tirsdag 3. april 2012

Cruise i Middelhavet oktober 2001

I høstferien ville vi på cruise, og bestemte oss for den sørlige ruten i Middelhavet.Vi skulle gå om bord i Carousel i Palma. På Gardermoen måtte vi vente, for flyet fikk trøbbel med en ventil og måtte få en ny fra København. Dette førte til at vi landet på Mallorca flere timer etter planen. Men endelig var vi om bord på skipet. Etter å ha spist middag, så vi Carousel gå ut fra Palma.

Vi går ut fra Palma

Neste dag var vi i sjøen, og som vanlig i starten på et cruise var det livbåtmanøver. Dagen brukte vi ellers til å slappe av i sola, og til å gjøre oss kjent med skipet. Om kvelden ble en del av mannskapet presentert fra teaterscena.

En avslappet dag på sjøen

Mandag 8. oktober kom vi til første havn. Valetta er hovedstaden på Malta. I 1814 tok England kontrollen over Malta. Før var det Spania som rådet over øya. Valetta ble grunnlagt i 1556 av Stormesteren i Malteserordenen. Byen ble hardt skadet etter harde flyangrep under Andre verdens-krigen. Valetta kom på Unesco sin verdensarvliste i 1980.

Skipet legger til kai i Valetta

Vi skulle bli med på en halvdagstur, og tok plass i bussen. Første stopp var i Mdina som var Maltas gamle hovedstad. Bygningene hadde et tydelig arabisk preg. Araberne erobret Malta i 870, og de gav navnet til byen. Mdina betyr: Byen som er omgitt av murer.

I Mdina

I år 60 forliste apostelen Paulus her etter et forlis i disse farvatna. Siden det har kristendommen hatt fotfeste på øya. Det mest varige etter araberne er språket maltetisk som er basert på arabisk språk.

Arabisk preg på husa

Det ble et kort stopp ved et verksted, og vi fikk se hvordan en vase ble formet. Vi kjørte videre og så at Malta var både flatt og bakkete. Masse stein, ofte gulaktig stein. Av og til en del palmer. På hjemveien stoppet vi i en liten fiskerlandsby som het Masalok. Der gikk vi for å se den katolske kirka. På Malta er 360 kirker. Etter dette besøket retunerte vi om bord.

Kirka i Masalok

Vi gikk fra Malta i fin kveldssol. Denne øya som har vært bebodd siden bronsealderen. I 1964 ble Malta sjølstendig og den britiske monarken ble overhode til øya. Etter avgangen var det middag, og senere show.

Klar for middag

Tirsdag 9. oktober la vi til havn på Secilia, i byen Messina. Det er den tredje største byen på øya. Etter frokost dro vi på tur til Etna. Vulkanen ligger i Cataniadistriktet.

Ved foten av Etna

Da vi var på rundtur på Secilia for noen år siden, så vi mye røyk fra Etna, men nå virket heldigvis vulkanen rolig. Det er bra, tenkte jeg og så på haugene med rødbrun aske som omga oss her oppe.

Haugene med aske

Vi kjørte fra Etna og tilbake til Messina. Vi passerte mange lunder med oliventrær. Etter å ha spist lunsj på Carousel, spaserte vi i sentrum av Messina. Vi så blant annet katedralen.

Fra Messina

Skipet gikk ut fra havna i Messina ca kl 18.00. Vi gikk gjennom Messinastredet mellom Italia og Secilia. Der var svært smalt, og det var spennende å se da vi gikk igjennom stredet.

Carousel passerer Messinastredet

Etter middag så vi på cabaret der talenta blant mannskapet konkurrerte om førsteplassen, mange flinke. Denne kvelden passerte vi vulkanen Stromboli. Det var mørkt, men opplyst av en flott stjernehimmel. Vi fikk servert sjampanje, og stod på dekk og så på alt sammen. Det hersket en helt spesiell stemning ute på dekk under stjernehimmelen mens vi gled forbi vulkanen.

Jeg hastet fra ene opplevelsen til den andre

Onsdag kom vi til Napoli i Italia. Her var det mulig å ta en tur til Capri, og det ville vi. Vi spaserte et kort stykke dit en hurtigbåt lå, gikk om bord og tok plass. Båtturen til Capri tok om lag 45 minutter.

