onsdag 4. april 2012

Sør- Afrika, oktober 2002 Del 1

Turen til Sør- Afrika var så fylt av opplevelser at jeg må dele bloggen om den i tre deler.
Vi hadde bestilt tur til Afrika. Afrika! Jeg hadde drømt om å reise til Afrika siden jeg var ei lita jente og hadde fulgt ei gammal tante på basar. Der hadde jeg hørt misjonærene fortelle om Afrika. Nå var alt klart, og vi skulle på reise i Sør- Afrika fra 29.09 til 12.10. På kartet ser en ruta.

Kartet viser reiseruta

Først var det fly til London der vi måtte vente en time ekstra, men så kunne vi ta plass i flyet vi skulle følge til Sør- Afrika. Flyet tok av kl 21.00. Om bord fikk vi god service og god mat. På slutten av natta ble det mye turbulens, men vi fikk servert frokost før flyet landet i Johannesburg 07.10. På vei inn til byen så vi store gulaktige hauger. Det var fra den tida gullgraverne grov etter gull.

Hauger etter gullgraverne

Johannesburg ble grunnlagt i 1886 da australske G. Harrison fant gull. Dette er en av Afrikas største byer. I dag er byen dominert av innflyttere fra alle raser. I dagligtale blir byen kalt for Joburg.

Fra Johannesburg

Vi ble straks kjørt på byrundtur i Johannesburg. Det var for farlig å spasere der, for kriminaliteten var høg. Det var stopp her og der så vi gikk ut og tok bilder. Da jeg foreviget det fine, gamle posthuset, kom en mørk kar og sa at det var forbudt. Du respekterer meg ikke, sa han til meg. Jeg pekte på ørene og lot som jeg ikke hørte. Jeg tok ikke flere bilder der, men da hadde jeg tatt det jeg ville ha. Jeg hørte at lokalguiden kom i krangel med mannen, men vi kjørte bare videre.

Det gamle posthuset

Etter byturen ble vi kjørt ut til den fasjonable forstaden Sandton der vi sjekket inn på Holliday Inn Garden Court. Etter lunsj på hotellet solet vi oss ved bassenget. Da velkomstmiddagen var over, gikk noen av oss ut i hotellhagen. Vi hadde fått beskjed om ikke å gå utom hotellområdet etter det var mørkt. Men alle var opprømte og i godt humør, det var vår første kveld i Afrika.

Vår første kveld i Afrika

Neste morgen besøkte vi Soweto, og nå hadde vi med enda en lokalguide. I Soweto bor ca 3,5 millioner mennesker. Jeg hadde alltid trodd at Soweto var kun slum, men det var feil, for her er klasseforskjell. I Soweto er velstående, middelklasse, fattige, pluss slum.

Her er et bra område

Vi stoppet, og spaserte litt ved sykehusområdet som er enormt stort. På ei gangbru hadde noen kvinner rigget seg opp noen provisoriske salgsboder og solgte blant annet frukt. Det blåste litt denne dagen, og oppe på brua merket en det mest.

Kvinner med salgsbodene sine

En bod med alternativ medisin var der også. Der hang en hubro som en kunne kjøpe og henge opp som vern mot vonde ånder. En muti, apoteker, solgte røykelse, den også for å jage bort vonde ånder.

En død hubro

Museumet over kampen mot apartheid besøkte vi, og så stedet der unggutten Hector ble skutt i 1976. I resepsjonen på museumet arbeidet både mora og søsteren hans. Det var sørgelig å se.

Ei trist historie

Så fikk vi se slummen. Vi kjørte forbi lange, trøstesløse strekninger med slumområder. Bussen stoppet på en bakketopp, og vi gikk ut for å se. Plutselig kom en horde med barn oppetter bakken. Alle inn i bussen straks, sa guiden. Vi skyndte oss inn i bussen, og sjåføren kjørte med en gang. Jeg så meg tilbake mot slummen og tenkte: At folk kan leve slik.

Trøstesløs slum

På programmet stod besøk på et barnehjem, Orlandos Childrens Home. Mrs Miriam viste oss rundt. Det var lyse og fine lokaler. På ett av romma lå de minste og sov formiddagslur i sprinklesengene sine. Større barn satt i spiserommet og fikk seg mat. Barnehjemmet ble drevet privat, og alle i reisegruppa gav pengegaver. Ingen av barna hadde kontakt med barna. Før vi dro sang noen av barna for oss.

