søndag 22. april 2012

India, Del 3

Lørdag 11. november var første post på progarammet Taj Mahal. Da vi kom fram, gikk vi inn porten og der lå Taj Mahal i all sin prakt. Et fantastisk syn. Enda vakrere enn på bilder og film. Ikke rart at dette byggverket er ett av verdens underverk.

Taj Mahal

Det ble ikke spart på noe da mogulherskeren Jehan fikk bygget dette minnesmerket mellom 1631- 1653. Det var over kona som døde 38 år gammel da deres 14. barn, en datter ble født. Andre steder er hevdet at det var barn nr 11. I alle fall alt for mange. For å komme inn og se måtte vi ta overtrekk på skoene. Overtrekket jeg brukte har sjølsagt havnet i albumet mitt.

På vei inn i Taj Mahal

Inne var brukt jaspis, agat og blodstein i utsmykningen, bare for å nevne noe. Bygget var flott inne også. Taj Mahal er et enestående byggverk i kvit marmor. 20 000 arbeidere og kunsthandverkere arbeidet på det i over 20 år. Minanaretene heller en tanke utover da vil de ved et eventuelt jordskjelv falle bort fra bygningen. Taj Mahal er regnet som en muslimsk helligdom.

Foran Taj Mahal

Så et siste blikk på det fantastiske Taj Mahal, for vi skulle videre til Agra Fort. Agra var stormogulen sin residensby på 1500- 1600- talet. Her stod Påfugltrona før den ble flyttet til Teheran i Persia. Stormogulens gemakker var fnt utformet. I det store audiensrommet var 55 søyler.

Audiensrommet på Agra Fort

Agra ligger ved elva Yamuna, og er en av de mest folkerike byer i denne nordlige delstaten Uttar Pradish. Vårt siste besøk i Agra var på Mor Theresas barnehjem. Her var også tilbakesatte og voksne sinnslidende. Samt en blind kvinne og krøplinger. Vi gikk inn i et rom der de minste barna bare stod i sengene sine og høg musikk dundret. Vi kunne få gå inn i neste rom der det verste var, men jeg orket ikke. Jeg så to nonner, og ære være dem som tar seg av de elendigste, ellers hadde de havnet på gata.

Barna bare stod der

Vi dro tilbake til luksushotellet, og jeg hadde dårlig samvittighet. Kontrasten var enorm. Vi skiftet til middag, gikk ned i matsalen og spiste en herlig middag i fine omgivelser. Seinere kunne vi legge oss i myke senger i rent sengetøy. Det er blant andre vi fra Skandinavia som lever på solsiden.

Middag på Sheraton

Søndag etter frokost var det utsjekking fra Sheraton. Så til togstasjonen i Agra, men nå skulle vi reise på 1. klasse. Toget skulle være det beste i India. Jernbanenettet i India er verdens største. Hver dag går 11 millioner av og på tog i India. Vi gikk av i Orcha.

Orcha lå ved ei flod

Byen ble etablert av Maharaja Rudra Pratap Singh i 1501, og han ble første kongen i Orcha. Men han døde da han skulle redde ei ku fra ei løve. Elva Betwa rant gjennom byen, barna badet og kvinnene vasket klær i elva. Orcha har mange minnesmerker, og vi ruslet rundt og så på alt sammen i det fine været.

Gamle bygg i Orcha

Vi gikk til bussen, og nå kjørte vi bare et lite stykke, og kom til et sted som så ut som et lite palass. Her spiste vi lunsj. Det var virkelig et fint sted, ikke bare huset, men hagen var mer som en liten park.

Lunsj på Amar Mahal

Etter lunsj kjørte vi i 4 timer, men med et kaffistopp underveis. Det var mye rart å se langs veiene på landsbygda i India. Da vi kom til Khajuraho sjekket vi inn på hotell Radisson som lå ut i "ødemarka".

Kaffistopp i en landsby

Etter middag tok vi tidlig kveld. Mandag morgen kjørte vi til et tempelområde. Her var mange ruiner. Av de 85 templene som var her før, er bare 22 igjen i dag. Tempela lå i et grøntområde med masse blomster, det var mest som en park. Flere av tempela er kjent for sine innrissinger med erotiske motiv. Nokre av dem var svært vågale.

Fra tempelområdet

Vi spiste lunsj på hotellet, så sjekket vi ut og dro til den lille flyplassen i området. Det var mye sikkerhetssjekking før vi fikk gå om bord i flyet. Etter en time landet vi i Varanasi. Her tok vi inn på Taj Ganges som var et fint hotell. Dagen ble avsluttet med middag på hotellet.

