pianist satt og spilte. Det var en stor opplevelse.

Vi var inne, men ingen foto

Vi fikk sett mye av Sydney på denne kjøreturen. Vi kjørte gjennom Chinatown, Kings Cross, Watsons Bay, men operahuset var topp. Paddington som er en populær bydel, så vi også.

Fra en populær bydel

Etter byrundturen tok vi inn på Four Points Sheraton. Her sov vi i tre timer, for tidsforskjellen var stor. Hotellet lå ved Darling Harbour. Her lå også akvariet. Kvelden var privat, så vi bestemte oss for en tur i akvariet som vi hadde hørt var stort og innholdsrikt. Til høgre på bildet ser vi det lange, kvite taket på akvariet.

Darling Harbour

Akvariet var flott tillaget. Vi fikk se det meste av det som levde i farvatna ved Sørøst- Australia. Vi gikk gjennom en tunnell med sjø på alle kanter, og det var skikkelig nifst når haiene gled forbi.

Inne på akvariet

Neste dag som var søndag, spiste vi en herlig frokost på hotellet før det var utflukt til nasjonalparken Blue Mountains. Her så vi en kunstferdig fjellformasjon i sandsteinsklipper kalt De tre søstre. Det var flott å se de ville områda.

De tre søstre i Blue Mountains

Vi fortsatte fra Blue Mountains og stoppet ved et lite fossefall. Så til et hotell oppe i fjellet. Hotellet lå fint til og var fra 1900- talet.

Hotellet oppe i fjellet

Inne på hotellet var fin innredning fra tidlig 1900- tal. En elegant atmosfære. Det var helt sikkert folk fra høgere sirkler som dro hit til fjellene for å jakte i den tida. Vi spiste lunsj ved langbord og forsynte oss fra buffé. Meget god mat.

Lunsj i fine omgivelser

På tilbaketuren stoppet vi ved et område der en del av sommerlekene i OL 2000 som ble holdt her i Sydney. Så til hotellet og slappe av. Resten av dagen var privat. Om kvelden spaserte vi i Darling Harbour, og spiste en lett middag på en uterestaurant. Det var en fin, mild kveld. På hjemveien kom vi forbi en spesiell fontene.

En spesiell fontene

Mandag var privat, og vi spaserte til havna for å se operaen igjen. Vi studerte også brua der de skyter opp fyrverkeri hver nyttårsaften. På en utekafé i strålende sol, satt vi og så på disse kjente stedene. Vi spaserte tilbake til hotellet for å ta en liten pause. På bildet ser vi hotellet vårt i bakgrunnen.

I Darling Harbour

Ettermiddagen var også privat, og vi bestemte oss for å se Sjøfartsmuseet. Der var mye interessant å se. Dette var siste kvelden i Sydney som er en fin by. Den er en av verdens viktigste havnebyer.

På Sjøfartsmuseet

Neste morgen dro vi fra hotellet rett etter frokost. Klokka 08.00 satt alle klare i bussen og vi kjørte ut fra Sydney. Første stopp var i en liten by som het Berrima. Byen hadde endret seg lite siden 1800-talet. Det var nå tidlig vår i Australia, og trærne stod i full blomst.

Fra den lille byen Berrima

Turen fortsatte og vi kom forbi en svær statue av en Merinosau, den viser hva de lever av i disse traktene. Vi passerte svære saueflokker, men så er Australia verdens største ullprodusent. Mer enn 95% går til eksport. Vi passerte sjøen George. Den forsvinner iblant, og nå var den borte, bare noen dammer her og der, og sauer beitet på botnen.

Statue av en Merinosau

Da vi kom til Canberra, kjørte vi først til andre sida av sjøen for å ta bilde av parlamentsbygningen. Vi dro til statshuset og ble omvist i bygget. Salen der de diskuterte var vi også innom. Det var interessant. På bildet ser vi parlamentsbygget til venstre.

Parlamentsbygningen i bakgrunnen

Canberra ble valgt som hovedstad i 1908 som et kompromiss mellom Sydney og Melbourne som er de to største byene. Canberra betyr møteplass og er en fin by. Ingen høghus, og det var som en blomstrende hage.

Lake Beverly Griffin

Neste besøk var på et krigsminnesmerke som også var museum. Et stort bygg på et veltillaget område. Museumet var svært godt oppbygt og lærerikt å se.

Australian War Memorial

Etter besøket på krigsmuseet sjekket vi inn på hotellet, Chifley on Northbourne hotell. Vi slappet av en liten stund på hotellet før vi skulle på utflukt.

Hotellet vårt i Canberra

Vi kjørte ut til en sauefarm. Farmeren hadde 300 sauer, sønnen med egen farm hadde 200 sauer. Vi fikk se hvordan hundene holdt sauene samlet i flokk, og vi fikk se saueklipping. Litt ull fikk jeg nappet til meg, og har den i albumet mitt. Til slutt var det grillmiddag.

Hundene samler sauene

Neste dag fortsatte reisen videre, og vi kom forbi flere idylliske småbyer. Landskapet vi kjørte gjennom nå var utrolig vakkert.

Mange idyller å se

Vi stoppet for en kaffepause, og utenfor kafeen la jeg merke til et spesielt minnesmerke, og gikk bort for å se nærmere. Jeg leste at innbyggerne her i Gundagai hadde gitt dette minnesmerket i 1932.

Kaffepause i Gundagai

Monumentet var altså en hyllest til de første pionerene i Australia. Historien bak dette er at mannen fant de aldri igjen, men hunden hans satt trofast og passet matboksa hans. Mannen kom aldri ut fra bushen.

The dog on the Tucker Box

Vi kjørte videre gjennom et variert landskap, og gjennom flere småbyer med rare navn. Som for eksempel Wagga Wagga, og Tumbarumba. I Carryong stoppet vi for å spise privat lunsj. Vi spiste deilig grønnsaksuppe og brød.

Her spiste vi lunsj i Carryong

Carryong var en blomstrende, liten by, men etter lunsj måtte vi dra. Vi kjørte forbi store skoger, oppover høgdedrag med utsikt mot Kosciuskomassivet. Vi kurset mot Beechworth, en gammel gullgraverby fra 1800- talet. Vi tok inn på Carriages Motor Inn. Før middagen på hotellet spaserte vi en tur i den sjarmerende byen.