lørdag 7. april 2012

Ungarn høsten 2003 Del 1

Jeg har valgt å fortelle om denne reisen i to deler, og her er del 1.

En uke i Ungarn ville passe i denne høstferien, og 7. oktober startet vi på turen. Først fly til København, så fly derfra til Budapest. I Oslo og København regnet det, men her var bra vær. Vi var innom hotell Taverna med bagasjen, før en buss hentet oss. Det var en minibuss, for vi var kun 17 personer. Nå skulle vi på byrundtur i Budapest.

Budapest

Budapest blir kalt Donaus dronning. Byen er delt i to deler av elva, bydelene Buda og Pest. På Budasida så vi det store torget. Der var stor oppstandelse på grunn av statsbesøk fra Tsjekkia. Det tjekkiske flagget var på plass. På det store torget ved den ukjente soldats grav var rullet ut rød løper og krans lå klar. Vi måtte vente mens en lang kortesje med politi foran og med blålys alt tilbehør passerte. Men fikk fikk se det store torget og alt styret.

I giv akt og snart kranseseremoni

Så videre til Pestsida. Der så vi mellom annet statuen av den første kristne kongen i Ungarn, Stefan 1. Han var sønn av en hedensk fyrste, men hadde ei kristen mor. Dermed fikk sønnen en kristen opp-dragelse, og ble døpt sammen med sin far i 985. Så hedningen også kom altså på bedre tanker.

Ungarns første kristne konge

Vi spaserte litt i byen privat, men sannelig min hatt begynte det ikke å regne her også, så vi gikk tilbake til hotellet. Vi hadde god tid til å ordne oss til middag. Den skulle vi spise i et sidebygg til slottet. Menyen var: Viltrullade med kvitvin til, så svinekjøtt med peppersaus og tilbehør, samt rødvin. Til dessert var pannekaker med valmuefrø og bærsaus. God mat.

Klar for middag

Onsdag morgen dro vi videre, og besøkte først fabrikken som lager Herend- porselenet. Dette porselenet er fortsatt i bruk ved mange kongelige hoff i Europa. På museumet de hadde så vi mange vakre ting.

Herend- porselen

Først så vi en kort film om utviklingen av Herend og av porselenet generelt. Etterpå drakk vi te av lekre kopper, sjølsagt Herend tekopper. Kaker ble også servert, og lokalet vi satt i var også fint.

Teserviset er av Herend- porselen

Videre fikk vi se hvordan de dekorerte porselenet. De var meget dyktige. Som nevnt så vi mange flotte ting på museet, til og med en flott kakkelovn. Til slutt kunne vi gå innom utsalget og jeg kjøpte en pitteliten Herendvase, men søt er den, og ekte Herend.

Dekoratør i sving

Neste stopp var Veszprem et av de eldste urbane områder i Ungarn. Den ligger 15 km nord for Balatonsjøen. Byen blir også kalt for Dronning Giselas favorittby, for denne byen likte dronningen best, sies det.

Veszprem, Giselas favorittby

Vi besøkte klosterkirka før vi spiste privat lunsj, og vi spaserte rundt for å finne et passende sted. Vi fant en plass som vi likte, og satte oss inn. Det var som å sitte i en koselig stue. Vi spiste gulasjsuppe og godt brød, suppen var fyldig og nydelig.

Lunsj i Veszprem

Etter lunsj startet kjøreturen videre på Tihanyhalvøya. Her så vi den flotte klosterkirka i Tihany. Beni- diktinernes abbedkirke, et av landets viktigste minnesmerker.

Klosterkirka i Tihany

Så kurset vi mot Balatonsjøen. Den er 77 km lang og 14 km brei. Ungarn er kjent for sine kurbad og helsebringende vann. Vi stoppet et sted vi skulle smake på det helsebringende vannet.

Ved Balatonsjøen

Vi spaserte bort alleen vi ser på bildet. Så gikk vi opp en vei til venstre, og der var en brønn med vann som skulle være både helsebringende og foryngende. Det kommer sikkert godt med, tenkte jeg og drakk to fulle glas.

Alleen mot vidundervatnet

En tur på Balatonsjøen stod på programmet. Ute var det blitt kaldt, så det var godt å komme om bord i båten. På dekk ble vi møtt med lokalt brennevin, men det var i bittesmå glaskrus, det var ingen fare. Vi spiste middag på båten og forsynte oss fra buffé. Etter båtturen hentet bussen oss, og etter tre kvarters kjøring, tok vi inn på hotell ved Balatonsjøen.

På båttur

Første utflukt neste morgen gikk til et vatn som kommer fra en underjordisk kilde, og skal være svært helsebringende. Hvert andre til tredje døgn skifter vatnet seg ut naturlig. Vatnet har ca 30 pluss. Her badet jeg sjølsagt.

Bad i sjøen Héviz

Etterpå kjørte vi til Ungarns største slott som ligger i dette området. Slottet hadde tilhørt den respekterte Festeticsfamilien. Slottet var praktfullt.

Utenfor slottet

Slottet hadde 101 rom. Mange flotte saler, men Den store festsal var ekstra vakker. Biblioteket var ekstra stort og hadde masse bøker, mange av dem på fremmede språk.

Den store festsal

Etter slottsbesøket spiste vi lunsj, så avslappning et par timer på rommet, men så av sted igjen. Nå kjørte vi til foten av ei gammel borg. Derfra spaserte vi opp på toppen. Der blåste det kraftig, men utsikta var fin.

Ved foten av borga

Etterpå spaserte vi til en vinkjeller, men i porten ble vi møtt med pærebrennevin i knøttsmå glass. Så barst det ned i vinkjelleren. Der smakte vi på fire sorter vin.

Vinsmaking

Da vinsmakingen var over, ble vi kjørt til foten av Bodacsonyfjellet, en sloknet vulkan. Her gikk vi over i jeeper som kjørte helt opp til restauranten. Vi ble servert salat, videre fylt kalkunbryst med tilbehør. God mat, men litt store porsjoner. Da vi kom ut av restauranten den kvelden var det tindrende måneskinn. En flott kveld.

Middag ved en sloknet vulkan