mandag 7. mai 2012

Miami pluss cruise, februar 2010 Del 1

Om denne reisen vil jeg fortelle i to deler. Her kommer første del.

Det var et år siden sist vi var på familietur, og nå hadde samme medlemmer av familien bestemt seg for
ny tur. Først noen dager i Miami, så cruise i Karibien. Billetter ble bestilt og alt lagt til rette. Vi dro fra Gardermoen med Lufthansa tidlig torsdag 16. februar. I Frankfurt byttet vi til det store Amerika- flyet. Fire av familiemedlemmene reiste med et annet flyselskap fra Frankfurt. Da vi fløy innover Miami, hadde vi fin utsikt til byen under oss.

Vi nærmer oss Miami

Da vi landet i Miami, var det onsdag morgen 17. februar. Fra flyplassen tok vi taxi til hotellet vi skulle bu på, Sheraton Four Points som lå i Miami South Bech. Her møtte vi resten av familien som skulle være med på reisen. Nå skulle vi være fire dager i Miami.

Sheraton Four Points, Miami

Etter å ha kommet i orden på hotellet, gikk vi ut for å se på strøket. Vi hadde ikke bestilt noen måltider på hotellet, vi ville spise ute. Nå så vi oss om etter et spisested for frokost. Vi fant et som falt i smak, satte oss og bestilte. Det ble digre porsjoner med god amerikansk frokost.

Første måltid i Miami

Vi spaserte rundt i gatene i strøket på South Beach der palmer pyntet opp. Vi stoppet opp ved huset til den kjente moteskaperen Versace, rett utenfor huset sitt her ble han skutt. Så kom vi til et sted som passet godt denne dagen, for en i familien hadde bursdag. Akkurat denne dagen og denne datoen.

Bursdagsbarnet

Vi synes det var fint med palmene langs gatene. Vi tok en liten pause på Lincoln Road, satte oss ute på en kafé med koselige kurvmøbler og tok en forfriskning. Så spaserte vi videre og kom da forbi en butikk som vi måtte inn og se nærmere på dekorasjonene, for veggene var dekket med gamle symaskiner. Det var spesielt.

Palmer pyntet opp langs gatene

Gamle symaskiner som dekorasjon

Vi avsluttet besøket i strøket med feiring av bursdagsbarnet på en uterestaurant. Det ble god middag og fin stemning. Da vi kom til desserten, stemte orkesteret i og det ble feiring i stor stil på South Beach i Mimami.

Bursdagsbarnet blir feiret i Miami

Neste dag dro vi på tur til Key West. Bussen  hentet oss tidlig på morgenen. Vi kjørte gjennom Everglades, og langs veien var gjerde som skulle verne mot alligatorer, for Everglades er et subtropisk våtområde med masse alligatorer. Men vi kjørte også gjennom fine områder med sjø på begge sider av veien.

På vei mot Key West

Vi hadde et stopp på vei mot Key West, og var innom en kafé. Da vi kom fram, kjørte bussen først en runde i Key West så vi fikk et første inntrykk. Husa var lave med fine utsmykninger og ofte skarpe farger. Først gikk vi til Sloppy Joe´s som var forfatteren Hemingways stambar.

Lave hus i Key West

Sloppy Joe´s

Inne på Sloppy Joe´s var live westernmusikk. Vi gikk videre til Hemingways hjem som han fikk bygt i 1931, og her budde han med sin andre kone. Svømmebassenget var det første i sitt slag her i Key West. Her budde og skrev forfatteren i 10 år.

Heminways hus i Key West

Utenfor inngangsdøra

Huset var både fint og idyllisk, og lå i en grønn og frodig hage. Men hagen var tilholdsted for 60 katter. Vi satte oss rett ned og så på kattene, før vi gikk fra dette berømte huset.

I hagen til Hemingway

Men nå måte vi ha mat og spaserte til en koselig uterestaurant i en hage, og der spiste vi et godt måltid.
Så en liten spasertur før vi gikk til bussen. Vi kjørte ut fra Key West, men kom ikke langt. Først støtte vi på ei stor kø av biler. Det viste seg at ei stygg trafikkulykke hadde skjedd lenger framme på veien, dermed var veien stengt. Bussen måtte bare snu og kjøre tilbake. Vi ventet et par timer på en kafé før vi kunne starte på turen tilbake til Miami.

Måltid i Key West

Neste dag skulle vi på omvisning i Miami by. Miami har om lag 5 millioner innbyggere, av disse er 2 millioner fra Cuba. En buss kjørte oss inn i byen og guiden fortalte, noen steder gikk vi av for å spasere på egen hånd. For eksempel i området Lille Havana. Jeg tittet inn i et stort teltlokale ved gata, og der satt mange pensjonister både kvinner og menn, eksilcubanere som spilte spill som domino. Noen av dem hadde pause og ville gjerne prate med oss utenfor.

I Lille Havana, Miami

Ekscubanerne ville gjerne ha en prat

Miami og omegn ligger på en brei slette mellom Florida Everglades i vest og Biscayne Bay i øst. Vi hadde nå spasert i byen og kjørt med buss, men nå skulle vi videre på båttur på havna og i nærheten.
Vi tøffa ut fra havna og snart passerte vi det ene huset finere og dyrere enn det andre. Hus til film-sjerner og popartister, samt andre kjendiser. Vi passerte også ei privat øy der var luksusleiligheter som var eid av blant andre Oprah, Tom Cruise, og Bush.