Besøk på barnehjem i Soweto

Det var tid for lunsj. Restauranten vi spiste på het Wandies Place, og hadde før vært en shebeen, en ulovlig bar. Stedet var lite, men spesielt. Alle veggene var dekket av visittkort gjester hadde festet der. Vi forsynte oss av en buffé i rommet ved siden av, og maten var meget god.

Lunsj i Soweto

Til slutt i Soweto stoppet vi i et fint og rolig område. Vi spaserte til huset der Mandela budde før han ble arrestert. Nå er det museum. Også biskop Desmont Tutu har bodd her i området, Orlando West.

Ved huset Mandela hadde budd

Så retunerte vi til hotellet etter en dag med masse inntrykk. Middag skulle vi spise på hotellet, Holliday Inn. Det var hotellets buffé. I bakgrunnen på bildet ser en matsalen der vi spiste middag.

På terrassen ved matsalen

Tirsdag 1. oktober dro vi fra Johannesburg med kurs for Pretoria. Vi kjørte i nesten en time over høgde-platået og videre ned til 400 m mot lavere lende rett ved Pretoria. Her besøkte vi minnesmerke over boerkulturen.

Voortrekker- monumentet

Inne var nesten som å komme inn i ei kirke. Rundt på veggene er hogget inn boernes historie. Guiden tok oss med hele runden og fortalte. 6 grupper av boere, ca 14 000, med hver sin leder dro nordover fra Østre Kapp- provinsen i 1838. De opplevde mye, men til slutt stod de ved Pretoria. Disse skapte boernes Sør- Afrika.

Fra historien på veggene

Ute i hagen var hogget inn husvognene boerne brukte på turen til Pretoria. Vi gikk opp på taket, og derfra så vi området rundt Pretoria. Grunnsteinen til dette monumentet ble lagt i 1838 og innviet i 1938. Her oppe skimtet vi også Pretoria.

Husvognene hogget inn i hagemuren

Utsikt fra monumentet

Men nå skulle vi besøke byen. Det ble byrundtur i Pretoria som er en vakker by. Der var tusenvis av jakarandatrær, og Pretoria blir kalt for Jakarandabyen.

Flott by Pretoria

Første boerpresient var Paal Kruger. Vi besøkte huset han budde i, det er nå museum. Presidenten hadde vært en svært taktfull mann, og hadde blant annet 7 bibler. Men nå var det tid for lunsj, og vi spiste på det erverdige Victoria, et hotell i kolonistil.

Lunsj på Victoria

Vi kjørte videre fra Pretoria til Hazyview. Da vi kom fram dit, tok vi inn på Hazyview Protea hotell. Utenfor ble vi møtt med velkomstdrink. Middag spiste vi på hotellet, en nydelig buffé. Etter middag slappet vi av på rommet.

Vi roer ned på rommet

Før frokost ruslet vi litt rundt på hotellområdet. I hagen var fine trær og blomster. Men først frokost, så samles ved inngangen til hotellområdet.

Først frokost, så avreise

Nå kjørte vi gjennom Østre Transvaal, og der var kupert og grønt, og hadde stor beplantning av skog. Blant annet er her plantet 100 000 eukalyptustrær. I Drakensberga stoppet vi for å se Blayde River Canyon. Vi så også fjella som blir kalt The Ronda Wels.

The Ronda Wels

Neste plass vi stoppet var et område kalt Boukers Pot. Der så vi jettegryter, fine fossefall og bergformasjoner. Så til gullgraverbyen Pilgrims Rest. Der var vi i to timer. Her startet de å grave etter gull i 1870, og i 1970 stengte de siste gruva. Her spiste vi lunsj før vi dro videre.

Pilgrims Rest

Turen gikk videre nedover mot lavere område. Bussen stoppet ved ei grind og vi gikk ut og gjennom grinda. Så tok vi plass i jeeper, og nå kjørte vi oppover mot høgda igjen. Vi skulle til Boganireservatet der vi skulle på safari.

På vei opp mot Boganireservatet

Etter vi hadde innlosjert oss i vår hytte i Bongani Mountain Lodge, skiftet vi til middag som skulle være i hovedhuset. En vepnet vakt med lykt hentet oss og lyste oss fram til spisesalen. Han fulgte oss også tilbake.

Ved middagen

Del 2 om Sør- Afrika kommer i morgen.