onsdag 30. mai 2012

Paris, mai 12, Innledning

Da er jeg kommet hjem fra en flott tur til Paris. Jeg har ikke fått gått gjennom alle bildene ennå, men det kommer etter hvert. Jeg kan ta bare reisa ned og første kvelden som introduksjon. Torsdag 24. mai  møttes vi tre fra familien opp på Gardermoen, og vi gikk om bord i flyet etter oppsatt tid. Men så kom kapteinen på lufta og sa at vi måtte desverre vente litt for maten som flyet skulle ha var havnet på feil fly, men han lovet å sette opp farten når han først kom i lufta. Endelig lettet vi, og etter 2 timer og 25 minutter landet vi i Paris. Da var klokka blitt 20.05. Vi tok buss inn til sentrum og taxi derfra til hotell Villa Luxembourg.

Hotellet var svært enkelt, men vi skulle kun sove der så for oss var det ok. Vi sjekket inn, og etter en kort pause, gikk vi ut og så oss om etter et sted å spise middag i nabolaget. Vi bodde i området som heter Montparnasse, og rett bortenfor hotellet lå Rotonde, restauranten vi visste var forfatteren Hemingways yndlingssted. Her slo vi oss ned.

På Rotonde

Det var varmt og fint ute og vi satt på uterestauranten. Her hadde vi god utsikt over det som skjedde i området. Vi spiste middag, og ble sittende på Rotonde til vi tok kveld. Ei fin åpning på langhelgen i Paris.

Rotonde

Resten av turen tar jeg etter hvert framover.