lørdag 14. april 2012

Berlin, sommeren 2005

Vi skulle besøke familie i Stettin, og fant ut vi ville kombinere det med noen dager i Berlin i starten av ferien. Først kjørte vi til Stettin og parkerte bilen der. Så en liten tur inn til sentrum i fint sommervær.

På utekafé i Stettin

Dagen etter som var tirsdag 2. august tok vi buss til Berlin, det tar ca 1,5 time. Vi sjekket inn på et meget enkelt hotell, men så skulle vi kun sove der. Så ut i byen. Først studerte vi en rest av Berlin-muren, muren som før delte byen i to, men som ble revet i november 1989.

En rest av Berlinmuren

Vi så på Holocaust Memorial som er minnesmerket over europeiske jøder som ble drept under Andre verdenskrig. Her er satt opp 2711 sementblokker.

Holocaust Memorial i Berlin

Vi spaserte til Checkpoint Charlie, grenseovergangen mellom den amerikanske sektoren av Vest- Berlin og den sovjetiske sektoren av Øst- Berlin. Denne var i sving fra 1945 til 1990. Nå er det et minnes-merke fra Den kalde krigen.

Checkpoint Charlie

Vi satte oss på en restaurant ved kanalen. Her spiste vi middag som var pølser og sauerkraut. Akkurat her synes vi det var en passende meny, og det smakte godt.

Her ved kanalen spiste vi middag

Da det ble mørkt, gikk vi rundt og så på de opplyste, staselige bygningene. Til slutt satte vi oss på en uterestaurant med utsikt til det opplyste Brandenburger Tor. Det er en triumfbue som står i enden av paradegaten Unter der Linden. Det var fint å se.

Utsikt til Brandenburger Tor

Neste dag var ny byvandring. Vi kom forbi ruinen av Kaiser Wilhelm Gedáchtniskirche. Den ble bombet under Andre verdenskrig.

Ruinkirka

Vi bestemte oss for å ta en Berlin City Tour, da fikk vi sett mye av Berlin. Under er noen bilder fra noe av det vi fikk se. Blant annet det høge tv- tårnet som er 365 meter høgt, og kunstverket som på folke-munne blir kalt Fulle spaghetti.

Tv- tårnet i Berlin

Det tyske kunstmuseet

Rådhuset i Berlin

Kunstverket som minner om fulle spaghetti

Etter bussturen besøkte vi Berlindomen. Det var en storslått kirke. Den store kuppelen er 114 meter over bakken. Den ble sterkt skadet av bombing under krigen, men gjenåpnet i 1993. Det var en fin kirke inne også, spesielt alteret var flott.

Domen i Berlin

Alteret er også fint

Det regnet litt denne ettermiddagen, så vi fant ut at et besøk i akvariet var greit. Mange fiskesorter å se, også skumle haier, men jeg synes at de store gullfiskene i gangen utenfor var søte.

Gullfisker

Middag denne kvelden spiste vi på Postdamer Plats. En trapp ned fra restauranten og der var spillehall. Etter middagen gikk vi en snartur dit. Fra dette besøket har jeg kun servietten.

Servietten er en ok suvenir

Neste dag skulle vi reise, men hadde noen timer på oss i Berlin. Nå var sola på plass igjen, og fint vær å rusle rundt i. Igjen kom vi forbi ruinkirka som jeg har nevnt, og nå gikk jeg inn. De andre to satt ute og solet seg. Jeg var overrasket over at den var så fint utsmykket.

Inne i ruinkirka

Så ble det shopping rett ved promenadegaten Kurfúrstendam. Etterpå satte vi oss på en fortauskafé mens vi ventet på familie som skulle hente oss tilbake til Stettin der vi skulle fortsette ferien. På disse dagene hadde vi sett en god del av Berlin.