fredag 11. mai 2012

Russland, busstur, Del 3

Tirsdag 31. august våknet vi opp i Novgorod. Etter frokost på hotell Intourist skulle vi på byrundtur. Men først sjekket vi ut fra hotellet. Novgorod er delt i to av elva Vålchåv, og vi besøkte først Handels-sida. Her var masse handel i eldre tid. De kjøpte honning og skinn, og Volgorod solgte fine tøy. I flere århundrer var Volgorod viktigste byen i Russland. Vikingene kalte byen for Holmgard. Nå står bare murene igjen her som handelsskip la til for å selge og kjøpe varer.

Bare murene igjen der handelen foregikk

Så gikk vi til Jaroslavgården. Her budde fyrsten Jaroslav på 1600- talet. Vi så også Nickolaikatedralen fra 1113. Ved Jaruslavgården var et monument over en kjendt figur som blir kalt for Vikingen fra Skandinavia. Mange myter er knyttet til denne personen. Mytene sier at han alltid spilte på instrumentet sitt. På bildet ser vi Nickolaikatedralen i bakgrunnen.

Fra Jaroslavgården i Novgorod

Vikingen fra Skandinavia

Nå skulle vi spasere på brua mot Sofiasida. Brua ble sprengt under Andre verdenskrig, men bygt opp igjen etter krigen. Fra brua hadde vi god utsikt til Novgorods kreml. Dette festningsverket er fra 1400- talet. Vi ser det i bakgrunnen på bildet.

På brua som binder Novgorod sammen

Sofiakatedralen er den best bevarte kirka fra 1000- talet, og er den første som viser trekk fra russisk arkitektur. Vi ruslet mot kirka, men stoppet opp og studerte det fine bygget. Noen av oss gikk inn og så en stund på den ortodokse gudstenesta.

Sofiakatedralen i Novgorod

På torget i Novgorod stod et minnesmerke formet som ei klokke i bronse. I 862 kom Rurik og stiftet det første fyrstedømmet. I 1862 ble dette fantastiske monumentet laget. Det viser viktige personer i tidens gang. Før nazistene kom i Andre verdenskrig, plukket folket det ned bit for bit, og etter krigen satte det monumentet sammen igjen.

Historisk monument på torget i Novgorod

Etter byrundturen spaserte hele reisefølget til en kafé, og der handlet alle med seg privat lunsj. Den skulle vi ta med og spise om litt. Først kjørte vi ut fra Novgorod. Så stoppet vi ved hagen rett utenfor en kafé. Lunsjen spiste vi ute i hagen.

Lunsj i det grønne, utenfor Novgorod

Turen fortsatte videre på den russiske landsbygda, vi hadde kurs mot St. Petersburg. Da vi kom fram, sjekket vi først inn på hotellet. Etter et par timers pause, kjørte vi rundt i byen for å få et første inntrykk. Vakrere by har jeg aldri sett! På bildet ser vi den russiskortodokse kirka Saviour on the blood.

For et byggverk denne kirka var

Det var Peter den store som grunnla St. Petersburg. Etter ei reise i Vesten ble han spesielt begeistret for Amsterdam. Dermed ble det kanaler også i denne byen. St. Petersburg har flotte bygg, palasser og fine statuer. På bildet ser vi statuen av Peter den store.

Peter den store grunnla St. Petersburg

Aurora, båten vi ser på bildet, er nå et museumsskip. Skipet opererte i Den Baltiske sjøen i Første verdenskrig, men er mest kjent for skuddet som gav signal om at revolusjonen i Russland startet i 1917.
Etter denne rundturen i byen kjørte vi til hotellet.

Aurora som gav signal i 1917 om at revolusjonen startet

Onsdag morgen kjørte vi på en utflukt fra St. Petersburg til en liten by som het Pusjkin. Byen er kalt opp etter den kjente russiske poeten. Da vi spaserte siste stykket mot Katarinapalasset, kom vi forbi statuen av forfatteren. Jeg tok meg tid til å ta et bilde.

Statue av forfatteren Pusjkin

Målet med utflukten var altså Katarinapalasset.  Og der lå det foran oss, storslått med sin 300 meter lange fasade. Palasset var en gave fra mannen. Pytt, pytt, det er da ingenting, regner jeg med at han sa da hun takket for gaven. Vi gikk en runde inne i slottet. At det var flott er bare forbokstavene. I en av salene var ingen tapet, men malerier direkte på veggene.

Katarinapalasset

Rommet uten tapet, men malerier direkte på veggene

Hovedsalen har et areal på over 1000 kvadratmeter. Kakkelovnene i palasset var blåaktige og svært dekorative. Vi gikk fra rom til rom det ene vakrere enn det andre. Gull og glitter overalt. I Andre verdenskrig ble palasset stygt skadet, men er nå restaurert.

Hovedsalen var diger

Kakkelovnene pyntet opp

Palasset ble bygt på 1750- talet. Arkitekt var italienskrussiske Rastrelli. Vi gikk ut for å se parken som også var stor, fin og imponerende. Her var grønne plener, fine blomster, trær, vatn og små paviljonger. Her kunne høyheten rusle rundt og snakke med gjestene som var på besøk, også mannlige.

