mandag 9. april 2012

Vietnam, februar 2004 Del 1

Jeg vil dele reisebloggen om Vietnam i tre deler, og her kommer del 1.

Nå hadde vi fått smaken på de store reisene, og Østen likte vi godt. Vietnam hørtes fristende ut, og vi studerte reiseruta. Ingen tvil, vi ville til Vietnam. Turen ble bestilt, og 10. februar var vi reiseklar.

Reiseruta

Vi startet med fly til Arlanda, og videre fra Sverige med Thai til Bangkok. Den flyturen tok 9 timer og vi fikk både middag og frokost om bord. Etter kort ventetid i Bangkok tok vi fly videre til Vietnam.Vi landet i Hanoi etter knapt 2 timer, og da var klokka 14.30 lokal tid. Vi ble kjørt til sentrum i Hanoi og tok inn på hotell Hilton Opera hotell. På bildet ser vi operaen til venstre, og de avlange huset til høgre er hotellet.

Hilton Opera hotell, Hanoi

På vei innover fra flyplassen så vi mange mennesker som jobbet på rismarkene. Om kvelden møtte reiseselskapet til velkomstmiddag. Vi var 23 personer i gruppa. Middagen ble holdt på en populær vietnamesisk restaurant. Tre personer spilte og ei dame sang mens vi spiste. Spesiell musikk i våre vestlige ører.

Hun i grønt er sangerinnen

Neste dag var det omvisning i Hanoi. Vi så mange kjente bygg som mausoleet til Ho Chi Minh, samt presidentpalasset, og huset som er deres "Storting". Vietnam er en kommunistisk ettpartistat.

Presidentpalasset

Vi så to av husa som Ho Chi Minh hadde bodd i før. Idylliske med vatn og palmer. En kort spasertur og vi var ved Enpelerpagoden. Pagoden ble bygt av en mann som var barnløs. Så skjedde underet. Han ble far til en gutt. Mannen ble så hoppende glad at han fikk bygt denne pagoden i skjær takknemlighet.

Ved Enpelerpagoden

Byturen gikk videre til Ho Chi Minh- museet. Det var et flott og svært interessant museum. Det var tegnet og planlagt av russiske arkitekter, og viste livet til Ho Chi Minh. Han hadde budd både i Paris, London og Moskva.

Ho Chi Minh- museet, Hanoi

En gjeng småskoleelever var også på museumsbesøk, og det hørte vi. På museet var også utstilt en del av det Vietnam produserte, en del kunstige, fint tillagede frukter som viste hva de dyrket for eksempel. Men mest handlet det om Ho Chi Minh som levde fra 1890- 1969. Han la grunnlaget for kommunist- partiet i Vietnam, og ble til slutt president i landet.

Ho Chi Minh

Formiddagens rundtur avsluttet vi i Litteraturtempelet viet til Konfucius som var en kinesisk filosof og lærer. Han levde fra 551- 479 før Kr. Han la stor vekt på sed og skikk, og på dyder som godvilje, sam- kjensle, balanse og harmoni.

Fra litteraturtempelet

Det var tid for lunsj, og vi ble kjørt et stykke til en annen del av Hanoi. Lunsjen skulle vi spise i et privathjem. Siste biten spaserte vi, også gjennom smale smug, så inn en port i muren.

Her gikk vi

Vi kom inn i en liten hage der det første jeg så var en liten gutt som stod og tisset i et blomsterbed. Rett innenfor porten tok "Generalen" imot oss, og det var et bra hus vi kom inn i. Rommet var reint, og vi plasserte oss ved langbord som var ferdig dekket. Rommet vat åpent ut mot hagen. Generalen gikk stadig rundt og skjenket av det lokale brennevinet som smakte pyton, men en måtte nipre litt for skam skuld.

Generalen var ivrig med dråpene

Vi fikk servert mange småretter. Verten ble kalt Generalen fordi han hadde tatt del i to kriger. Medaljene hang innerammet på veggen. Det ble etter hvert en lystig stemning rundt borda.

Til lunsj hos Generalen

Etter lunsj retunerte vi til hotellet, og nå hadde vi en privat ettermiddag. Vi tok en spasertur til sentrum, og der var mye billig å handle. Det som forundret oss var alle mopedene, det krydde av mopeder. I Kina dominerte bybildet av sykler, her var det mopeder.

Masse mopeder i Hanoi

Om kvelden dro flere av oss til Thang Long Water Puppet Theatre som guiden hadde anbefalt. Det ble en helt spesiell opplevelse. Scena besto av en sjø, og hele handlingen med dukker foregikk i vatnet. Men fotografering var forbudt. Noe lignende hadde jeg aldri sett før.

Dokketeater i vatnet

Fredag kjørte vi ut fra hovedstaden Hanoi. Vi stoppet i Hai Phong, og der besøkte vi et stort blomstermarked. Det var et vell av blomster i alle farger.

Masse blomster i Hai Phong

Vi så på bybildet her i Hai Phong før vi dro til en fin restaurant og spiste lunsj. Etterpå kjørte vi videre østover. Men det ble gjort ett stopp ved noen rismarker så vi fikk studere dem nærmere.

Besøk på rismark

Turen gikk videre til Halongbukta. Der sjekket vi inn på Heritage hotell i Hong Gai. Før vi spiste middag gikk vi en privat tur i hotellområdet. Hotellet lå rett ved bukta. Så var det barbequemiddag ved bassenget.

Fra bukta nær hotellet i Hong Gai

Lørdag morgen våknet vi til en rødmende sol over Halongbukta. Etter frokost sjekket vi ut fra hotellet, for bagasjen skulle i bussen. Etterpå skulle vi direkte på båttur i Halongbukta.

Morgensol over Halongbukta

Vi kjørte til havna og gikk om bord i småbåter som skulle frakte oss ut til en stor djunke. Men vi var innesperret av andre båter. Det var litt av et styr før vi kom oss ut og videre til djunken. Vi kom oss om bord og var klare til å se de berømte klippeformasjonene.

Utrolige klipper

Gjennom små grotter måtte vi ha småbåter. Vi var også på land for å gå ned i en grotte. Men det vi så på Halongbukta var mest spennende. Men det var spesielt å passere med småbåt gjennom de trange grottene.

Vi gled gjennom slike grotter

Så var det lunsj på djunken. Det var naturligvis sjømat som hummer, krabbe, reker osv. Vi koset oss med maten og delte bord med et annet par i reisefølget.

Lunsj på djunken

Halongbukta er nasjonalpark, og den er regnet som ett av de vakreste områdene i Vietnam, ja, kanskje i hele Asia. Turen på Halong Bay er en uforglemmelig opplevelse. Et virkelig vakkert sted.

Halong Bay, et eventyr

Vi retunerte til havna og bussen. Nå gikk turen tilbake til Hanoi der vi tok inn på samme hotell igjen, Hilton Opera. Vi hadde et par stopp på veien mot Hanoi. Etter en kort privat tur i sentrum, avsluttet vi dagen på hotellet. Det vi alle diskuterte og var opptatt av denne kvelden var turen på Halongbukta. Da vi satt på djunken og gled forbi alle de utrolige klippene i bukta.