torsdag 5. april 2012

Sør- Afrika Del 2

Tidlig neste morgen var det kun kaffe, så rett på safari. Først stoppet vi ved et Boerbønetre som var fullt av fargerike fugler som kvitret og sang. Lenger framme så vi et nesehorn som jeg synes var litt for nær veien.

Nasehorn rett ved veien

Vi hadde en pause, og da fikk vi te, kaffe, eller sjokolade etter som vi ønsket. Så fortsatte vi, og vi så blant annet flere gnuer og sebraer.

En pust i bakken

Tilbake på lodgeområdet spiste vi frokost før avslapning på hytta. Fra verandaen der så vi dyrelivet nede i dalen, der var flokker med dyr. Vi så både bøfler og giraffer.

Utenfor hytta

På bildet ser vi hytta vi bodde i. Den var romslig med soverom og to store bad. Alle måltider ble spist i hovedbygget. Om dagen kunne vi gå til måltidene alene, men ikke om kvelden. Ellers ikke gå utom hotellområdet uten guider. Denne natten hørte vi løver som brølte ute i natten. Det var nifst.

Hytta vår i bakgrunnen

Det ble servert te i hagen før vi skulle på kveldsafari. God te og flere sorter kjeks. På vei til jeepen så vi først en apekatt som satt på veien, så en hel flokk i trærne ved siden av.

Te i hagen

Når vi kjørte ut på safari satt det alltid en stifinner i et sete på panseret til jeepen. Vi så en god del dyr , sebraer, giraffer, bøfler og elefanter. Jeg må tilstå at jeg brukte mest videokameraet. Der er det meste av dyrebildene.

Stifinneren på panseret

Vi tok et stopp da solnedgangen kom. Da fikk vi servert en sundowner. Etter det satt stifinneren med en sterk lykt og lyste langs stien. Vi så blant annet et løvepar, men som sagt, det meste er på film.

En Sundowner

En enslig bøffel

Løvene har måltid

Safarien var over og vi retunerte til Campen. Vi ordnet oss før middag og ble hentet av en vakt med lampe, vakten var bevepnet. Denne kvelden spiste vi middag ute under Afrikas stjernehimmel. Meny: Gresskarsuppe, impalapølser, perlehønegryte, biff, maisgrøt, salat, fruktsalat og sitronmarengspai.

Middag under Afrikas stjernehimmel

Fredag 4. oktober reiste vi videre og kurset mot Swaziland. Vi kjørte østover mot Mosambique, men svinget av mot grensa til Swaziland. På et stopp så vi et tre som var fullt av de morsomme kvite fugle- redene som hang ned fra greinene.

Artige fuglereder

Swaziland er et sjølstendig kongerike. Kong Mswati III har mye makt. Her bor ca 1 million mennesker, nesten alle er svarte swazier. Passa våre ble gransket på grensen.

På grensa til Swaziland

Landskapet vi nå kjørte gjennom var kupert og variert. Swaziland er delt i 4 provinser som igjen er delt i 6 distrikt. Vi kjørte sørover tvers igjennom landet.

Landskap i Swaziland

Vi spiste lunsj i hovedstaden som ligger i Kongedalen. Hotellet serverte god mat. Etter lunsj besøkte vi et marked. Så videre forbi grønne marker med sukkerrør, og gjennom små landsbyer. Guiden sa: Se nøye på alt folket vi kjører forbi. Om 10 år vil halvparten av befolkningen være døde av aids. Hver tredje gravide kvinne er smittet.

Landsby vi kjørte gjennom i Swaziland

Vi stoppet for å se på en familiesamling av hytter. Det så svært fattigslig ut. Jeg så inn i ei hytte. At det går an å leve slik! Jeg var glad da jeg inntok plassen min i bussen og vi kjørte videre.

Hyttene vi besøkte

Turen gikk videre til Sør- Afrikaprovinsen Kwa Zulu Natal. Vi overnattet i Hluhluwe, på hotell Zulu Nyala Heritage hotell. Vi skiftet og gikk til middag på hotellet. Rett etter middag kom zuludansere og opptråtte på plassen utenfor hotellet.

Klar for middag

Zuludanserne

Dette hotellet lå ved et safariområde, og før frokost dro vi ut for å se på ville dyr. Vi så mange gnuer, giraffer, og et nasehorn som kom litt for nær.

Staselige giraffer

Nasehornet ble litt nærgående

Så frokost på hotellet før vi besøkte en zululandsby. Den var ganske ny, og skulle vise hvordan livet var i en slik landsby før, men som også er slik fortsatt flere steder i Afrika.

Unge zulukvinner

Utflukten fortsatte til St. Lucia som er ett av Afrikas mest severdige marina naturreservet. Vi kjørte båt på elva. Her filmet jeg nærbilder av flodhester. Bloggen var ikke påtenkt den gangen. Men jeg har bilde av en ekkel krokodille.

Motbydelig krokodille

Sola var i ferd med å gå ned da vi dro tilbake til hotellet. Så avslapning og middag. Neste morgen kjørte vi videre med kurs for Durban. Vi kjørte sørover gjennom malariaområde. Videre kjørte vi gjennom mer dyrket område, så over ei bru som krysset ei elv og vekk fra malariaområdet. Her bur zulufolket som er det store krigerfolket. I Durban besøkte vi en park som var flott tillaget. Vakre blomster overalt. Så byrundtur. Først til et utsiktsplatå. Durban har ca 2,5 millioner innbyggere og er Afrikas tredje største by. Vi stoppet ved et stort butikksenter der vi spiste privat lunsj.

Fra parken i Durban

Utsikt mot Durban

Vi kjørte til havneområdet. I programmet stod at vi skulle få spasere her på Marine Parade strand-promenade, men guiden sa vi ikke fikk forlate bussen. Det hadde blitt altfor mye kriminalitet, og de tok ingen sjanser. Bildet fra havna er tatt fra bussen.

Havneområde i Durban

Etter byrundturen barst det rett til flyplassen. Vi tok av 17.05 og landet i Port Elisabeth 18.10. Her sjekket vi inn på Holiday Inn. Rommet var i 10. etasje så vi hadde god utsikt.

Utsikt fra hotellet i Port Elisabeth

Etter frokost mandag 7. oktober kjørte vi opp på høgda over byen og så utover Port Elisabeth. Her oppe var fint med palmer, og vi så en pyramide som var minnesmerke over en forgudet hustru som døde, Elisabeth. Hun har gitt byen navn.

Minnesmerket over Elisabeth

Vi kjørte videre fra Port Elisabeth, og plutselig tok lokalguiden over rattet og kjørte inn på en sidevei. I en liten dal gikk vi ut og hørte på fuglesangen. Alt var stille og fredelig og naturen grønn og fin. Men så fikk vi vite at brua vi så over oss var Sjølmordsbrua. Mange hadde kastet seg utfor den og tatt sitt eget liv.

Fint sted, men med en tragisk undertone

Vi kjørte videre over store juv og kløfter, og vi stoppet i en regnskog og spaserte der. Mange av kløftene var svært djupe. Ved brua på bildet ble det pause, og flere av oss gikk over brua.

Brua vi spaserte på

Vi spiste privat lunsj i en liten by som het Krysna. Den lå fint til ved en lagune. Vi bestemte oss for å spise lunsj på et koselig sted som het Olive Tree. Nydelig mat.

Lunsj på Olive Tree

Landskapet vi nå kjørte gjennom er kalt The Garden Route. Det grønne landskapet er ett av Afrikas vakreste. Da vi kom til Wilderness, sjekket vi inn på Wilderness Beach hotell.