torsdag 12. april 2012

Tyrkia, høsten 2004

I høstferien skulle vi utforske en del av Tyrkia. Første etappe gikk til Trondheim. Vi overnattet på Rica hotell nær flyplassen, og neste morgen lettet flyet fra Værnes kl 09.45. Flyturen tok 4,5 time. I Tyrkia var nydelig vær. En minibuss kjørte oss og et annet par til sentrum av Antalya. Etter å ha tatt inn på hotel Khan, spaserte vi en tur i sentrum, og slappet til slutt av på en utekafé.

På utekafé i Antalya

Søndag morgen satt vi en stund på altanen vår og så ut på byen, solen skinte og været var varmt som en flott sommerdag hjemme. Etter frokost skulle vi ut fra dette hotellet, samles med resten av gruppa og turen i Tyrkia kunne offisielt begynne. Vi startet med byrundtur i Antalya, så besøk i det arkeologiske museumet. Interessant museum og imponerende statuer. Museet hadde mange ting fra den antikke nabobyen Perge.

Her har vi Apollon

Vi kjørte fra Antalya og oppover i Taurusfjella, over høgsletter og fjellpass. Vi kjørte også i daler der vi så gjetere med saueflokkene sine. Ved en saltsjø stoppet vi og spiste lunsj. Etter måltidet gikk vi ned og så nærmere på saltsjøen.

Ved en saltsjø i Tyrkia

Turen gikk videre forbi landsbyer der vi så høge, staselige popler ved husa. Når et barn, særlig en gutt, ble født, plantet foreldrene popler som ble hogget ned og solgt da de skulle gifte seg. Da vi var framme i Denizli, så vi først et stort og svært gammelt teater.

Gammelt teater i Denizli

Så Pamukkale som var et fantastisk skue der det lå som et kvitt eventyrslott. På norsk blir det kalt for bomullsslottet eller bomullsfestningen. Utseende er blitt slik grunnet varmt kalk- og kullsyreholdig vatn som strømmer nedover en 100 meter høg klippeside. Det danner de små terrassene og forsteinet fossefall med kvite avleiringer. Flott og spesielt var det å se.

Pamukkale, bommulsfestningen

Vi sjekket inn på et hotell for natten, og der spiste vi middag, en god buffé. Vi kjørte videre neste morgen og kom forbi store bomullsmarker. Lokalguiden var ut og plukket litt, og jeg var frampå og bommet litt. Bomullsdotten fra Tyrkia har jeg fint forvart i albumet mitt. Så kom vi til Sultankoy der vi fikk se hvordan de vov tepper, før vi spiste lunsj i hagen.

Lunsj i Sultankoy

Nå kjørte vi et langt stykke videre, så stoppet vi på en høgde over Efesos. Her sies at Maria, mor til Jesus levde sine siste år. Vi besøkte huset og inne var et kapell. Der tende jeg to lys, for jeg tenkte at det passet der og da.

Kapellet i huset til Maria

Turen gikk videre gjennom den frodige Meanderdalen og ned til ruinbyen Efesos. Det var et av høgdepunktene for meg på reisen. Både Johannes og Paulus grunnla sine menigheter her. Byen ble grunnlagt alt på 1100- talet før Kr.

En av hovedgatene i Efesos

Gatene var omkranset av flotte statuer. Efesos var en av antikkens største byer og et knutepunkt. Her lå også ett av antikkens sju underverk, det fantastiske Artemistempelet. Det var en opplevelse å rusle blant ruinene i Efesos og tenke på for en by dette en gang var.

Fra Efesos

Utgravningene av Efesos startet på 1800- talet og er de største i Tyrkia. Vi beundret biblioteket, og så på fortavtrykket som viste vei til horehuset. Fysja. Vi ble forundret over hvor stort teateret var. Der var 25 000 sitteplasser.

Det enorme teateret i Efesos

Fra Efesos kjørte vi til Izmir, det tidligere Smyrna. Byen ligger helt nede ved havet. Det er en stor havneby med over 3 millioner innbyggere. I Izmir budde vi på Princess hotell. Vi spiste en velsmakende buffémiddag på hotellet. Det var mørkt da vi kom, og grålysning da vi dro.

Avslappning på hotellet i Izmir

Tirsdag 5. oktober startet vi tidlig, og kjørte nordover langs kysten av Egeerhavet. Vi passerte mange moskeer, og mange bomullsmarker. Vi stoppet ved ei av markene der folk var i fullt arbeid.

Travelt på bomullsmarka

Vi kjørte gjennom byen Bergama og opp til 300 meters høgde til akropolisklippa. Her lå datidas Pergamon. Pergamentet ble først brukt her som materiale for bøker.

Datidas Pergamon

Vi så hvor det berømte biblioteket hadde ligget, og det like berømte Zevsalteret. Og det gamle teateret med 78 benkerader. På bildet ser vi byen Bergama i bakgrunnen.

Ved det gamle teateret

Her i Pergamon regjerte Attaliderslekta sine konger ei kort, men hektisk periode nokre hundre år før Kr. Oppe på denne klippa bodde kongen og de rike. Lenger nede bodde de som var lavere på rangstigen.

