lørdag 21. april 2012

India, Del 2

Neste morgen sjekket vi ut fra Sheraton, men før vi kjørte videre skulle vi se Vindenes Palass her i Jaipur. I denne byen bur 4,5 millioner mennesker, og Jaipur er hovedstaden i området vi befant oss, Rajasthan. Nå gikk vi opp på taket på et privathus tvers over gata til palasset. Det var en flott fasade, men er bare en kulisse. Vindenes Palass ble bygt i 1799, nærmest som en vegg der haremsdamene kunne sitte bak, slik at de også kunne få se opptog. Altså var det ikke noe palass slik det heter i tittelen. Da vet vi det.

Vindenes Palass

Så kjørte vi ut fra Jaipur og kurset sørover. Målet var Ranthambore. Da vi kom fram, tok vi inn på hotell Ranthambore Regency. Her ble vi mottatt med blomsterkranser, og fikk en flekk i panna.

Litt av en mottakelse

I hotellhagen ble vi budt på te. Hotellet lå rett ved en nasjonalpark. Vi spiste middag også ute i hotellhagen, for det var en mild og flott kveld. En gutt og ei jente danset for oss, jeg tippet de var rundt 12 år. Men jeg har en mistanke om at begge var gutter. Noen musikere satt på plenen og spilte den fremmedartede musikken mens de to danset.

Te i hotellhagen

Tidlig neste morgen kjørte vi inn i reservatet i en stor jeep. Reservatet hadde mange fine idyller, mange tre og busker, samt flere små vatn der dyra kunne drikke. Det vi så mest av var hjortedyr.

Fine idyller i nasjonalparken

Ranthambore nasjonalpark ligger altså nordøst i delstaten Rajasthan der vi nå var. Vi så rådyr og gaseller som beitet fredelig, men de var litt lettskremte. Apekatter så vi mange av, noen av dem turnet i trærne.

En apekekatt turner i et tre

Vi kjørte tilbake til hotellet der vi slappet av ved badebassenget, men klokka 14.00 var det ettermiddags-safari. Igjen så vi flere typer hjortedyr, villsvin, apekatter og flere andre typer dyr, men ingen tiger.

Klar til ettermiddagssafari

Vi så altså ingen tiger, men vi så tigerspor, de befant seg i området. Tilbake på hotellet slappet vi av før middag. Også denne kvelden spiste vi ute i hagen. Denne kvelden var det to småjenter som danset for oss. Jenter?

Fine hjortedyr så vi mange av

Ranthambore nasjonalpark er den største og mest kjente i India. Dette var tidligere jaktmarker for Maha- rajaen av Jaipur fram til 1955. Den ble nasjonalpark i 1980. I parken er innsjøer og elver, skog og åpent buskland. Onsdag morgen kjørte vi en annen rute gjennom et vakkert område. Kun en plass fikk vi gå ut og strekke på bena. Igjen så vi flokker med apekatter, og mange fine fugler.

I Ranthambore nasjonalpark

Plutselig ble jeepen stoppet og motoren slått av, dette gjentok seg et par ganger. Men så, borte ved en kulp kom en tiger gående. Den var diger. I kikkerten så jeg den godt. Den gikk ut i kulpen og dermed så vi bare forparten. Jeg brukte mest videokameraet, men tok også et bilde. Det ble litt langt fra, men vi kunne ikke risikere å kjøre nærmere. Se til venstre for trestammen.

Se ved kulpen, en ser litt av tigeren

Slik så den egentlig ut

Denne dagen ble det altså bingo. Jeg så min første ville tiger i sitt rette element. Det var fantastisk! Etterpå kjørte vi tilbake til hotellet i det sola gikk ned. Middag spiste vi ved småbord i hagen. Seinere slappet vi av ute ved rommet vårt i en utrolig fin kveld.

