tirsdag 17. april 2012

Australia 2005, Del 3

Neste morgen som var 19. oktober, spiste vi frokost ved bassenget. Varmt og herlig vær i Cairns. En rask morgentur på strandpromenaden, og en siste titt på hotellområdet før vi sjekket ut fra hotellet. Så til flyplassen.

Frokost i Cairns

Vi fløy fra Cairns til Alice Springs. Buss hentet oss på flyplassen, og vi dro direkte på første visitt. Det var til: "De flygende doktorne". Basen her i Alice Springs ble åpnet i 1939. Nå har de 6 leger og 9 sykepleiersker som står klar til utrykning. På museet på basen så vi de første flya som ble brukte. Folk kaller opp basen og og blir satt over til en lege. Nå har landet til sammen 20 baser og dekker 2/3 av Australias kontinent ved hjelp av 45 fly.

Ett av de første flya legene brukte

Vi kjørte videre til skolen som underviser over radio. Mange elever bur langt borte fra nærmeste skole, derfor får de undervisning på denne måten. Radioskolen ble startet i 1951. Fire ganger i året samles elever og foreldre på skolen her i Alice Springs. Elevene bor spredt på et område like stort som Storbritannia. Det var svært interessant å se skolen.

Utenfor skolen som underviser over radio

Etter skolebesøket kjørte vi opp på ei høgde med utsikt over Alice Springs. Det er en liten by med ei hovedgate. Byen ligger i hjertet av dette digre kontinenetet som Australia er. Alice Springs er fortsatt en utpost omgitt av flere hundre mil med ørken og villmark.

Hovedgata i Alice Springs

Befolkningen her har en stor del av aboriginer. Så kjørte vi til hotellet vi skulle overnatte, Mercure Diplomat hotell. Et enkelt hotell, men vi skulle kun være ei natt. Etter en kort pause ble vi kjørt ut til et sted drevet av urbefolkningen. Da vi skulle gå inn, kom noen små kenguruer for å hilse på oss.

Noen små kenguruer

Her skulle vi spise middag og forsynte oss fra buffé. Også kenguru stod på menyen, men det stod jeg over. Mens vi spiste fortalte aboriginer om ting fra sin kultur. Etter maten gikk vi ut i svarte natta, og først så vi opp på den fantastiske stjernehimmelen. Etterpå danset aboriginer for oss.

Her kengurudansen

Det var spesielt å sitte ute i den mørke, men varme kvelden og ha stjernehimmelen som tak. Dansene var ganske fremmedartet, men meget interessant å se. Jeg gikk bort for å hilse på danserne fra urfolket. Etter dette besøket retunerte vi til hotellet.

Møte med dansere fra urfolket i Australia

Torsdag spiste vi tidlig frokost før vi dro fra Alice Springs. Vi kjørte gjennom ørken og første stopp var på en kamelfarm. Her trente de opp kameler for videresalg. De finnes flokker med ville kameler i ørkenen i Australie. Fra bussvinduet så jeg flere ville kameler.

Fra kamelfarmen

Ørkenen kunne være så øde som på bildet, men hadde i blant grønne busker. Et flott syn med rød ørken, grønne busker og over det hele en knallblå himmel. Neste stopp var et galleri med utstilling av aboriginkunst. Nå nærmet vi oss Uluru- Kata Tjuta National Park. Vi sjekket inn på Desert Garden hotell som lå rett ved nasjonalparken.

Fra ørkenen

Spesielt hotell

Etter et par timers pause skulle vi inn på parkområdet for å se de spesielle fjella. Da vi nærmet oss The Olgas, ble det litt mer vegetasjon som lave grønne vekster og noen trær. Fjellkjeden The Olgas i bakgrunnen ble også røde når sola gikk ned.

The Olgas i bakgrunnen

Endelig skulle vi se Uluru, Ayers Rock, som er det mest kjente av fjella i dette området. Uluru ligger som ei diger klippe som er 355 meter høg. Mens vi ventet på at sola skulle gå ned, ble vi budt snacs og sjampanje av guiden og sjåføren. På første bildet er sola i ferd med å gå ned. Etter hvert som sola ble lavere, etter varmere rød ble Uluru. Et utrolig vakkert syn.