Fra Pergamon

Vi spiste lunsj i Bergamo før turen gikk videre langs Edremitbukta mot Troja der vi så på utgravningene. Troja består i dag av 7- 9 antikke byer like ved Dardanellene. Det er vanskelig å bedømme hvilke Troja Homer skildrer i Iliaden og Odysseen.

Slik tror en Troja så ut

En tror at det var her den trojanske krigen stod 700- 800 år før Kr. Helena rømte til Troja med Paris, derfor kom den trojanske krigen. Slik tror en den berømte trehesten så ut som ble brukt for å lure motstanderen i krigen.

Den trojanske hesten

Fra Troja kjørte vi til Canakkale. Her tok vi inn på et lite, familiedrevet hotell. Det lå like ved Dardanellene som er et smalt strede som forbinder Egeerhavet og Marmarahavet. Kun noen trapper ned
og en var ved sjøen.

På terrassen ved rommet vårt

Vi var en liten tur ned til sjøen og vasset litt i havet før vi gikk tilbake for å ordne oss til middag. Hotellet vi bodde på het Tusan, og det minnet meg om svensk. Vi spsiste middag på hotellet, og roet ned på rommet etterpå.

På hotell Tusan

Onsdag startet vi tidlig fra hotellet, for vi skulle til havna og ta ferga kl 08.00. Vi nådde ferga, men bare så vidt. Saken var at en fra reisefølget snublet i trappa på vei opp fra en morgentur til sjøen, og slo seg kraftig i hodet. Han måtte på sykehuset og sy 7-8 sting.

Vi nådde ferga

Ferga tok oss fra Asia- delen av Tyrkia og over Dardanellene til Gallipolihalvøya som ligger i Europa. Vi kurset mot Istanbul og kjørte gjennom variert landskap.

Variert natur

Vi stoppet og spiste lunsj i Tekirad, og der spiste vi tyrkisk mat. Siste etappe til Istanbul skulle vi ta båt, men før vi gikk av bussen serverte lokalguiden raki som er tyrkisk brennevin, men kun et lite beger. Så siste stykket inn til Istanbul.

Vi nærmer oss byen.

På siste etappe kjente vi noen regndråper. Bussen hentet oss på kaia og kjørte oss til hotell Agiyade som lå sentralt i byen. Middag spiste vi på hotellet, en god buffé. Vi avsluttet dagen i ro og mak i baren.

Rett før vi tar kveld

Torsdag morgen høljregnet det. Heldigvis hadde vi bare "innearbeid". Vi besøkte den nest største moskeen i Istanbul, men kanskje den mest praktfulle arkitektonisk. Suliman den stores moské var imponerende med flotte dekorasjoner. Jeg filmet inne, men tok bilde ute.

Moskeen ute

Så Choramuseet. Tidligere var dette Den hellige frelsers kirke. Byens mest interessante bysantiske byggverk.

Choramuseet

Etter lunsj dro vi til Grand Bazaar. Her var masse varer å velge mellom. Men så var her 4500 butikker. Her var gull, sølv, keramikk, klær, krydder og alt en kan tenke seg.

Fra Grand Bazaar

Om kvelden dro vi på byen til restaurant Sultanas. Restauranten var spesiell og maten var god. Under middagen var det underholdning, blant annet tyrkisk folkedans.

Tyrkisk folkedans

Fredag var vår siste dag i Istanbul. Fram til 1930 het byen Konstantinopel. Istanbul er Tyrkias største by og hovedstad. Først skulle vi besøke Den blå moskeen. Et imponerende og flott bygg.

Den blå moskeen

Neste besøk var i det orientalske Topkapipalasset. Her finnes ufattelige rikdommer i form av juveler, samt ei av verdens største samlinger av porselen. Palasset hadde fine utsmykninger.

Fine detaljer på palasset

Mange gjenstander er fra Kina og Vietnam. Sultan Mustafa III sin rustning må nevnes. Den er fra 1850 og er innlagt med gull og diamanter.

Mustafas III sin rustning

Etter lunsj kjørte vi tilbake til hotellet. Der tok vi en pause før vi gikk en privat spasertur i byen. Været var litt bedre nå. Vi måtte se en gang til på den meget fine Blå moskeen. Det er den eneste med seks minareter. Navnet Den blå moskeen viser til fargen på den blå flisen i interiøret.

Den blå moskeen

Om kvelden var det avskjedsmiddag på hotellet. Fire av oss skulle reise denne kvelden, for vi var de første som kom. Om kvelden ble vi kjørt til flyplassen i to drosjer.

I resepsjonen rett før vi drar

Flyet gikk først klokka tre om natta fra Istanbul til Antalya. Vi rakk så vidt flyet til Trondheim, og med et nødrop nådde vi Ålesundflyet, men kom oss hjem til slutt. Turen til Tyrkia var interessant og været var varmt og fint helt til vi kom til Istanbul. Regnet i Istanbul la en demper på besøket i hovedstaden, men turen ellers var etter oppskriften.