Vi nærmer oss Capri

Fra havna kjørte vi med minibuss opp til Anacapri. Det var smale svingete veier, men på toppen var det fint. Nesten som en liten opperetteby. Den franske komponisten Claude Debussy besøkte byen, og det inspirerte ham til å skrive preludiet Åsene i Anacapri.

Oppe i Anacapri

Capri er ei fruktbar kalkøy. Høgste punktet er 589 meter. Her dyrkes en del sydfrukter og oliven. De driver fiske, og mange turister besøker øya. Capri ligger i sydlige delen av Napoligulfen, og har vært befolket siden 8. århundre før Kr. På 1800- tallet ble kunstnerne interessert i Capri grunnet behagelig klima og vakker natur.

Her oppe var god utsikt

Den svenske legen Axel Munthe bosatte seg på Capri. På 1890- talet bygget han villaen San Michele på restene av den romerske keiser Tiberius sin gamle villa. I dag museum. Desverre besøkte vi ikke villaen. Vi spiste lunsj i Anacapri og spaserte litt der, før vi dro ned til havneområdet. En frodig park besøkte vi før vi dro fra øya.

En vakker park

Carousel gikk fra Napoli i flott kveldsol. Vi passerte flere oppdrettsanlegg, og vi kom til at det måtte være østers. Kvelden gikk som vanlig med middag og show.

Vi dro fra Napoli i kveldsol

Torsdag kom vi til Olbia på Sardinia. Rett etter frokost dro vi på utflukt. Vi kjørte langs de fine strendene, og stoppet ved en kjent ferieplass, Baja Sardinia.

Fin ferieplass

På Sardinia er mye granittstein og de eksporterer det. Øya er også rik på kork. De har masse fiske-farmer. Sardinia er ei fjellrik øy. Her er mildt om vinteren og svært varmt om sommeren.

Blant granittstein

Sardinia er en sjølstyrt italiensk region. Viktigste næringen er jordbruk som produserer vin, sydfrukter, oliven og korn. De har også fedrift. At Sardinia er rik på fjell, så vi på denne utflukta, men nå nærmet vi oss havna og cruiseskipet.

Carousel i Olbia, Sardinia

Vi gikk om bord og spiste lunsj. Så tok vi buss til sentrum av Olbia. Vi rusla i byen og kikka oss rundt, og vi shoppa litt. Det var nydelig vær, som en flott sommerdag hjemme.

Fra Olbia

Også Sardinia dro vi fra i kveldsol. Det var nest siste kvelden om bord, og ved middagen satt en av offiserene ved vårt bord. Vi avsluttet kvelden med å gå på show.

Ved middagen

Korsika var siste sted vi skulle besøke, og fredag morgen la vi til kai i Ajaccio som er Napoleon sin fødeby. Vi dro straks på busstur. Korsika er ei fjellrik øy, fjell opp til 2706 m.

I fjellheimen på Korsika

Bussjåføren var litt av en skøyer. Da vi kom opp i høgda, stoppet han ved et gjerde og gikk ut. Han skulle bare hilse på grisene, sa han. Vi så ingen griser, men hørte ham rope. Plutselig kom to svære, svarte griser ruggende ut fra buskene. Sjåføren pratet med dem før han kom og kjørte videre.

Her skimter en grisene

Korsika er svært grønt og har mange oliventrær og korktrær. Vi passerte flere små landsbyer. Det var mange svingete veier nedover mot lavlandet, og vi så mange underlige fjellformasjoner. På bildet ser vi begge deler.

Svingete veier og rare fjell

Vi kom tilbake til skipet i lunsjtid, og rett etter stimet Carousel ut fra Ajaccio. Bare en halv dag på Korsika, men vi hadde sett en del på bussturen. Denne gangen gikk vi fra havn i strålende solskinn, ikke i kveldsol som de andre gangene.

Vi drar fra Ajaccio

Resten av dagen solet vi oss. Før middag var vi på en cabaret og så opptreden. Så avskjedsmiddag. Skipet hadde nå full fart mot Mallorca. Våre faste servitører holdt litt leven ved middagen.

Servitørene skøyer

Neste morgen lå vi ved kai i Palma. Vi var klare å dra til flyplassen. Nok en tur var over, og vi hadde besøkt flere interessante steder. Turen hjem gikk fint.