fredag 18. mai 2012

Dubai, februar 12, Del 1

I februar i år reiste tre av familien på ei langhelg til Dubai. Turen skal jeg fortelle om i to deler. Dubai hadde stått på ønskelista ei stund, og nå gjorde vi alvor av turen. Onsdag 15. februar gikk vi om bord i et Norwegianfly på Gardermoen. Siden jeg hadde flyttet til Østlandet, var det mye enklere for meg nå å bare ta flytoget til Gardermoen. Vi fikk flott flyvær, og fløy blant annet over Iran. Vi landet i Dubai kl 21.00, men måtte fram med klokka tre timer. Lokal tid var alstå 24.00. Vi tok taxi til hotellet.

Fra byen Dubai

Neste morgen tok vi taxi til sentrum. Dubai er hovedstad i emiratet Dubai, ett av emiratene i den føderale republikken De forente arabiske emirater. Nå kjørte vi gjennom gater forbi skyskrapere på begge sider, men også palmer som pyntet opp langs gatene. Vi spaserte mot Dubai museum, men tok oss ikke tid til å gå inn. Vi nøyde oss med å ta bilder ute. Denne bygningen har vært fort, fengsel, og palass. men i 1970- åra ble det museum med Dubais historie.

Også palmer langs gatene

Dubai museum

Vi spaserte ned mot elva The Creek. Elva deler byen på midten. Små båter skysset folk til andre sida. Etter å ha sett på det en stund tok vi plass i en av båtene. Vi måtte vente en liten stund så flere personer kom og båten var full. Turen til andre sida var kort, men ble likevel som en frisk sjøtur.

Vi venter på avgang

Vi nærmer oss land

Deira er den gamle bydelen i Dubai, og vi spaserte mot kryddermarkedet. Vi visste ikke hvor det var, men gikk etter noen turister som hadde kart. Da jeg snudde meg, så jeg et par som kom etter oss, de trodde sikkert vi visste veien. Jeg måtte smile. Vi kom fram til Grand Souq og spaserte innover til vi kom til krydderet. Det måtte vi forevige. Mye farger og mye krydder.

Masse krydder

Her kunne en velge og vrake

Vi spaserte videre i souqen, her var mer å velge mellom enn krydder. I den gamle bydelen var smale gater og mange boder og butikker. Vi passerte gullmarkedet, og på bildet ser vi i gullmarkedet til venstre.

I souqen

Handel har en lang historie i Dubai som viktig havn for vestlige produsenter. I dag er havna Jebel Ali som ble bygt på 1970- talet den største menneskebygde havn i verden. Dubai er et muslimsk område, og vi så mange kvinner i de typiske svarte kledningene sine. På bildet er vi nettopp kommet ut fra krydder-markedet og så da flere kvinner i svart, tradisjonell kledning.

Tradisjonelle kvinner i Dubai

Vi tok taxi til Dubai Mall, et stort og elegant kjøpesenter. Butikkene var mange, og flere av dem svært fine med kjente merker. Og her var ikke vanskelig å finne spisesteder. Mange å velge mellom av alle typer. Vi kjøpte oss lunsj og tok med til et bord der en hadde utsikt til en hel vegg med vannfall.

Lunsj på Dubai Mall

På kjøpesenteret kunne vi se inn på en del av det store akvariet som er der. Vi bestemte oss for å gå inn, og akvariet var virkelig stort og verdt å se. Skatene var var spesielle. Særlig studerte jeg en liten, søt en, men også en større. Sjekk den på bildet.

En spesiell skate

Denne var søt

Haiene var som vanlig fæle å se til. Så kom jeg til en fisk med en helt spesiell snute. Den så litt fjollete ut. Det var også små, søte, fargerike fisker. Pingvinene hadde en avdeling alene, og et par otere svømte et sted for seg selv. Til slutt fulgte vi en båt inne med glasbotn rett over haiene. Det var skummelt.

