onsdag 18. april 2012

Tenerife, vinter 2006 Del 1

Om oppholdet på Tenerife vi jeg fortelle fra i to deler. Her kommer Del 1.

Vi hadde bestemt oss for langtidsferie på Tenerife, en måned skulle vi være der. Først feiret vi jul og nyttår i Bærum. Siden vi skulle ta flyet tidlig, overnattet vi på Radisson ved flyplassen natta før avreise. Det kunne vi ha spart oss, for grunnet feil på nasehjulet på flyet kom vi oss ikke av gårde før ved lunsjtid. Men vi landet trygt på Tenerife 8. januar kl 19.15 norsk tid. Dermed tilbake med klokka en time lokal tid. Vi ble kjørt til Los Americas der vi skulle bu.

Play del Los Americas

Vi hadde ofte snakket om langtidsferie når vinteren var på sitt tyngste, endelig ble det noe av. Tenerife passet fint, og vi hadde valgt å bu på Troya hotell som lå nær strandpromenaden. På hotellet hadde vi bare bestilt frokost under oppholdet, resten ville vi ta som det passet.

Troya hotell

Det viktigste for oss var å få trimme, og naturligvis var klimaet viktig. Vi undersøkte mulighetene for trimturer første dagen, det så lovende ut. I hotellresepsjonen studerte vi permen med utflukter, og fant ut at det ville bli minst en hver uke. Bildet under er tatt et lite stykke til venstre fra vårt hotell.

Litt til venstre fra vårt hotell

Den 13. januar dro vi på vår første utflukt. Det ble til Teide som er en vulkan, siste utbrudd var i 1898. Vi kjørte oppover mot fjellet, og første stopp var i Villa Flor, kommunene som ligger høgst på Tenerife.

Første stopp, Villa Flor

Vi kjørte videre oppover gjennom pinjeskoger og opp til nasjonalparken El Teide. Her kom vi til et øde månelandskap med størknet lava. Det var kommet snø, og det gjorde det ofte i denne høgda.

Øde månelandskap

Der var mange merkelige klippeformasjoner. Det har vært kraftige utbrudd fra vulkanen som har dannet dette landskapet. El Teide er Spanias høgste fjell, 3718 meter. Nå var vi oppe i 2300 meters høgde.

På 2300 m, nær El Teide

Vi kjørte nedover fra fjellet og stoppet ved en restaurant. Der bestilte jeg kanarisk suppe. Den var meget god og inneholdt mellom annet poteter og erter. Restauranten het El Rancho Bar.

Her spiste jeg kanarisk suppe

Nede ved havet var det nydelig vær og 23 grader. Etter en pause på hotellet gikk vi til høgre fra hotellet, helt til enden av Los Americas. Masse fine blomster på Tenerife.

Fine blomster på Tenerife

Utsikt i Los Americas

Lørdag startet vi trimturen alt klokka 09.15. Det var nydelig vær og uten en vindpust. Vi gikk helt til enden av Los Cristianos. Da tok en til venstre fra hotell Troya.

I Los Cristianos

Som nevnt spiste vi bare frokost på hotellet, ellers likte vi å velge restauranter vi kom forbi. Og det var ikke mangel på spisesteder. Denne kvelden var et nytt show på hotellet, og vi gikk for å se det. Gruppa het Color de Brasil. De underholdt med brasilianske rytmer.

Brasiliansk show

Søndag tok jeg et tidlig morgenbilde. Det så ut for å bli en fin dag. Vi ble ikke skuffet, temperaturen ble 23 grader og sola skinte villig. Siden det var søndag la vi ruta om Den skandinaviske turistkirka.

Tidlig morgen i Los Americas

Vi snakket litt med "presten" før vi gikk inn i salen. Temaet i talen var Nåde. Kona til "presten" sang og spilte gitar, og hun var flink. Etterpå var det kirkekaffe som vi tok med ut på terrassen i det flotte været.

Kirkekaffe ved Turistkirka

Ofte på trimturene kom vi forbi dette koselige, og spesielle bygget. Det var rett og slett et apotek. Det lå rett til venstre fra vårt hotell.

Et apotek

Onsdag 18. januar skulle vi på tur til La Gomera. Vi ble kjørt til havna i Los Cristianos, derfra gikk ferga. Etter 45 minutter nærmet vi oss øya La Gomera.

Vi nærmer oss La Gomera

Vi kjørte gjennom kupert landskap og opp i 1500- meters høgde. Vi så verdens eldste laurbærskog og spaserte en tur der. Jeg plukket med et laurbærblad som jeg fortsatt har i albumet mitt.

Verdens eldste laurbærskog

Så besøk i en liten botanisk hage som lå ganske høgt oppe. På Kanariøyene finnes 2000 typer planter, og på La Gomera er 850 av typene. Noen av plantene vokser bare her.

Fine blomster

Vi kjørte litt lenger ned i dalen der vi stoppet for lunsj. Til restauranten kom to karer for å demonstrere Silbo, en type plystrespråk som blir brukt på La Gomera. Fra dal til dal kan det høres på 4 km avstand. Det var morsomt å høre dem framføre Silbo.

En av plystrekarene

Til lunsj fikk vi først servert linsesuppe, så kjøttgryte og poteter, samt bananer til dessert. Til slutt kaffe. God lunsj. Fra restauranten var fin utsikt nedover dalen, og jeg tok bilde. Etterpå kjørte vi ned til byen.

Utsikt nedover dalen

Hovedbyen på La Gomera er San Sebastian, og vi hadde nå privat tid i byen. Her er tre hovedgater og et fint, lite torg i skyggen av laurbærtrær. Ellers er gatene smale og bebyggelsen går delvis oppover ås-sida.

Fra San Sebastian

Cristoffer Colombus er den mest kjente personen som er knyttet til La Gomera. Han hadde et forhold til grevinne Beatriz de Bombadilla, det var ei forvist adelsdame fra Spania. Colombus besøkte øya første gang i 1492. Han besøkte øya to ganger til i forkant av sine atlanterhavsreiser. Vi dro fra La Gomera kl 17.00. Det hadde vært en interessant dag på øya.

Slik kom Colombus farende

Et par dager etter gikk vi helt til endes av strandpromenaden i Los Cristianos. Dette er en tidligere fiskerlandsby. Stedet har ei fin havn der det lå både småbåter, yacter, og seilbåter. Der lå også ferga vi hadde fulgt til La Gomera. Den går fra havna her.