Parken var grønn og fin

Også med vatn og paviljonger

Vi spaserte fra dette flotte Katarinapalasset og tilbake til bussen. Vi kjørte til sentrum av den lille byen Pusjkin. Her skulle vi spise lunsj før vi kjørte tilbake til St. Petersburg.

Her spiste vi lunsj i Pusjkin

Da vi kom til St. Petersburg, skulle vi besøk Hermitage, Vinterpalasset. Palasset er i barokkstil. Elisabeth, Peter den stores datter, fikk arkitekten Rastrelli til å tegne Vinterpalasset i 1754. Det stod ferdig da hun døde i 1762. Da kom Katarina den store til makta.

Vinterpalasset i St. Petersburg

Palasset var utrolig å se. Enestående vakre saler. Vi gikk gjennom rom etter rom og bare måpte. Maken til luksus. De kunne sine ting de som stod for utsmykningen. Det startet i hallen, et eventyrlig rom. Sin nåværende form fikk interiøret mellom 1754- 1763. Da ble det bygget om til vinterresidens for de russiske tsarene. På bilda ser vi noen av romma.

Hallen i Vinterpalasset

Romma var dekorative

Flotte rom

Da vi gikk ut fra Vinterpalasset, var i alle fall jeg mer enn imponert. Det var som om å ha ruslet gjennom et eventyr fra 1001 natt. Jeg tror at de aller fleste var overveldet av det fantastiske Vinterpalasset. På bildet er rett før vi kjører tilbake til hotellet.

I St. Petersburg

Om kvelden skulle vi på kanaltur. Som nevnt var det Peter den store som grunnla St. Petersburg, det var i 1703. Tidligere har byen hatt navna Petrograd, og Leningrad. Byen var også en stund hovedstad i Russland. St. Petersburg er delt av elva Neva.

Fra St. Petersburg

Det sies at St. Petersburg er Russlands mest europeiske by, og har vært landets kulturelle og politiske knutepunkt i over 200 år. Nå gled vi fram på kanalene forbi storslåtte bygninger, rikmannshjem og palasser.

Utrolig flotte bygg

Rikmannshjem og slott

Etter den fantastiske kanalturen, tok vi plass i bussen. Nå skulle vi kjøre rundt i byen mens vi ventet på at det skulle bli mørkt. Blant annet så vi den berømte gata i byen, Nevskij Prospekt som er over 3 km lang. Og nå så vi solnedgangen.

Solnedgang over St. Petersburg

Presis klokka 21.30 lokal tid ble lysa i St. Petersburg tent. Da stod vi på ei bru i byen og skålte i sjampanje. Dette var siste kvelden i byen, og det var et ekstra fint syn da byen plutselig ble lyst opp. St. Petersburg er som sagt absolutt den vakreste by jeg har vært i.

St. Petersburg ble flott opplyst

Torsdag morgen kjørte vi ut fra St. Petersburg, og kurset mot grensa til Estland. Vi kjørte til Nerva som er den tredje største byen i Estland. Av innbyggerne er 95% russere. Nå hadde vi kjørt ut fra Russland som er det største landet i verden når det gjelder areal, og i hele landet bor ca 142 millioner men-nesker. En svært interessant tur hadde vi hatt, sjøl om vi bare hadde sett en liten del av det store landet. Vi ble kjørt en runde i Nerva som ligger rett ved grensa til Russland. Vi så mellom annet et festningsverk som danskene hadde bygt på 1200- talet.

Festning i Nerva, Estland

I Andre verdenskrig ble Nerva bombet sønder og sammen. Kun rådhuset stod igjen. Resten av alle bygningene som også var i barokkstil lå i grus. Desverre ble ikke byen bygget opp i samme stil. Det var en stor flause etter mine begrep. Vi spiste lunsj i Nerva, og etterpå gikk jeg en rask tur privat for å se nærmere på rådhuset som stod igjen.

Rådhuset i Nerva, Estland

Nå gikk turen videre i retning Tallinn. Vi passerte vindmøller, og videre i full fart gjennom det estiske landskapet. På bildet ser vi landskap vi kjørte gjennom i Estland.

Landskap fra Estland

I Tallinn kjørte vi om bord i samme ferge som da vi kom, og neste morgen kjørte vi til Malmø der vi tok inn på samme hotell som da vi startet turen. Lørdag morgen startet vi fra Malmø og kjørte i toetasjes buss til Oslo. Bildet er tatt rett før vi kjører fra Malmø.

Klar å dra fra Malmø

Russlandsturen var interessant. Vi hadde sett vakker kunst, hørt mye historie, og byen Moskva var ikke bare staselig, men den var utrolig rein. St. Petersburg var et kapittel for seg, eventyrlig vakker. Da vi kom til Oslo, ble vi hentet på busstasjonen av familien. Vi havnet opp i et koselig grillparty. Nå skulle vi være en uke på Østlandet før vi dro hjem.