Haiene er alltid nifse

Se på den snuten

Vi spaserte fra Dubai Mall til hotell Adress som lå tvers over gaten. Der satte vi oss først i hagen, men så gikk vi en trapp ned og der hadde hotellet en uterestaurant med utsikt rett bort til verdens høgste skyskraper. Burj Khalifa er 160 etasjer. Så spaserte vi ei lita runde i området. Vi gikk over ei bru som førte bort til gågata. Mye folk ute i det fantastiske varme og fine været, mange turister hadde mye å ta bilde av.

Burj Khalifa

På brua

Vi gikk tilbake til den samme uterestauranten på hotell Adress. Nå ville vi se det høge bygget opplyst. Det ble et flott syn da lysa kom på. Da startet også fontenene å bevege seg etter musikken. De sprutet høgt opp på det tårnlignenede bygget.

Fontenene danset

På hotellet vi ser på bildet var den uterestauranten vi likte godt. Den hadde en unik utsikt til verdens høgste hus. Det var helt mørkt da vi tok taxi til en restaurant der vi spiste en god middag før vi kjørte tilbake til vårt hotell.

Hotell Adress i bakgrunnen

Fredag 17. februar spiste vi frokost på vårt hotell før vi tok taxi til området ved Palmen. Vi tok en lite tog som gikk på skinner over bakken. Det var litt disig denne dagen, men vi fikk et godt oversyn over det kjente området.

Glimt fra Palmen

Her suser vi over området

På Palmen bor folk med masse penger, for eksempel Beckham. Han eier et sommerhus her. Tre slike Palmer skal stå ferdig innen fem år. I enden av Palmen ligger et stort flott hotell, Atlantis.

Litt av Atlantis

I tillegg skal 300 kunstige, små øyer bygges slik at det til slutt skal se ut som et verdenskart. Derfor blir det kalt The World. Turen er over, vi er klar å gå av toget.

Rett før vi går av toget

Etter dette besøket dro vi på stranda. Som sagt var det disig på grunn av en liten sandstorm. Det var mange skyskrapere i Dubai, og på bildet ser vi noen av dem.

Skyskrapere sett fra stranda

Dubai ligger ved Persiabukta, og vi måtte sjølsagt vasse i den. Stranda var stor og fin. Jeg fant flere shell og steiner, og seinere valgte jeg ut to som nå er limt fast og merket, i steinsamlinga mi.

Uti Persiabukta

Fangst fra stranda i Dubai

Vi gikk opp fra stranda og til en strandbar. Den lå i et fint område med mange palmer. Vi satte oss og tok en forfriskning, og vi planla resten av dagen.

På strandbaren

Vi tok taxi til hotellet og gjorde oss klare til sein ettermiddag og kveld. Først taxi til Adress hotell og til vår stamrestaurant. Nå skulle vi feire en i reisefølget som hadde bursdag.

På stamrestauranten

Vi ble aldri lei av å beundre Burj Khalifa som er 828 meter høgt. Det ble åpnet i 2010. Inne er hotell, kontorer, kinoer, og private luksusleiligheter. Bygget koster 8 milliarder kroner.

Tårnet, høgt og dyrt

Vi bestemte oss for en liten tur innom Dubai Mall og spaserte dit. Det var et yrende liv på kjøpe-senteret. I motsetning til de fleste Gulf- stater er ikke Dubai drevet på olje, men handel, finans og turisme. Alle menn i tradisjonell drakt kaller jeg sjeiker, og på bildet ser vi flere av dem i full fart mellom butikkene.

Travle sjeiker

Vi stoppet opp for å se på skøytebana som lå i handelssenteret, og så at mange var ustø på beina. En spesiell fontene måtte vi beundre og forevige. Den var formet som en vegg med stupere. Så var vi klar å dra fra Dubai Mall.

Skøytebana i Dubai Mall

Den spesielle fontena

Så taxi til Hilton hotell. Her skulle vi feire bursdagsbarnet med middag. Italiensk buffé med mange gode retter å velge mellom. Da vi hadde spist, hadde vi igjen rødvin, og den fikk vi ta med ut i hagen. En kelner ledet opptoget ut, fant en fin plass. Det ble en koselig avslutning på dagen og på bursdagsfeiringa.