fredag 27. april 2012

Egypt, Del 3

Lørdag 24. november spiste vi en god frokost på hotellet før vi sjekket ut fra Helnan Palestine. Vi tok plass i bussen, men før vi kjørte fra Alexandria skulle vi se mer av byen. Først et fotostopp så vi fikk et siste glimt av det berømte biblioteket i Alexandria. Så til den delen av havna der ei kjent borg står. Rett bortenfor denne borga hadde stått ett av verdens underverk, Fyrtårnet på Faro. Det hadde vært enormt stort, 135 meter høgt. Lyset kunne en se 50 km fra land. I starten brukte de oljelamper å lyse opp med. Det stod ferdig ca 250 år før Kr. En regner med at det var jordskjelv som seinere ødela fyrtårnet. Vi besøkte borga.

Utenfor Citadel of Qaitbay, Alexandria

Neste besøk var i Nasjonalmuseet. Her så vi mellom annet statuer fra det berømte Fyrtårnet på Faro. Dykkere fant dem så seint som i 1995. Så lunsj. Vi spiste denne dagen også på en fin restaurant ved havnepromenaden. Så til bussen, og nå var målet Kairo. En time utenfor Kairo sentrum tok vi inn på hotell Le Meridien Pyramides. Vi dumpet opp i et egyptisk bryllup på hotellet, dermed hadde vi underholdning resten av kvelden.

Egyptisk bryllup på hotellet i Kairo

Neste dag var søndag, og første post på programmet var et besøk i Sakkara. Det første vi fikk øye på var ridende politi som holdt vakt. De tok seg flott ut.

Ridende politi, Sakkara

Det vi skulle se her var Trappetrinnspyramiden. Den er fra 2600 år før Kr. og sies å være verdens eldste steinbygning. Pyramiden er 60 meter høg og bygget i seks nivå.

Ved Trappetrinnspyramiden i Sakkara

Vi kjørte videre til en liten by som het Memfis. Denne byen hadde vært den første hovedstaden i Egypt. Først besøkte vi et utendørs museum med mange statuer. Midt på bildet bakerst ser vi den 13 meter høge statuen av Ramses II. Etterpå spiste vi lunsj i en hage, der restauranten lå på en overbygget terrasse.

Fra museumet i Memfis

Lunsj i en hage utenfor Kairo

Etter lunsj skulle vi til Gizaområdet. Endelig skulle vi få se det vi egentlig var kommet til Egypt for. Se de berømte pyramidene. Og det var et imponerende syn! Det siste av den gamle tida sine 7 underverk. Der lå de i ørkensanden, og sjøl i dag lurer eksperter på hvordan de gamle egypterne klarte å bygge pyramidene.

Pyramidene i Giza

Og der lå Sfingxen som egentlig var et fabeldyr. Statuen måler 73,5 meter fra klørne til potene på hale-spissen. For 4500 år siden ble Sfingzen hogget ut av ei klippe nær Keopspyramiden.

Sfiingzen

Pyramidene var gravmonumenter over gudekongene, Faraoene. Pyramidene her ved Giza ble bygget 2500 år før Kr. Den største er Keopspyramiden som er 147 meter høg og er 1 km rundt basen. Det var fantastisk å se pyramidene i ørkensanden og den blå himmelen over.

Foran Keopspyramiden i Giza

Om kvelden var flere fra reiseselskapet på lyd- og lysshow ved pyramidene. Det var en enorm opplevelse å se de berømte byggverka opplyste og høre fortelleren. Jeg så og hørte, og tenkte at det var fantastisk at jeg satt rett ved pyramidene. Ved pyramidene i Egypt! Hvordan kunne de bygge slike byggverk den tida? Hvor hadde de sin viten fra?

Fantastisk lysshow

Pyramidene i Giza opplyst

Etter besøket ved pyramidene dro vi tilbake til hotellet, og sannelig var et nytt bryllup på gang. Det var trommer, sang og dans, og gjestene var stivpyntet. De måtte være ganske rike som hadde råd til bryllup på et såpass fint hotell. Til og med trappa var pyntet.

Bryllupspyntet hotell

Mandag morgen ble vi kjørt til sentrum av Kairo som er en enormt stor hovedstad med 23 millioner inn- byggere. Snart 5 ganger større en hele Norges befolkning. Først besøkte vi Nasjonalmuseet. Der var vi spesielt interessert i å se dødsmasken til Tutankhamun, gudekongen som døde bare 18 år gammel, på 1300- talet før Kr. Maska var i pure gull og veier over 11 kg. Samlet fant de 1200 kg gull i grava hans.

Dødsmaska til Tutankhamun

Jeg var overveldet over alt jeg så på Nasjonalmuseet. Der var 1200 funn, og skal en bruke 1. minutt på hver ting vil det ta 9 mnd. Men størst inntrykk gjorde alt de fant i grava til den 18- årige Faraoen. Det gikk 3200 år før de fant grava hans i 1920. Flere rom var fylt med alt han hadde hatt med seg. Ufattelige rikdommer. Da jeg kom ut i sola igjen, måtte jeg bare riste på hodet av alt sammen.

Utenfor Nasjonalmuseet i Kairo

Vi kjørte opp på ei høgde over Kairo der vi så et borgområde og en moské. Her oppe var fin utsikt ned til byen. Men ikke alt var bra her. På turen inn til sentrum hadde vi sett uferdige blokker, ofte uten vindu der folk budde. Folk budde også på taket. Alt søppelet gjorde inntrykk, det var verre enn i India.

Utsikt mot Kairo

Etter å ha spist lunsj på en lokal kafé, gikk vi ei privat runde i basaren for både å se og handle. Da vi kom ut derfra møtte vi noen unge jenter som gjerne ville snakke med oss, og de ville gjerne bli fotografert. Denne kvelden var det avskjedsmiddag sjøl om alle skulle til Hurghada. Men det var et privat opphold og ingen felles opplegg.

Fire egyptiske jenter i Kairo

Tirsdag 27. november spiste vi tidlig frokost før vi tok fly til Hurghada. Det tok en time. Vi skulle bu på hotell Intercontinental. Fra rommet vårt hadde vi fin utsikt.

Utsikt fra rommet vårt

Onsdag slo vi oss sammen med et annet norsk par og tok taxi til det gamle Hurghada. Det var tidligere en fiskerlandsby. Gamlebyen blir kalt Dahar. Vi spaserte i gatene og vi handlet litt. En hyggelig tur.

I gamle Hurghada

Hurghada har ca 50 000 innbyggere og ligger ved kysten av Rødehavet. Jeg snakket med noen som sa at du bør få med deg en soloppgang. Jeg synes det var et godt tips og stod grytidlig opp neste morgen. Jeg fikk med meg soloppgangen og det var en vakker opplevelse.

Soloppgang i Hurghada, Egypt

Dette var siste dagen i Hurghada og den brukte vi til å spasere ved hotellet. Vi sola oss, spiste godt, og nyttet dagen. Hotellet lå fint til ved Rødehavet.

Foran hotellet i Hurghada

Vi hadde hatt to innholdsrike uker i Egypt. Cruiset på Nilen hadde vært flott. Turen til Alexandria og Kairo svært interessant. Men særlig Kairo med pyramidene i Giza var et høgdepunkt. Å få se pyramidene i Egypt hadde vært et ønske i mange år. Hele reisa samlet sett var en stor opplevlse. Et siste blikk på Rødehavet og palmene før vi startet på hjemturen. Turen hjem til Norge gikk etter planen.

Et siste kikk på hotellområdet