onsdag 25. april 2012

Egypt, november 2007 Del 1

Vi spurte reiseselskapet om det var mulig å slå sammen to turer når vi først var i Egypt, og det gikk i orden. Først cruise på Nilen, så Alexandria og Cairo. Dette vil jeg fortelle om i 3 deler. Her kommer første del.

Torsdag 15. november satte vi oss i flyet på Gardermoen. Om bord fikk vi god service, og jeg bestilte sjampanje siden jeg kunne trekke et år fra alderen denne dagen. Etter 5 timer og 20 minutter landet vi i Hurghada. Så til bussen med bagasjen, og satte oss i bussen. Vi kjørte i kolonne til Luxor. Foran og bak kolonnen var politibiler med blålys. Det ble sent før vi sjekket inn på cruisebåten.

m/s nile Sapphire

Før vi seilte fra Luxor skulle vi besøke Kongenes dal, og fredag morgen spiste vi tidlig frokost før vi kjørte dit. Da vi var framme, gikk vi av bussen og satte oss i et lite minitog som vi fulgte siste stykket. I Kongenes dal er 63 graver. Vi besøkte to av dem, blant annet grava til Ramses III. Kongenes dal ligger rett ved Luxor ved Nilens vestbredd.

Grava til Ramses III

Etterpå besøkte vi dronning Hatshepsuts dødstempel. Hun var egyptisk dronning av det 18. dynasti, datter av Faraoen som styrte fra 1503- 1482 før Kr. Arkitektonisk var dette tempelet stilrent og fint. Det ligger ved foten av fjellet som danner Kongens dal som ligger på andre siden av fjellet.

Dronning Hatshepsuts dødstempel

Mellom tempelbesøkene var vi innom et alabastverksted der folk var i arbeid. Oldtidsalabast var trolig en type marmor. Jeg kjøpte en liten byste av en egyptisk dronning. Den troner nå sammen med andre minner fra reiser.

I alabastverkstedet

Det mest imponerende tempelområde i Luxor er Karnak. Dette har over 70 Faraoer bygt opp, endret og utsmykket gjennom årtusener. Hele området er så stort som 15 fotballbaner. Den berømte søylehallen har 134 søyler, alle fint utsmykket med relieffer.

Fra søylehallen i Karnaktempelet

Vi retunerte til båten som straks etter lunsj kastet loss. Langs Nilens bredder var grøderikt med palmer, og iblant bananplantasjer, men også bebyggelse. Det ble en flott ettermiddag på Nilen.

Fint på Nilen

Lørdag la vi til kai i Edfu, og vi dro straks til falkeguden Horus sitt tempel. Det ble bygt 105 år før Kr. Ut- smykningene kom seinere. Tempelet har vært dekt av sand, men gravd fram. Det var et enormt arbeid.

Falkeguden Horus sitt tempel i Edfu

Tempelet har verdens første tegneserie som viser Horus sin kamp mot Set. Det var en kamp som det vonde tapte. Tempelet er imponerende med alle innrissingene.

Fra verdens første tegneserie

Da vi kom om bord, fortsatte båten videre. Nilen er Afrikas lengste elv og er 6671 km lang. Elva kan sigles på opp til Aswan. Nilen munner ut i Middelhavet. En engelskmann fant Nilens utløp fra Victoriasjøen i 1862.

På soldekk med utsikt til elvebreddene

Elvebredden på andre sida

Det var et fantastisk skue med den blå Nilen, grønne palmer og rødbrun sand med innslag av gult. Solned- gangen over Nilen var et vakkert syn. Da ble horisonten innhyllet i et gyllent lys og et spekter av farger.

Solnedgang over Nilen

Denne kvelden skulle en kle seg i egyptiske gevanter. Vi oppsøkte båtbutikken og handlet antrekk for anledningen. Flere av mennene hadde kledd seg ut som sjeiker. Middagsbuffeen var ekstra fint pyntet denne festkvelden. Til slutt ble det ringdans gjennom gangene, en gøyal kveld.

Egyptiske gevanter

Litt av dessertbordet

Søndag kom vi til Aswan, og først besøkte vi et steinbrudd. I Aswan er i alt 3 slike steinbrudd. I det vi så lå en koloss som ikke ble ferdig. Den var 46 meter og enormt tung. Alt som ble bygget av granitt ble hentet fra Aswan.

Fra ett av steinbrudda i Aswan

Vi var inne i et papyrusinstitutt, og der fikk vi se hvordan papyrusen ble behandlet for å bli papir. Neste besøk var Aswandemninga som ble ferdig i 1972. Den er 3,6 km lang og 111 m høg. Basen er 980 m brei. Den er enorm. President Nasser satte arbeidet med demninga i gang. Den skulle regulere vannstanden i Nilen.

Litt av Aswandemninga

Nassersjøen er verdens største kunstige sjø. Byggingen av Aswandemninga tok 11 år. Demninga er verdens tredje største. Dette var et imponerende syn.

På kanten av demninga

Neste post på programmet var Philaetempelet. Vi gikk om bord i en liten båt som tøffet utover Nassersjøen. Tempelet lå på ei lita øy, og er tilegnet gudinna Isis. Det er hennes kjærlighetstempel, og ble bygt nokre hundre år før Kr.

Philaetempelet

Opprinnelig stod tempelet på naboøya, men av frykt for oversvømmelse under bygging av Nassersjøen, ble det tatt ned i 460 000 biter som ble merket og flyttet hit. Her ble det puslet sammen igjen. I tempelet var det den gangen et fødehus. Kvinnene kunne komme hit og føde barna sine.

Fødehuset i Philaetempelet

Så fort vi kom tilbake til båten satte vi oss på soldekk. Nilen lå blank og stille. Flere feluccaer var ute og seilte. Cruisebåten skulle ligge her denne dagen og en dag til.

Feluccaer på Nilen

Etter avslapning på lugaren skiftet vi om til middag. Seinere var det uderholdning i baren. En ung mann viste en religiøs dans. Han hvirvlet rundt, rundt og rundt. Jeg ble nesten svimmel av å se på.

I resepsjonen på vei til middag

Danseren for rundt, rundt, rundt