tirsdag 15. mai 2012

Lido di Jesolo og cruise i greske farvatn, august 11, Del 2

Tirsdag 9. august spiste vi først frokost, så soling på dekk helt fram til lunsj. Vi stimet mot Santorini, og etter lunsj ankret Norwegian Jade opp på bukta nedenfor byen som lå oppe på klippa. Fra cruiseskipet ble vi fraktet med småbåter inn til land. Det var mange trappetrinn opp til byen, så vi valgte esel som transport. Det ble en nervepirrende opplevelse, for iblant nektet eselet å gå, bare stod der faretruende nær kanten mot avgrunnen.

På vei oppover mot byen

Endelig var vi oppe. Etter 500 trappetrinn var eselet sikkert like glad som jeg da jeg kom meg ned fra eselryggen. Hovedstaden Fira ligger på vestkysten av Santorini, om lag 300 m over havet. Det gamle navnet på øya Santorini er Thira. Nå var det svært varmt, og vi satte oss på en kafé under en parasoll. Utsikta her oppe var fantastisk.

På kafé på øya Santorini

Sjekk utsikta

Hovedstaden Fira hadde mange fine idyller med vakre blomster. Men nå måtte vi komme oss om bord igjen, og bestemte oss for å ta kabelbana ned til havna. På vei nedover tok noen av oss bilder og filmet, andre nektet å se ut.

Vakre blomster i Fira

Noen foreviget utsikta, andre så vekk

Da vi kom ned, stod folk fra cruisskipet klar på kaia med iskalde kluter og kaldt vatn. Det var herlig i varmen, og det kaller jeg service. Småbåter fraktet oss tilbake til skipet. Nå var sola på vei ned over øya Santorini, og farget byen oppe på klippa i et rødlig skjær.

Sola farget byen i et rødlig skjær

Det ble en nydelig kveld med fantastisk vær. Det var fint å se sola gå ned over øya Santorini, men nå måtte vi skifte før middagen. Denne kvelden var det gresk aften med gresk mat og gresk musikk. Noen av grekerne om bord kastet seg ut i zorbadansen.

Klar for kvelden

Gresk aften med zorba

Onsdag morgen hadde vi lagt til kai utenfor Mykonos by. Øya Mykonos hører også til Kykladene i Egeerhavet. Øya er på 85 kvadratmeter, og på det høgste er den 364 meter.

Hovedstaden Mykonos

Etter en god frokost om bord, gikk vi på land og fulgte buss et stykke, resten spaserte vi langs havna og inn til sentrum av byen. Her er 11 000 fastbuende. På vei innover så jeg denne staselige karen som gjerne ville avbildes.

Staselig eldre herre, Mykonos

Mykonos by tok alle i vår familie med storm. En by som vi mente var skikkelig gresk av utseende. Kvite hus, smale gater, og masse flotte blomster. Akkurat som vi ser på bildet.

Mykonos er typisk gresk

Byen var fantastisk sjarmerende og hadde ufattelig mange motiv. Vi satte oss på en taverna nær sjøkanten, nå ville vi smake på ekte gresk tsatsiki. Det smakte herlig.

På taverna i Mykonos

Vindmøllene var et kjent motiv

Vi spaserte videre i denne byen vi ble så betatt av. Men det var ekstra varmt, så vi søkte skygge på en utekafé. Rett ved strandpromenaden var sandstrand, og der badet de yngste av familien som var med. Vi spaserte langs stranda tilbake til skipet.

I skyggen på en utekafé

Tilbake spaserte vi i strandkanten

Det hadde vært en vellykket dag i Mykonos by. Da vi møttes ved middagsbordet, ble opplevelsene diskutert. Absolutt alle var begeistret for byen. En gresk perle etter mitt syn.

Ved middagsbordet

Torsdag morgen seilte vi inn til Katakolon som er en liten havneby vest i Hellas. Derfra er ikke langt til den antikke byen Olympia. Rett etter frokost ble vi med på ei utflukt dit. Da vi kom til området, så vi først ruinene etter templer.

