søndag 6. mai 2012

Thailand, familietur i februar 2009

Denne turen skulle jeg egentlig fortelle om før Cuba, men her ble en glipp. Thailandturen kom i februar 2009, og Cuba kom om høsten 2009, men det er sikkert ok.

Denne turen til Thailand startet spesielt hyggelig. Vi kom til Oslo en dag før avreise, grunnen var at jeg skulle bruke gaven jeg fikk med barna på bursdagen min i november. Det var overnatting og måltid på Grand hotell, samt teaterbillett til Nasjonalteateret. Forestillinga het Brødrene Karamatsov. Ei god forestilling, og siden jeg hadde lest de tre bøkene om Brødrene Karamasov, visste jeg hva det gikk ut på. En skikkelig populær presang.

I pausen på Nasjonalteateret, Oslo

Dagen etter som var 12. februar møttes vi som skulle på familietur til Thailand opp på Gardemoen. Vi var 9 personer, 2 andre skulle vi møte på hotellet i Bangkok. Turen fikk vi lagt opp etter vårt ønske sammen med et reisebyrå. På bildet er nokre av oss mens vi venter i Amsterdam på flyet som skal ta oss med til Thailand.

Pause i Amsterdam

Neste dag i lunsjtid landa vi i Bangkok der vi ble hentet og kjørt inn til byen der vi tok inn på Royal Orchid hotell. Der møtte vi de to andre, og etter å ha kommet i orden på romma, møttes vi ved restauranten ved badebassenget og spiste et lett måltid. Etterpå ble det bading til sola var på vei ned.

Lunsj ved badebassenget

Bad i solnedgang

Om kvelden tok nokre av oss en liten lokalbåt over til andre sida av elva. Der spaserte vi langs bodene på et marked, før vi gikk til hotell Hilton som lå her. Vi tok heisa til baren på toppen der det var god utsikt til det opplyste Bangkok. Her rundet vi av med en drink før vi dro tilbake til vårt hotell.

På toppen av Hilton, Bangkok

Rett etter frokost neste dag kom vår smilende guide og hentet oss med minibuss. Han og en sjåfør skulle ta seg av det meste av transport og omvisning her nede. Først skulle vi besøke Grand Palace. Det er en helt spesiell byggestil, og mange flotte tempel og bygg å se på dette området som ligger vest i byen, og som er den største attraksjonen i Bangkok.

Spesiell byggestil, Grand Palace

Grand Palace ble bygget på slutten av 1700-talet. Tre ganger i året kommer kongen av Thailand hit og skifter kappe på den lille buddhafiguren som er i et tempel på området. En kappe for sommeren, en for regntida og en for den kalde årstida. Omvisningen på det kongelige området var interessant. På det andre bildet ser vi vår smilende guide i midten.

Alle "tårna" ved Royal Palace

Byggestilen er spesiell

Den blide guiden i midten

Neste post på programmet var kanaltur. Bangkok ligger på begge sider av elva Chao Phraya, og den renner i 365 km før den renner ut i Thailands golf. Fra elva er anlagt mange kanaler som snirkler seg inn gjennom hele Bangkok. Vi suste av gårde med en long tail boat, og passerte både fine og mer fattigslige områder.

I full driv på kanalen i Bangkok

Også fine områder ved elva

Båten la til ved tempelet vi ser på bildet, og vi gikk på land. Noen gikk opp trappene ved tempelet, men det var så varmt at jeg nøyde meg med å slappe av ved foten av tempelet. Det var imponerende å se uansett.

Tempelet vi besøkte

Noen tok turen opp trappene

Etter kanalturen dro vi tilbake til hotellet som lå fint til ved elva. Bangkok er en stor by med snart 6 millioner innbyggere, og er en av Sørøst Asias viktigste økonomiske byer. Bangkok er også et av verdens mest populære turistmål. Men nå skulle vi nyte resten av dagen ved badebassenget, for været var fantastisk.

Man nyter livet i Bangkok

Om kvelden dro nokre av oss inn til sentrum av byen. Vi spurte en parkeringsvakt etter veien til en god restaurant. Han vinket oss med og vi etter. Han gikk og gikk. Vi begynte å ane uråd, og lurte på om vi ble ledet inn i ulykken. Plutselig lå en restaurant foran oss opplyst inne i en hage. Vi takket for hjelpen, og gikk inn. Ute i hagen fikk vi bord, god middag og meget god service. En vellykket kveld i varmt og fint vær.

Middag på restaurant i Bangkok

Neste morgen spiste vi tidlig frokost før vi sjekket ut fra hotellet. Så kjørte vi ut fra Bangkok og første stopp var ved World War II Museum. Etter å ha vært inne i museumet, gikk vi til gravstedet der 6000 fanger lå. De mistet livet under byggingen av Death Railway. Vi besøkte også brua River Kwai.

