torsdag 3. mai 2012

Jordan og Israel, Del 2

Tirsdag 18. november sjekket vi ut fra hotellet og kjørte ut fra Jerusalem. Byen ligger 800 meter over havet, og ganske raskt etter vi kjørte ut fra Jerusalem startet ørkenen. Vi så flere beduinerleirer. Så kom vi til Dødehavet. Det er verdens laveste punkt, 400 meter under havflata. Det var underlig å tenke på da vi vassa i havet. Vi tok en lang pause ved Dødehavet så de som ønsket kunne bade.

Vassing i Dødehavet

Vi kjørte videre og passerte Jeriko som er verdens eldste sted. En by vi kjenner fra bibelhistorien. I Jordandalen var grøderikt, og vi kjørte forbi flere kibbutser.

Vi passerer Jeriko

Så var vi framme ved den jordanske grensen. Vi skulle forlate Israel, Det hellige land. Lenge hadde jeg tenkt på å besøke Israel og se de historiske stedene, men med stadig uroligheter ble turen utsatt. Nå tok vi sjansen og alt gikk bra. Det var et spesielt interessant besøk grunnet det handlet om historie vi hadde hørt om siden vi var barn. Men nå var vi klar å dra inn i Jordan.

Vi dro fra Israel

På grensa i Jordan ventet ny buss og ny lokalguide. Men vår svenske hovedguide var med videre. I tillegg satt en bevepnet vakt framme ved sjåføren. Jeg lurte på hvorfor, men tenkte mitt. Første stopp i Jordan var i byen Jerash. Vi kjørte opp i høgda der vi hadde god utsikt over byen.

Utsikt over Jerash

Jerash har vært under både grekerne og romerne, noe ruinene viste. Jerash har noen av de best bevarte gamle statsdelene i verden. Det var spennende å gå rundt og se på alt som fortsatt stod.

Fortsatt står mange ruiner

Vi var inne på det gamle romerske teateret som var i forbausende god stand. Plutselig kom fire musikanter marsjerende inn. Vi og resten av reisegruppa satte oss ned på steinbenkene for å høre. De spilte feiende musikk på trommer og sekkepiper. De var i full mundur, og etterpå fikk vi vite de hadde vært i det britiske kongelige kompani. De marsjerte rundt og spilte, og de kunne sine saker.

Karene som spilte

Etterpå gikk turen videre direkte til hovedstaden Amman. Vi tok inn på Amman Internasjonale hotell. Da vi hadde fått ordnet oss om kvelden, spiste vi middag på hotellet. En god buffémiddag. Bildet er tatt i resepsjonen på vei til middag.

Klar til middag i Amman

Dagen etter sjekket vi ut fra hotellet, for vi skulle kun være en dag i hovedstaden. Vi kjørte til en høgde over byen. Der så vi ruinene av Amman Castle, og besøkte et lite, men interessant arkeologisk museum. Her oppe var fin utsikt over Amman. Hovedstaden har 2 millioner innbyggere. Midt på bildet ser vi et gammelt romersk teater som hadde rommet 7000 mennesker.

Utsikt over hovedstaden Amman

Vi ble kjørte en bytur gjennom Amman. I utkanten av byen var store fine hus. Guiden fortalte at ung-dommene i Jordan har god utdannelse, og mange jobber i utlandet. De sender penger hjem og får bygget seg hus, slik som her i hovedstaden. Vi kjørte forbi porten til kongepalasset, og lokalguiden var tydelig stolt over kongeparet.

Kongeparet av Jordan.

Vi kjørte til Madaba, en by som er nevnt i Bibelen. Her besøkte vi en kirke fra 500- talet. Inne var mange fine mosaikkarbeid. Etterpå spaserte vi til en lokal restaurant og spiste lunsj. Så til Nebofjellet, siste stykket oppover spaserte vi, for der var vei oppover. På toppen hadde Moses stått og skuet inn i det lova landet før han døde. Grava til Moses skal finnes i området. Det var disig denne dagen, men vi så nedover dalen og ante Jordanelva i bakgrunnen. Vi var inn på et mosaikksenter og kom inn på et rom der fem- seks jenter satt og laget mosaikkbilder. Stanken av lim var så sterk at jeg ble nesten svimmel, og var glad da vi kom oss inn i utsalget. Der kjøpte jeg et lite mosaikkbilde, når jeg ser det husker jeg stanken av limet der jentene satt og laget bilder. Til slutt satte vi kurs for byen Petra. Der vi tok inn på Grand View Resort.

