fredag 20. april 2012

India, november 2006, Del 1

Jeg har bestet meg for å fortelle om denne reisen i tre deler. Her kommer del 1.

India. Bare navnet er eksotisk Nå skulle vi dit på rundreise, og jeg var veldig spent. Vi reiste til Oslo og overnattet på Radisson ved Gardermoen, for vi skulle reise tidlig neste morgenen. 1. november kl 07.35 lettet flyet til Wien. Der måtte vi vente en ekstra time, men kl 12.00 var vi i lufta på vei til India.

Kart over India

Vi landa i Delhi 18.50, men klokka måtte fram 4,5 time, derfor ble klokka 01,30 før vi sjekket inn på hotell Crown Plaza. Der ble vi møtt med blomsterkranser. Vi ventet litt før alle nøkler til romma var delt ut. Jeg synes det var utrolig at vi var i New Delhi hovedstaden i India.

På Crown Plaza, New Dehli

Etter frokost neste morgen var første besøk i Dehli i et sikhtempel. Før vi fikk gå inn i Bangla Sahib måtte vi ta på oransje hodeplagg. Da vi kom til porten måtte skoene av. Inne i tempelet leste en prest fra de hellige skriftene deres. Folk i tempelet ofret og ba.

Sikhtempelet Bangla Sahib

Neste besøk var hindutempelet Birla Mandir. 80% av folket i India er hinduer. Her også gikk vi uten sko. Dette tempelet hadde et spesielt speilrom. Vi gikk inn en av gangen, og det var helt spesielt. Det var som å se inn i det evige, eller som å være inne i en diamant. Vi var en tur inn i kjøkkenet som var stort, og der var de i sving med maten, for fattige fikk komme dit å få en matbit.

Hindutempelet Birla Mandir

Fra kjøkkenet i tempelet

Så dro vi til India Gate som er et minnesmerke over alle indiske soldater som falt i Første verdenskrig. Vi spaserte litt i nærheten for å se nærmere på minnesmerket. Det var imponerende med masse navn innrisset i sidene. Det røde fortet så vi også, det ble bygt i 1648 av Shah Jahan.

India Gate

Det ble lunsjtid og vi spiste på en lokal restaurant. Vi bestilte tomatsuppe. Den var godt krydret og med limesmak, men var meget god. Mens vi ventet på at bussen skulle kjøre videre ruslet vi rundt ved restauranten, for været var varmt og fint.

Utenfor restauranten

Så minneparken over Mahatma Gandhi, Raj Ghat. Et fint tillaget område, fredelig uten noe ståk fra byen. Ei evig flamme brant, og alt åndet av ro. På hele dette området måtte vi gå uten sko. Mahatma Gandhi som kjempet for uavhengighet fra Storbritannia, men brukte aldri vold. Gandhi regnes som "Den indiske nasjonens far".

Minneparken over Gandhi

Men nå skulle vi til Old Dehli. Først så vi Indias største moské, Jama Masjid. Det var ikke tak over bønneplassen som kunne romme 25 000 personer. Islam er nest største religionen i India, 14% av folket er muslimer.

Moskeen Jama Masjid

Men nå skulle vi på tur i rickshaw gjennom de trange basarkvarterene. Vi var spente, men lot det stå til. De ble litt av en opplevelse. Trange gater, masse folk og mye rart å se. Vi holdt oss fast så godt vi kunne da vi suste av sted mellom folk og fruktboder.

I rickshawen klar for tur

Paret rett foran oss

Etter en begivenhetsrik dag i Delhi spiste vi middag på hotell Crown Plaza, og vi tok tidlig kveld. Neste dag som var fredag, sjekket vi ut fra hotellet, men før vi kjørte ut fra Delhi så vi ruinene av den eldste moskeen i byen, Autb Minar fra 1112. Tårnet er 72 meter høgt og blir sammenlignet med en tannpirker.

Autb Minar

Før vi fortsatte kjørte vi en runde i Delhi og det gjorde inntrykk. Her bor 11 millioner, og det myldret av mennesker. Vi så flere familier som bodde på gata. Det var trist å se. Men vi kjørte ut fra Delhi, og etter hvert inn i delstaten Harayana, også kalt Den grønne staten. Bare i denne staten bor 22 millioner mennesker. Vi stoppet i en liten landsby for å se litt på livet der, og så at dromedaren ble brukt til trekkdyr.

Fra en liten landsby

India er et av verdens største land, og det største i Sør- Asia. Nå var det interessant å se ute på lands-bygda. Lunsj spiste vi i hagen på Chandri Midway. Vi spiste vegetarmat. Seinere stoppet vi for å drikke te. Igjen satt vi ute i en hage. Grønt, fint og passelig varmt. Koselig å sitte der å nipre til en kopp te.

