mandag 16. april 2012

Australia 2005, Del 2

Torsdag morgen 13. oktober kjørte vi videre fra Beechworth. Første stopp denne dagen var i Glenrowan, en liten by der det står en statue av Ned Kelly. Han prøvde seg på et ran her, men ble arrestert og ført til Sydney. Her ble han for denne og flere andre forbrytelser dømt til å bli hengt. Hans siste ord var: Sånn er livet.

Storfanten Ned Kelly

Veiene i Australia var svært godt utbygt. Motgående kjørefelt lå i god avstand som vi ser på bildet. Se grinda vi ser litt av framme ved frontruta, den er for å ta av ved påkjørsel av kenguru.

Fornuftig anlagde veier i Australia

Reisen gikk videre til Melbourne. Der besøkte vi først Royal Botanic Gardens. Det var en fin park med vatn og masse praktfulle blomster. De berømte svarte svanene så vi også.

Svarte svaner i Melbourne

Etter byrundturen ble vi kjørt til hotell Rygdes Melbourn. Her takket sjåføren for seg, han skulle retunere til Sydney. Resten av kvelden var privat, og etter en pause på hotellet spaserte vi ned til elveområdet Yarra River. Så tidlig kveld.

Ved Yarra River

Fredag var privat i Melbourne. Etter frokost gikk vi først ned til elveområdet. Videre til Nasjonal- museet der vi så masse fanstastisk kunst. Jeg likte spesielt godt maleriet fra 1913, malt av ameri-kaneren S. Sargent. Det het: Autumn leaves. Det var ikke lov å ta bilder, derfor kjøpte jeg et kort.

Autumn leaves

Videre spaserte vi til St. Paul- kirka og gikk inn. Der var svært vakre glasmaleri. Et spesielt bygg stoppet vi opp for å se nærmere på. Bygget hadde blant annet kinosaler, men var ellers bare pesielt å se til.

Spesielt bygg i Melbourne

Etter avslapning på hotellet spaserte vi videre rundt i byen. Melbourne er Australias nest største by med over 3 millioner innbyggere. Byen ble grunnlagt i 1835. Her er store folkegrupper av for eksempel italienere og grekere. Vi shoppa litt også, og om kvelden spiste vi privat middag i elveområdet. Det var en strålende fin og mild kveld i Melbourne.

Melbourne

Fredag morgen satt alle klar i minibussen. Vi skulle på en heldagsutflukt til et område utenfor Melbourne. Første stopp var Grants Reserve. Så fort vi var kommet ut og skaffet frø, kom papegøyer i vakre farger og ville ha mat. Dette var i fugleinfluensaens tid, men jeg tenkte det fikk stå til.

Papegøyene ville ha mat

To mette kakaduer

Utflukten fortsatte og vi kjørte forbi Bergasktrær som kunne bli enormt høge. Neste stopp var Healsville Sanctuary. Her ble vi guidet rundt av en pensjonist som likte å høre at vi kom fra Norge, og spesielt at vi kom fra Vestlandet, for han hadde vært i Bergen. Det var svært varmt denne dagen så kenguruene lå rett ut i skyggen og døste.

To kenguruer døser i skyggen

Kenguruene er Australias nasjonalsymbol og det finnes mange typer. En kjempekenguru kan hoppe 10 meter langt og 3 meter høgt. De lever av gras og beiter i flokker. Kenguruen er gravid bare i ca 3 uker. Da kryper den 3 cm lille ungen ut og fram i posen. Der syger den seg fast i minste spenen og blir der i 7 mnd. Da hopper den ut og ser seg rundt, men så tilbake i posen.

Kjempekenguru

I dyrehagen var kun australsk fauna og dyr. Vi så to søte dingohvalper, men når de blir større er de farlige. I trærne skjulte det seg koalabjørner. Ser vi godt i løvverket ser vi en søt koalabjørn.

I løvverket ser koalabjørnen på oss

To foreløpig søte dingoer

Til slutt fikk vi se en oppvisning av rovfugler, det har jeg på video. Utflukten gikk videre til en vingård, vi var nå i Yarra Valley. Her var grønt og fint med masse vinranker. På vingården fikk vi servert en vel- smakende lunsj og fikk smake flere sorter viner. Den som ville kunne få kjøpe med seg.

Vinranker i Yarra Valley

Så kjørte vi tilbake til Melbourne som er en meget fin by med flere grøntområder og parker, samt elegante shoppingstrøk. Vi tok en siste tur i byen og shoppa litt igjen. Men vi måtte tilbake til hotellet og pakke, for dagen etter skulle vi reise videre.

Melbourne er en fin by

Søndag 16. oktober fløy vi over røde vidder, bare små kvite skydotter på himmelen. Vi hadde spist tidlig frokost før vi dro til flyplassen i Melbourne. Det var litt turbulens på flyturen, men vi hadde stø kurs mot Cairns.