Mosaikkbildet fra Madaba, Jordan

Etter frokost på hotellet neste morgen, kjørte vi til den berømte bergbyen i Petra. Det var kun ti minutter å kjøre. Først gikk vi 3,5 km gjennom ofte ganske smale passasjer med steile bergvegger på begge sider. Så var vi framme. Den berømte bygningen som er hogget ut i det røde fjellet. Plutselig lå den der. Det var underlig å se. Bildet viser det første vi ser når vi kommer ut fra den smale passasjen.

Bergbyen Petra

Nabatanerne var i starten røvere som overfalt handelskaravaner, men gikk seinere over til å kontrol-lere området. Handelskaravanene passerte her fra Europa på vei til Østen. Så kom romerne og tok over byen. Inne på området ser vi ruiner fra denne tida.

Ruiner fra romerne

Vi spiste lunsj ute med en spesiell, men imponerende utsikt. I fjellet rett bortenfor var hogget ut mange gravkamre. Da besøket var over, startet vi spaserturen gjennom passasjen igjen. Den berømte Silkeveien gikk altså delvis her ei tid. Men i år 500- 600 forsvant handelskaravanene og sjøfarta tok over. Vi spaserte gjennom de merkelig formede bergsidene som er av sandstein og granitt. Høgste punktet er 80 meter. En spesiell og interessant spasertur i det varme, flotte været.

En spesiell tur i bergbyen Petra

Tilbake på hotellet spiste vi middag. Hele reisegruppa var naturlig nok opptatt av det vi hadde sett denne dagen. Og det var virkelig en opplevelse å se bergbyen Petra. Vi avsluttet kvelden i baren. På bildet ser vi trappa som går fra resepsjonen og ned til mellom annet baren.

På vei til resepsjonen

Neste morgen skulle vi videre fra Petra. På bildet har vi nettopp spist frokost og er en tur på terrassen for å ta en siste titt på fjella i Petra. Rett etter sjekket vi ut fra hotellet.

Rett før vi drar fra Petra.

Vi tok plass i bussen som startet opp og svinget inn på The Kings Road. Veien er nevnt i Bibelen, og var en del av Silkeveien. Nå skulle vi kjøre gjennom den virkelige jordanske ørken. Her er 70% ørken. Vi hadde et stopp i ørkenen så vi fikk gå ut og ta bilder. På bildet ser vi et uvant veiskilt, iallfall på våre veier.

Skilt i ørkenen i Jordan

Vi kjørte opp til 600 meter over havet, og det var her vi stoppet, blant annet for å se på en beduinleir som lå et stykke borte. Nå hadde vi kjørt en stund på The Dessert Highway. Vi passerte også mange små beduinlandsbyer. Før var her 40% vandrende beduiner, nå er her bare 1%.

Liten beduinlandsby

Kursen var mot Aqaba dit vi kom i lunsjtid, og sjekket inn på Days Inn hotell. Oppholdet her var privat, så vi gjorde det som passet for oss, men skulle kun være en dag. Etter en kort pause på hotellet, leide vi en taxi som kjørte oss rundt i byen. Nede ved havna var et enormt jordansk flagg på ei kjempehøg flaggstang. Først så vi ei gammel islamsk borg, så til et akvarium. Det minste jeg noen gang har sett, men eksotisk fisk hadde de.

Eksotisk fisk i Aqaba

Sjåføren ventet mens vi var inne i akvariet. Så kjørte vi ut av sentrum og sjåføren viste oss lokale strender der alle kunne bade. Videre kjørte vi gjennom gamlebyen og hele tiden fortalte han. Vi gikk av ved markedet, da hadde vi sett en del av byen Aqaba. En billig tur. Vi avsluttet dagen med middag på hotellet.

Fra gamlebyen i Aqaba

Dagen etter var lørdag 22. november og vi skulle reise hjem, men vi hadde et par timer etter frokost, før vi skulle til flyplassen. Vi spaserte rundt i byen i strålende vær. Vi gikk ned til småbåthavna, og jeg ble forundret over at byen Eilat i Israel lå så nær Aqaba. Eilat lå bare rett over for bukta.

I Aqaba, Eilat i bakgrunnen

Vi sjekket ut fra hotellet og dro til flyplassen. Det var mange kontroller før vi kom inn til gaten for boarding. Endelig kunne vi gå til flyet og ta plass. Flyturen gikk sin gang, og jeg satt og løste kryss-ord. Plutselig mistet kvinnen i nabosetet bevisstheten. Jeg løp og hentet flypersonell som kom farende med oksygen. En lege et par rader bak kom også, og heldigvis fikk de liv i henne. Jeg fikk et annet sete, for kvinnen måtte ha to seter. Da vi landet på Gardermoen, gikk jeg forbi kvinnen som satt oppreist, men så medtatt ut. Hvordan det gikk videre aner jeg ikke, men jeg fikk meg en støkk. Turen til Israel og Jordan hadde vært fylt av historie, og det var en svært interessant reise.