Fine hus som dette

Luksusleiligheter på ei privat øy

Etter båtturen var det privat tid før vi skulle skysses tilbake til hotellet. Nå måtte alle ha mat, og vi gikk til en restaurant ved havna. Igjen et godt og solid måltid. Så en liten runde til ved havna i Miami før vi retunerte til hotellet.

Fra Miami by

Neste morgen gikk noen av oss en rask tur til sentrumet i hotellområdet. Det var en strålende dag, varmt og fint. På hjemveien stakk vi innom hotellet der Bondfilmen Goldfinger ble spilt inn. Tilbake på hotellet ble det også tid til en liten tur på stranda og vasse litt i Atlanterhavet.

På stranda i South Beach, Miami

Vi hadde sjekket ut fra hotellet, og nå kom minibussen vi hadde bestilt. Alle tok plass, så kurset vi mot Fort Lauderdale. Da vi kom fram, lå skipet klart ved kai. Nå skulle vi på cruise i Karibien, på skipet  Independence of the Seas. Det var et stort skip på 160 000 tonn. Her skulle vi feriere i ei uke.

Independence of the Seas

Det gikk raskt å komme om bord og få lugarene. Kl 17.30 seilte vi ut fra havna i Fort Lauderdale i flott solskinn. Det var stor stemning om bord da vi startet på cruiset. På bildet er vi på vei ut fra havna.

Fra havna i Fort Lauderdale

Hele familien fulgte med på utseilingen fra Fort Lauderdale. Skipet gled sakte ut fra havna og videre ut i havet. Etterpå samlet vi oss i ei lun krå på dekk og diskuterte dagens hendelser. Men så måtte vi gå for å ordne oss til vår første middag om bord.

Ei lun krå på dekk

Søndag 21. februar var cruiset skikkelig i gang, og første dag var i sjøen. Da nyttet vi høvet til å gjøre oss kjente med skipet Independence of the Seas som var digert.

Hovedgata på skipet

Vi brukte naturligvis deler av dagen til soling på dekk, og ikke minst møtte vi til måltidene. Der var masse å velge i. Denne kvelden var det gallamiddag, men først bød de på sjapanje. Etter en deilig middag, gikk noen av oss på show.

Vi er budt på sjampanje

En del av middagsbordet

Middagen er over

Mandag var også i sjøen, og denne dagen var det skikkelig fint vær. Det ble lange opphold på soldekk, mens skipet stilet mot Karibien. Men iblant måtte vi ha forfriskninger, vi var nå på cruise.

Forfriskninger måtte til

Et par av reisefølget hadde balkong på sin lugar, og før middag gikk vi dit for å se på solnedgangen. Det var et flott syn da sola startet ferden nedover på himmelen og til slutt sank i havet. Et vakkert fargespill.

På ballkongen ved lugaren

Solnedgang

Så middag. Vi hadde en fast kelner som tok seg av vårt bord. Under middagen stilte servitørene seg opp og sang for oss middagsgjestene. Seinere på kvelden var det festivitas i gågata på skipet. På bildet ser vi kelneren vår ta opp bestilling til middag.

Vår faste kelner

Da vi våknet tirsdag morgen, lå vi til kai ved øya St. Martin. Før frokost gikk noen av oss opp på dekk for å ta øya nærmere i øyesyn. Den så grønn og fin ut.

Øya St. Martin i bakgrunnen

Vi samlet oss rundt frokostbordet og diskuterte planer for dagen. St. Martin er ei tropisk øy i nord- østlige Karibia. Nå skulle vi på land og se på øya, men et par av familien skulle på en tur for å se livet under havet.

Ved frokostbordet

St. Martin er delt i ei fransk side, og ei nederlandsk side. De som skulle på tur under haveflata dro av gårde, og vi andre gikk på land og leide oss en bil med sjåfør som skulle vise oss øya. Vi tok plass og turen startet. Det var ei øy med vakker natur og med små, idylliske viker og strender. Det krydde av seilbåter.

Øya hadde idylliske viker

Columbus var aldri på land på denne øya, men gjorde krav på den for Spania mens han passerte. Men det hadde ikke vi tenkt å gjøre. Kjøreturen rundt å øya viste at den var kupert og hadde en variert natur. Stranda vi ser på bildet er kåret til en av verdens fineste strender. Og fin var den.

Ei flott strand

Neste stopp var i Marigot. St. Martin er delt mellom Frankrike og nederlandske Atillene (60/40). St. Martin er den minste øya i verden som er delt mellom to stater. Vi satte oss på en kafé i Marigot som er på den franske sida. Derfra hadde vi utsikt til borga oppe på åsen.

På kafé i Marigot

Utsikt til borga oppe på åsen

Vi kjørte videre til flyplassen Prinsesse Juliana. Den er berømt fordi innflygingen er rett over ei badestrand. Først kom et lite fly susende over hodene på oss, etterpå kom et stort fly buldrende.

Først kom et lite fly susende

Så kom et stort fly bulddrende

Vår blide sjåfør forklarte og skøyet. Nå kjørte han oss til et utkikssted der vi kunne skue utover hovedstaden Philipsburg som er den største byen på nederlandsk side. På bildet står vi sammen med sjåføren vår.

Philipsburg i bakgrunnen

Men nå måtte vi tilbake til cruiseskipet. Vi skulle snart gå fra St. Martin som var ei sjarmerende øy med som nevnt mange små lune viker og fine badestrender. Vi så på utseilinga fra øya før vi gikk til middag.