I resepsjonen på Taj Ganges i Varanasi

Alt klokka 06. 30 neste morgen kjørte vi fra hotellet, for vi skulle se soloppgangen over Ganges, og ellers alt som skjer ved elva om morgenen. Vi gikk om bord i en liten båt, og to roere skulle ta oss med på Ganges. Vi fikk utlevert hver vår lille kurv med et levende lys. Kurvene skulle vi om litt sette på elva.

Kurvene skal settes på Ganges

Vi satte våre kurver på vatnet og de lå og lyste på den hellige elva Ganges. Pilegrimer kom ned til elva, tok rituelle bad og ba. Det var spesielt å se alt som foregikk ved Ganges og i elva. Prester sang og messet til gudene si ære, mens sola sakte steg opp over Ganges. Det var vakkert og svært spesielt.

Mye foregikk ved og i den hellige elva

Soloppgang over Ganges

Sola speilet seg i Ganges mens båten ble rodd langs elvebredden, vi dro både til venstre langs elva, så til høgre. Det var en uforglemmelig opplevelse. Etter båtturen spaserte vi gjennom smuga i gamlegyen i Varanasi. Det var en fæl opplevelse å se all elendigheten. Men vi dro tilbake til det fine hotellet og spiste frokost.

Bebyggelse langs Ganges

Etter frokost kjørte vi til en liten by som het Chirangoan. Vi spaserte gjennom byen og den var ganske bra. Så besøkte vi en skole, og jeg så det var svært mange elever i hver klasse. Alle elevene satt på gulvet i klasserommene. Men elevene smilte og var blide, og de vinket til oss.

Landsbyen var bra

Fra ei skoleklasse

I mer enn 2500 år har Varanasi vært sentrum for religiøse ritualer, og er en av de eldste bebodde byer i verden. Vi dro nå inn til Varanasi og besøkte et silkeveveri. Masse fint å se. Etter lunsj på hotellet var det ny utflukt. Nå skulle vi kjøre motordrevet rickshaw. Det barst av sted i vill fart i trafikken. Vi var vettskremte da vi gikk av.

Før turen startet

Først besøkte vi et museum med modell av et kart over India. Her måtte vi også gå uten sko. Så over i vanlig sykkelrikcshaw, og nå i retning Ganges. Siste stykket ned til elva gikk vi trapper kalt for gats. Igjen tok vi plass i en båt som ble rodd av to roere. Nå så vi likbål, det var ekkelt. Men så startet 7 prester som gjorde forskjellige øvelser til ære for guden Shiva. Alt det vi så nå på Ganges var svært fremmedartet. Siden jeg ikke likte alt ved elva, tenkte jeg på den vakre soloppgangen vi hadde sett om morgenen.

Jeg tenkte på soloppgangen

Varanasi er verdens mest hellige sted for hinduene, og elva Ganges er også hellig for dem. Nå skulle vi reise fra Varanasi. Det var blitt onsdag 15. november, og etter frokost spaserte vi i hotellhagen. Så på rommet og hente bagasjen og sjekke ut av hotellet.

Spasertur i hotellhagen i Varanasi

Vi skulle dra fra Sheraton

Før vi skulle dra til flyplassen, skulle vi besøke et tempelområde i Varanasi. På dette området er det sagt at Buddha holdt sin første tale. Vi var inn i et Buddha- tempel der veggene var dekorert med maleri fra Buddhas liv. Innerst i tempelet stod alteret på bildet.

Fra Buddha- tempelet

Så ble vi kjørt til flyplassen i Varanasi. Flyturen til Delhi gikk greit. Mens vi ventet på videre reise, ble vi kjørt til et hotell vi skulle være noen timer. Siden jeg ble et år yngre denne dagen fikk jeg et kakestykke med lys i, og hele reisegruppa sang. Jeg fikk i gave en fin, liten buddhafigur som nå står i samlinga mi. Det var en hyggelig overraskelse.

Kake og gave i Delhi

Seint om kvelden ble vi kjørt til Indira Gandhi internasjonale flyplass. Flyet lettet, vi reiste fra India, og landet i Wien 06. 00. Så til Oslo og videre til Vigra. Reisen til India var over. India er et spesielt land, et ufor-glemmelig land. Jeg vil aldri glemme denne rundreisen, for den var fantastisk. Hver eneste dag stod opplevelser i kø. Reisen var mer enn et eventyr. Kanskje morgenen på Ganges var ett av høydepunktene. Derfor igjen et bilde fra soloppgangen over den hellige elva.