Ved ruinene av Heratempelet

På området hadde vært templer for gudene Zevs, Hera og Apollo. Konkurransene ble først holdt for guden Zevs. Konkurransen ble kun holdt en dag i august ved første fullmåne. Modellen i Zevs tempel viser en statue som var 12 meter høg laget av gull og elfenben.

Modell fra Zevstempelet

I starten hadde de bare en øvelse, kappløp. Kun greske menn fikk delta, men senere fikk romerne bli med. I starten fikk heller ikke kvinner og slaver delta. Men nå fikk en del av vår familie ta del, og løp på den gamle kappløpbana.

Familiemedlemmer i fin driv

Da omvisningen var over, dro vi inn til dagens Olympia. Vi søkte ly i en taverna, og det godt med en iskald cola i varmen. På bussen tilbake til Katakolon så vi marker fulle med vannmeloner. Kanskje de skulle høstes snart?

Mark med vannmeloner

Tilbake i Katakolon ruslet vi litt rundt i byen før vi gikk om bord. Vi avsluttet med å rusle langs havna, der jeg foreviget en sjarmerende, liten fiskebåt. Spesielt falt jeg for støvlene som hang til tørk. Vi møttes på en utekafé der vi slappet av før vi entret cruiseskipet.

Fiskebåt på havna i Katakolon

På kafé i Katakolon

Da vi kom om bord, var det tid til å gjøre seg klar for kvelden. Før middag gikk jeg til den store teater-salen der jeg skulle se et show. Småpikene kom også for å se showet. Det var en variert og fin fore- stilling som het: Elementer. Etterpå gikk vi til middag. På skipet var 12 restauranter, men vi valgte den vi likte best.

På vei til show

Fredag var siste dagen på cruiseskipet. Været var praktfullt. Blå sjø, blå himmel og varm sol. Denne dagen var til sjøs, så det gjaldt å nyte den fullt ut, og det gjorde vi.

Bak på skipet

Denne ettermiddagen gikk jeg til de i reisefølget som hadde balkong, for jeg ville se solnedgangen. Det ble et fargespill uten like. Jeg filmet og fotograferte, men pakket alt sammen for kun å nyte fargene og havet. Plutselig kom en delfin opp langs siden på skipet og hoppet flere ganger før den forsvant. En perfekt forestilling i solnedgangen.

Solnedgang over greske farvatn

Så var det siste middagen om bord. Vi hadde hatt en flott tur med Norwegian Jade. Besøkene på de greske øyene hadde vært spennende. Og maten om bord var meget god. Vellykket med andre ord.

Siste middag om bord

Lørdag 13. august spiste vi frokost om bord før vi sjekket ut fra Norwegian Jade, et skip vi var fornøyde med. Kl 09.30 gikk vi på land i Venezia. Vi plasserte bagasjen på en oppbevaring på cruisehavna.

Frokost før vi går på land

Så gikk vi alle i samlet flokk inn til Venezia. Vi ruslet langs kanalene som en aldri blir lei av å beundre. Her er over 40 km med kanaler. Da vi satte oss på en kafé ved en av kanalene, var det en liten fugl som satte seg og fulgte nøye med hva vi foretok oss.

En kanal i Venezia

Denne tassen studerte oss

Nå ble det flere som studerte fuglen, som bare skakket på hodet og ville ikke fly sin vei. Men nå måtte en del av familien dra, de skulle reise med et tidligere fly enn oss andre. Småjentene vinket i de de hastet av gårde.

På kafé i Venezia

Det nærmet seg tida vi også måtte dra, og vi bestemte oss for å ta en taxibåt til cruisehavna og hente bagasjen. Det ble en fin sjøtur på kanalene.

Fra Venezia

Vi tok taxi til flyplassen. Flyet var i rute, og vi hadde et flott flyvær. Vi landet på Rygge flyplass, og det var for første gang jeg var der. Her ble vi hentet med bil. En velykket tur var over, det synes iallfall jeg.