søndag 8. april 2012

Ungarn, Del 2

Fredag 10. oktober dro vi fra Balatonområdet og kjørte sørover. Vi stoppet i byen Koposvár. Her var besøket privat, og etter å ha ruslet litt rundt, gikk vi på kafé og drakk kaffe.

Fra Koposvár

Videre kjørte vi til Pécs. Vi sjekket inn på hotell Patria. Hotellet lå sentralt og vi spaserte i gågata, i området der spiste vi privat lunsj. Så skulle vi samlet på byvandring. Vi besøkte først det store torget, og der var fine bygninger og statuer.

Fra torget i Pécs

Videre besøkte vi ei kirke som tidligere var moské. Etter et par timers pause på egen hånd, skulle vi på tur igjen. Nå skulle vi besøke en sjampanjekjeller, og der smakte vi på ungarsk type.

Vi smaker ungarsk sjampanje

Etter det var det vandring i en vinkjeller der vi fikk høre om prosessen. Vi spiste på en hyggelig restaurant også denne kvelden. Hovedretten var and. Det ble nok en god middag.

God mat i Ungarn

Neste morgen ble vi kjørt til en knøttliten togstasjon der vi tok plass i et skrangletog. Toget fulgte vi ca 20 minutter innover i skogen. Tilbake spaserte vi gjennom Gemencskogen som rommer Duna Drava nasjonalpark. Der var mange idyller, og vi så piletrær, store eiketrær og popler.

Idyll fra skogen

Etter spaserturen var det lunsj ute i det fri. Da hadde vi spasert i nesten to timer i nasjonalparken. Som nevnt så vi mange flotte trær, og av blomster la jeg spesielt merke til en liten, kvit blomst som vokste flere steder. Spor av villsvin så vi også.

Lunsj i det fri

Neste stopp var i Nagynyárád. Der var ett av de fire "blåverkstedene" som var igjen i Ungarn. Sjefen viste fram formene han brukte for å lage forskjellige ting i tekstil. Alt var blått med kvitt mønster. Jeg kjøpte en liten duk som jeg har brukt mye. Etter dette besøket kjørte vi tilbake til hotellet.

I "blåverkstedet"

Middag spiste vi på en restaurant som lå på ei høgde utenfor byen. Menyen var hjortegryte, dessert var aprikoser, krem og sjokolademarengs. Herlig. Restauranten hadde et spesielt interiør med utstoppede dyr og fugler. Da vi kom ut etter middagen, var det stille vær og måneskinn.

Spesiell restaurant

Søndag skulle vi på sykkeltur. Etter en halv times kjøretur kom vi til en liten by. Der fikk vi utlånt sykler og hjelmer. Vi syklet 2,5 mil og passerte gjennom et par småbyer, forbi vinmarker og jordbruksområder. Det var artig.

På sykkeltur i Ungarn

Da vi hadde pause i en liten by, fikk vi epler. Etter sykkelturen leverte vi sykler og hjelmer. Så spaserte vi til en vinkjeller. Der var litt vinsmaking før sein lunsj.

Lunsj etter sykkelturen

Vi kjørte videre til Harkány som har vært et kjent kursted i 200 år. Her kunne en få massasje, og jeg tok massasje på rygg og nakke. Deretter til det helsebringende badet, før vi retunerte til hotellet.

Området med bad

Mandag morgen dro vi fra Pésc. Vi fulgte ei lita ferge over Donau. Bussen hentet oss på andre sida og kjørte til en paprikafabrikk. Der så vi hvordan paprikaen ble tørket. Vi fikk en liten velkomstdrink, så ned i ei kjellerstue. Der fikk vi svære blingser av brød påsmurt gåselever og drysset med paprikapulver.

På paprikafabrikk

I dette området i Ungarn så vi paprikaplanter, og masse paprika som hang til tørk ved privathus. Ungarn er tredje største produsent av paprika i verden. Før vi dro var vi innom et rom der kvinner satt og broderte, sydde, og dekorerte egg.

Kvinner dekorerte egg

Turen gikk videre til Kalocsa der vi besøkte en flott barokk- kirke. Det var landets største. Her overvar vi en orgelkonsert som varte i 20 minutter. Det var høgtidelig og fint. Et mektig orgel og en dyktig organist.

Her var orgelkonserten

Etter en privat lunsj møtte vi ved bussen. Vi kjørte et stykke før vi besøkte en helt spesiell togstasjon. Den var flott dekorert. Særlig var venterommet til biskopen fint.

Her ventet biskopen

Vi var nå i et vindistrikt og ble budt inn på vinsmaking. De ville gjerne reklamere for vinen sin. Så videre forbi vinmarker, og kom til slutt til det berømte området Pusztan. Vi ble møtt av en rytter flott til hest, og han red foran bussen til en hesteranch. Først ble vi møtt med velkomstsnaps.

Rytteren som møtte oss

Nå ble det opptreden med hester og ryttere. Det var ryttere som stod på hesteryggen, kjøring i vill fart med vogn osv. Små ponnier tok del også, til og med esel var med. De fikk hestene til å ligge musestille, før de spratt opp igjen. Dette var dyktige hestefolk.

Her ligger hestene stille

Små, kvite hester i aksjon

Etter oppvisningen var det middag. De serverte gulasjsuppe, kylling, grillspyd, så eplepai og kaffe. Musikere spilte ungarsk musikk under middagen

Disse spilte for oss

Siste overnatting i Ungarn var i Kecskemét. Etter frokost var vi først på byrundtur. Vi så flere fine hus i jugendstil. Så til rådhuset. Der satt vi inne i byrådssalen og fikk orientering om byen. Det var interessant. På hver plass stod det et kort over byen og en miniatyrflaske med likør.

Fint hus i Kecskemét

Her er kortet

Etter spaserturen i byen ble vi kjørt til flyplassen. Vi lettet kl 13.00, og hjemturen gikk etter skjemaet. Rundturen i Ungarn var interessant, og det var et variert program. Jeg likte turen godt. Da vi kom hjem ble vi møtt av flotte hødtfarger.