Kirkegården med krigsfanger

Den kjente brua over River Kwai i bakgrunnen

Vi kjørte videre til der vi skulle gå om bord i Dødens jernbane som vi skulle følge et stykke. På bildet ser vi noen av familien på toget, men mannen til høgre er ukjent. Etter togturen kjørte vi til hotellet vi skulle overnatte. Det het River Kwai Village.

På toget

Hotellet ved Riwer Kwai

Etter lunsj på hotellet dro vi på båttur. Hotellet vårt lå utenfor byen Kanchanaburi. Her går elvene Kwae Noi og Kwae Yai sammen til Mae Klong. Etter full driv oppetter elva, svinget båten inn til land. Nå gikk vi oppover mange trapper og det var tøft i varmen. Vi kom til en venteplass der vi satte oss, men noen gikk videre oppover til ei hule. Men vi andre foretrakk å vente her.

På båttur

Vi tar en kvil

Etter båtturen slappet vi av på hotellet som lå rett ved elvebredden. Vi kunne sitte på balkongen og lytte til dyra og fuglene som holdt til i jungelen på andre sida av elva. Etter en dag full av opplevelser avsluttet vi med middag på hotellet.

Avslapning på balkongen

Middag på hotellet

Mandag 16. februar startet med god frokost på hotellet. Første besøk denne dagen gikk til "Helvetes-
kløfta". Vi synes det var svært varmt med over 30 pluss, men fangene måtte grave ut denne kløfta i temperatur som kom over 40 varmegrader. Her skulle jernbana gå, og fangene led fryktelig. Vi var også innom et museum og så fæle bilder fra fangemishandlinga under Andre verdenskrig.

Frukost på hotellet

Hele reisefølget ved minnesmerket

Etter frokost kjørte vi ca i 20 minutter til en elefantcamp. Ridetur på elefant måtte vi ha med. To og to
satte vi oss på våre elefanter med fører. En morsom tur. Etter turen var det flere som ville mate elefantene.

Ny elefantfører

Inn i skogen barst det

Mating av elefant

Vi spiste pikniklunsj rett ovenfor elva før vi dro på elvetur. Nå skulle vi følge bambusflåter. Flåtene gled fint oppetter elva i strålende solskinn. Alle så ut for å kose seg på flåteturen.

Koselig med flåtetur

Turen på elva nærmer seg slutten

Etter flåteturen retunerte vi til hotellet. Der ventet minibussen på oss og nå satte vi kursen mot Hua Hin. Der tok vi inn på hotell Sheraton. Siste del av oppholdet skulle vi være her i Hua Hin. Etter en god middag på hotellet, avsluttet vi dagen ved strandbaren. Det var en varm kveld, og vi satt ute under en strålende stjernehimmel og hørte de dovne bølgene slå innover stranda.

På strandbaren, Sheraton Hua Hin

Etter frokost neste morgen startet badelivet. Det var et ekstra fint basseng som gikk rundt hele hageområdet, pluss et flott vanlig basseng. Der var gode muligheter for bad, stranda lå rett nedenfor.

Badeliv ved hotellet

Denne dagen hadde en av familien bursdag, og vi dro til sentrum av Hua Hin der vi først spiste middag på en fiskerestaurant ved havna. Så til en uterestaurant der vi feira bursdagsbarnet. Vi ga et hint inn til restauranten om hvilken gjest de var beæret av, og da kom spesialdrink med full fyr, og orkesteret spilte bursdagssangen. Det var stor stemning.

Middag i Hua Hin

Bursdagsfeiring

Hua Hin ligger ut mot Siambukta som er en del av Sørkinahavet, og det er den eldste badeferiebyen i Thailand. Og det ble mye badeliv i Hua Hin. Men iblant måtte vi ha avslapning.

Iblant avslapning

Badeliv ved hotellet

En kveld hadde vi en forsinket bursdagfeiring. Men det ble meget god mat til middag på hotellet, og dessertene var et kapittel for seg. De stod der til utstilling og fristet. Det var bare å forsyne seg.

Ved desserten

Kongeriket Thailand ligger i Sørøst- Asia. De fleste i landet snakker thai og er buddhister. Fortsatt bor 4/5 av folket på landet, og Bangkok er den eneste virkelig store byen i landet. Men nå var vårt opphold
over. 24. februar ble vi kjørt til flyplassen i Bangkok. Vi skulle reise hjem. Vi dro via Frankfurt som da vi kom. Vi hadde hatt en flott tur til Thailand, og alle sa de var svært fornøyd. Flere sa de hadde tapt sitt hjerte til denne del av verden. Dermed kan vi slå fast at turen var vellykket.