Med sjampanje, Uluru i bakgrunnen

Uluru i solnedgang, et vakkert syn

Ret etter frokost neste morgen sjekket vi ut fra hotellet. Nå skulle vi se Uluru, Ayers Rock, en gang til før vi dro videre. De fleste gikk oppetter fjellet, men ikke jeg. Dette fjellet er urfolket sin helligste kultplass, og på plakater ved Uluru bad de folk om ikke å klatre på fjellet. Det respekterte jeg.

Mange klatret på Uluru

Ved foten av Uluru

Vi kjørte ut av Nasjonalparken og mot flyplassen. Det er flyplass i ørkenen. Flyturen gikk sørover mot Perth. Da vi landet, måtte klokkene 1,5 time tilbake, lokal tid. Det første på programmet var til en høgde der vi så utover byen.

Utsikt mot Perth

Videre kjørte vi en rundtur så vi fikk et inntrykk av Perth som ligger i sørvest ut mot Det indiske hav. Byen hadde da 1,3 millioner innbyggere. Etterpå sjekket vi inn på hotell Sheraton. Om kvelden spiste vi en god buffémiddag på hotellet.

Fra Perth

Neste morgen var det først en god frokost på Sheraton, så til havna. Der gikk vi om bord på en båt, og så stimet vi av gårde på Swan River. I åssidene langs elva var mange fine hus, iblant små palass. Her budde de nyrike.

Fra åssidene ved Swan River

Målet med turen var Fremantle som er havnebyen til Perth. Fremantle hadde en sjarmerende byggestil med mest lave hus. Vi ble først kjørt rundt med en motorisert trikk. Vi dro opp i høgda og så nedover mot byen, og vi besøkte et fengsel fra 1850, nå museum. Fremantle var en sjarmerende by. Vi spiste privat lunsj der.

Sjarmerende byggestil i Fremantle

Fremantle er havnebyen til Perth

Vi retunerte til Perth og til hotellet. Men etter en pause gikk vi en privat tur i byen. Perth er en meget fin by. Ved elvepromenaden er masse palmer, og flott tillaget med blomsterbed. Vi gikk en kveldstur også for å se på solnedgangen.

På elvepromenaden

Pause i Perth

Solnedgang over Perth

Søndag 23. oktober gikk vi etter frokost en rask morgentur i nærheten av hotellet før vi sjekket ut og kjørte til flyplassen. Vi skulle reise fra denne flotte byen Perth. Vi gikk om bord i flyet til Singapore. Nå skulle vi dra fra Australia. Flytida til Singapore var 5t 30 min. I Singapore skulle vi overnatte før vi dro videre. Vi sjekket inn på hotellet, og spiste avskjedsmiddag ved kanalen.

Avskjedsmiddag i Singapore

Det var en varm og flott kveld med strålende måneskinn. Vi slo lag med en fra reisefølget og spaserte til Raffles hotell der vi satte oss i hagen med en Singapore Sling. Vi hørte på de plaskende fontenene og lyttet til musikken. Rundturen i Australia var vi enige om var rett og slett et eventyr. Et eventyr spekket med opplevelser.

I hagen på Raffles i Singapore

Neste morgen ble det rundtur i Singapore. Først orkidéhagen, men vi hadde sett alt før. Vi spaserte etterpå i Chinatown. Videre gjennom det som blir kalt Lille India og det var nytt for meg. Til slutt langs kanalen.

I Orkidéhagen

Nå skulle vi spise lunsj oppe i ei tidligere mølle. Den lå rett ved havna og roterte sakte rundt. Singapore er verdens største kontainerhavn, og byen har ei av Østens viktigste havner. Det var flott utsikt mens vi spiste vårt siste måltid som samlet reisefølget.

Ved lunsjbordet

Utsikt mot havna

En siste spasertur langs kanalen før vi pakket og gjorde oss klare til å dra. Så til flyplassen der flyet tok av kl 23.00. Etter 13,5 time landet vi i London. Videre derfra med fly til Oslo. Ei uforglemmelig reise var over. Nå skulle vi stoppe ei uke hos familie før vi reiste hjem. Vi møtte ei lita frøken i døra da vi kom, hun var klar for turn.