Vi fløy over røde vidder

I Cairns kom vi til tropene. Varmt og sol fra knallblå himmel. Vi sjekket inn på et fint hotell, Trade Winds Esplanada. Utsikta fra balkongen var fin, akkurat nå var det lavvann, derfor så vi sjøbotnen.

Utsikt fra balkongen på hotellrommet vårt

Cairns var en fin, liten by som lå ut mot Stillehavet i Nordøst- Australia, North Queensland. Resten av dagen var privat, og vi spaserte inn mot sentrum. Ved strandpromenaden passerte vi flokker med pelikaner.

Pelikaner ved strandpromenaden

Sola var på vei ned da vi spaserte tilbake til hotellet for å skifte klær. Vi gikk tilbake til sentrum i den herlige tropekvelden. Der spiste vi en lett middag, deilig fiskesuppe som den restauranten var spesielt kjent for.

På vei til hotellet i sein kveldssol

Etter frokost neste morgen møtte vi i resepsjonen og spaserte samlet til havna. Der ventet en båt som tok oss med ut til det berømte Great Barrier Reef. Mange nyttet høve til å snorkle, men vi nøyde oss med å bivåne og nyte den flotte dagen. Jeg tenkte det kanskje lurte haier under vassflata.

På Great Barrier Reef

Men der ute gikk vi som ikke surfet om bord på en båt med glasbotn, slik fikk vi også se livet under vatn, men det var ikke godt å ta bilder, derfor kjøpte jeg kort. Det store Brriererevet er ett av verdens fineste marine naturreservat. På bildet ser vi noe av det som svømmer rundt i sjøen der.

Fra kortet

Om bord fikk vi servert lunsj. De siste snorklerne ble kalt tilbake, og vi startet turen mot land, og nå ble vi servert kvitvin i fine stettglas. Vi hadde hatt en strålende dag ute på Stillehavet.

Full fart til lands

På strandpromenaden måtte vi igjen stoppe for å beundre fuglelivet. Så et raskt bad i hotellbassenget. Om kvelden spaserte vi til sentrum og spiste pizza. Vi tok det enkelt når det var høve til det. Tilbake på hotellet slappet vi av i resepsjonen før vi tok tidlig kveld.

I resepsjonen på hotellet i Cairns

Tirsdag morgen ble vi kjørt til foten av regnskogen, til Tjapukai Theatre. Der viste de aboriginerne sin historie, ved både film og tablå. Det var interessant. Etterpå var vi innom et utsalg, og der kjøpte jeg en bumerang. Nå henger den fint i salmlinga mi. Jeg kjøpte også kort med typisk urfolkkunst.

Typisk aboriginkunst

Så fulgte vi taubane til Tjapukai Cultural Park. Vi spaserte et lite stykke til et utendørs teater der vi satte oss. Vi fikk se og høre musikk og dans av aboriginer. Dette er Australias urinnvånere som utgjør 1,7 % av befolkningen. På bildet ser vi en som spiller på det lange, spesielle blåseinstrumentet Didgeridoo, og som er laget av tre.

En aborigin spiller på Didgeridoo

Aboriginernes kultur er regnet for å være den eldste eksisterende kultur i verden. Det meste i deres kultur har religiøs betydning. Men nå skulle jeg lære meg å kaste bumerang av en aborigin som var dekorert med kroppsmaling. Jeg kastet med full fart og bumerangen for som et skudd, men kom aldri tilbake. Som kjent skal en bumerang snu i lufta og komme tilbake.

Læreren

Kasteren

Nå satte vi oss i taubane og for oppetter regnskogen. Utsikta var enorm etter høgere vi kom. To ganger var det stopp underveis så vi fikk spasere i regnskogen.

Vi spaserte i regnskogen

Utsikta nedover mot tretoppene

Plutselig rett nede ved ei trekrone så jeg en utrolig vakker sommerfugl. Stor og knallblå, men det gikk så fort at det var umulig å ta bilde. Senere fant jeg et kort av en sommerfugl som lignet. Blåfargen er den samme, men den var ikke svart som jeg så i farta. Jeg tenker iblant på den vakre, blå sommerfuglen jeg så over en trekrone i regnskogen ved Cairns.

Vi svever over regnskogen

Sommerfuglen som ligner originalen

Slike "vogner" satt vi i

Vi hadde fulgt taubane i 7 km i regnskogen før vi var på toppen. Nå spaserte vi her oppe i Tjapukai by en stund. Vi hadde privat tid og skulle møtes ved den lille togstasjonen. Her oppe shoppa vi litt og vi spiste lunsj. Da tiden var inne, spaserte vi til togstasjonen. Så tok vi plass i Kuranda Scenic Railway.

Toget stod klart

Fra toget som fraktet oss ned til Cairns var også meget god utsikt. To ganger var det stopp så vi fikk gå ut for å ta bilder og nyte den flotte naturen. Det var berg, skog og fossefall.

Utsikt fra toget

En buss kjørte oss siste stykket til hotellet. Etter en stund med avslapning på hotellet, møttes vi med de andre i resepsjonen og spaserte sammen til restauranten der vi skulle spise middag.