Stopp for te

I Mandawa skulle vi overnatte på et maharajapalass, Mandawa Castle. Vi ble forbauset da vi så hvor vi skulle overnatte, for det var ikke bare ett rom. Vi fikk flere rom. Først kom vi inn i en gang, så en stue, og et soverom, så bad, toalett og til slutt et utebad under stjernene. Herliga land, tenkte jeg.

I salongen vår

Vi spiste middag ute i hagen under stjernehimmelen. Nydelig vær, mildt og fint. Middagen var buffé med mange gode retter å velge i. Det var underholdning også. Etter middag gikk vi opp på taket og så på den flotte stjernehimmelen og månen som skinte over maharajapalasset. En strålende kveld.

Eksotisk underholdning

Neste morgen spiste vi frokost i et helt spesielt rom med buer og dekorasjoner. Det virket orientalsk. Servi- tørene så ut som de kom direkte fra Tusen og en natt. De så ut som de kom fra eventyret. Så tilbake til våre gemakker og hente bagasjen.

I frokostrommet

Rett ved våre gemakker

Etter en spasertur i Maldawa kjørte vi i 20 min til Damlod. Vi var i Shekawati- regionen som er kjent for sine veggmaleri. Vi så noen av de fineste husa som hadde tilhørt rike handelsmenn. Særlig ei inngangsdør var kjempeflott. Øverst var innlagt elfenben.

Flott dør i Danlod

Vi kjørte videre en halv time til Navalgard. Bussen parkerte og vi spaserte gjennom travle gater. Handelen på markeda var i full sving. Bildet er fra et fruktmarked. Selgerne satt strategisk rett over frukthaugene.

Marked i Navalgard

Vi kom til et gammelt, flott hus som nå var museum. Det var svært fint utsmykket. Vi var også opp i andre høgda og så på nokre av romma. En del av romma ble brukt til skole for gutter.

Fine dekorasjoner i Navalgard

Etter museumsbesøket satte vi oss i rickshaw og ble syklet til hotellet vi skulle spise lunsj. Etterpå gikk turen videre til Jaipur der vi tok inn på Rajputana Palace Sheraton. Etter en god buffémiddag avsluttet vi med en drink i baren. Tok med suvenir som jeg har i albumet.

Denne ble med som suvenir

Søndag 5. november var første dagen vår i Jaipur. Da skulle vi først besøke Amberfortet. Vi red opp på elefant. To på hver elefant. Her oppe budde maharajaen før, nå bur han i byen. Jaipur ble grunnlagt i 1227 av Jai Singh II, og er dermed en av Rajasthan sine yngre byer.

Oppe ved Amberfortet

Da maharajaen budde her oppe med hustru, barn, storfamilie og tjenere, var her i alt 5000 mennesker. Der de kongelige hadde budd var romma enestående flotte. Ingenting hadde vært spart på der.

Fint kongelig rom

Her oppe ved Amberfortet var god utsikt nedover mot Jaipur. Vi spaserte ned til stedet vi skulle møtes. Mens vi ventet kjente jeg noe jeg fikk i hodet, det var et stykke av en banan. Jeg så meg rundt etter noen slemme barn, men ingen barn å se. Da løftet jeg blikke til taket på huset vi stod ved, der satt en flokk apekatter. Og jeg så synderen. Han som satt ytterst er jeg ikke i tvil om var den skyldige. Han satt og spiste på en banan, og jeg synes han gliste, fanteradden.

Utsikt nedover mot Jaipur

Videre besøkte vi et solobservatorium fra begynnelsen av 1700- tallet. Så et teppeveveri der vi så veving og masse flotte tepper. Etterpå til palasset der maharajaen bur nå. I øverste etasjen på  City Palace. Han het Bahawani Singh.

City Palace i Jaipur

Her var mange vakter med kvite klær og røde turbaner. Palasset hadde mange fine utsmykninger. Inne i "hallen" var taket gullforgylt, og lysekronen var fin. Vakter med lange stenger gikk stadig og jaget fugler som forvillet seg inn og opp i lysekrunen.

Fin lysekrone

Til slutt besøkte vi en meget fin smykkebutikk. Jeg kjøpte meg små sølvøredobber med røde steiner i av granat. Da vi kom ut så vi meieriet som lå rett ved. Ikke akkurat Tine.

Indisk meieri

Jaipur blir også kalt for Den rosa byen på grunn av fargen på husa i gamlebyen. Etter alt vi hadde sett i Jaipur denne dagen, slappet vi av på hotellet, og var en tur innom badebassenget. Seinere spiste vi middag på hotellet.