Utenfor rommet vårt

Torsdag 9. november skulle vi videre, men først grytidlig opp for vi skulle besøke et fort. Vi kjørte inn porten til reservatet, så gikk vi oppover mange trapper. Der måtte vi jage vekk apekatter som ble nærgående. Etter masse trinn var vi på toppen av et berg. Her var flott utsikt til området rundt. Fortet var 700 år gammelt. Her oppe hadde herskeren vært ganske trygg.

Det gamle fortet

Oppe på høgda spaserte vi innover i terrenget og så dronningens badedam, og vi så flere små templer. Men vi gikk til et hindutempel for elefantguden Ganesja. Der så vi en seremoni forrettet av to prester. Noen av oss ble "velsignet", fikk prikk i panna og et oransje band rundt venstre handledd. Dette bandet gikk jeg med lenge før jeg tok det av og la det i albumet mitt.

Utenfor hindutempelet

Tilbake på hotellet spiste vi frokost før vi sjekket ut. Så ble vi kjørt til togstasjonen. Å kjøre 2. - klasse tog i India var en merkelig opplevelse. Folk satt eller lå i hyllene over sitteplassene, og mange satt på gulvet i gangene. Nærmeste passasjerene var ei storfamilie som skulle til Delhi for å be i et spesielt tempel. Men artig var det.

På toget i India

Etter 2,5 time var vi i Bharatpur. Der skulle vi overnatte på Laxmi Vilas Palace. Palasset tilhørte maharajaen av Bharatpur. Middag spiste vi på en åpen plass, for restauranten lå inne i palasset, men under åpen himmel. Men romma her var ikke slik vi hadde hatt på forrige maharajapalasset. Men alt var greit. Været var nydelig da vi spiste middag med stjernehimmelen som tak.

Palasset eide maharajaen av Bharatpur

Morgenen etter spiste vi frokost, og så en tur opp på taket for å se utover området. Bharatpur ble grunnlagt i 1733 av av Maharaja Mal. Byen var en gang en uintagelig  og godt planlagt by. På dette palasset vi hadde overnattet bodde fortsatt en del av familien enda. På gårdsplassen var en vaktbu og vakt. Et fint badebasseng var der også.

Ved bassenge Laxmi Vilas Palace

Vakt utenfor palasset

Vi sjekket ut fra det fine overnattingsstedet, men før vi kjørte videre fra Bharatpur, skulle vi besøke en fuglepark. Keoladeo Ghana er Indias fremste fuglepark. Tidligere var det privat område for maharajaen som jaktet her. Nå er det nasjonalpark. Her var mange fine steder.

Flere fine idyller

Vi ble syklet gjennom parken med rickshaw, så ingen motordur ødela for roa mens vi ble syklet gjennom parken. Vi så flere vatn med forskjellige fugler, ellers grønt og fint med trær, ikke minst palmer. En fin opplevelse.

Her er noen fugler

Grønne omgivelser

Sykkelturen er over

Etter besøket i fugleparken kjørte vi fra Bharatpur og kurset for Agra. Overalt i India så vi kuer i trafikken, de spankulerte på veier og gater. Kuene er hellige i India. Og kvinnene gikk alltid i sari, også når de arbeider. Da vi var oppe på Amberfortet så vi kvinner som drev med arbeid utenfor med hakke og stein. De var i sari. Det så vi også på en togstasjon der de jobbet med mold og sand på en vei. De hadde fargerike sarier.

Kvinnene brukte fargerike sarier

På vei mot Agra besøkte vi en forlatt by, Fathepur Sikri. Der hadde en mektig mogul budd. Han beordrt en hel fjellrygg flyttet, samt fikk bygget en kunstig sjø. Men byen ble forlatt etter bare 14 år. Hvorfor? Noen tror det var mangel på vatn, men de er ikke sikre på hva grunnen var.

Fra den forlatte byen

Underveis spiste vi lunsj. Da vi kom til Agra, sjekket vi inn på hotell Mulgal Sheraton. Der spiste vi middag, en god buffé. Middagen var oftest buffé i India, og det likte vi godt. Da velger en det en vil ha av rettene, og maten i India var meget god.