onsdag 9. mai 2012

Russland, busstur 2010, Del 1

Om bussturen til Russland kommer i 3 deler. Her kommer første del.

Vi hadde lenge snakket om en tur til Russland, og da askeskya fra vulkanutbruddet på Island skapte vansker for flytrafikken, avgjorde det saken. Nå skulle turen til Russland bli en realitet. Vi bestilte busstur, og studerte reiseruta.

Reiseruta vi skulle følge

Men så holdt hele opplegget på å gå i vasken. I Russland startet alvorlige branner, i siste liten fikk vi klarsignal, reisen skulle gå som planlagt. Søndag 21. august tok vi buss til Malmø, der vi tok inn på Elite hotell. Vi spaserte rundt i Malmø før vi tok kveld.

I Malmø

Neste morgen spiste vi frokost, så tok vi med bagasjen og gikk ut. En buss skulle hente oss, det gikk ei god stund, men endelig kom den og kjørte oss til terminalen der bussene stod. De stod oppradet, de skulle til forskjellige land i Europa. Vi gikk mot bussen det stod Russland på, leverte bagasjen og gikk inn. I det vi startet turen høljet regnet ned. Vi kjørte til Stockholm, og der entret vi ferga Baltic Queen.
I løpet av natta skulle båten føre oss til Estland.

Baltic Queen

Mandag morgen kjørte vi på land i Tallinn, men satte straks kurs mot Tartu. Der stoppet vi og spiste lunsj. Vi nærmet oss den russiske grensa, men først estisk kontroll. Så ventet vi på russisk kontroll. Ved sida av oss stod en transportbil i to etasjer full med griser i begge etasjer. Da det var vår tur, måtte alle ut og ta med sin bagasje inn i et bygg.

På grensa til Russland

Da alle hadd fått gjennomlyst sin bagasje, fikk vi gå inn i bussen igjen og vi kjørte inn i Russland. Det første vi så var skog og et hus her og der. Vi kjørte til Pskov som var første målet. Der tok vi inn på hotellet vi ser på bildet. Klokka ble satt fram en time, og det ble middag med en gang på hotellet.

Hotellet i Pskov

Neste morgen etter frokost sjekket vi ut fra hotellet før vi dro på omvisning i Pskov. Først opp i høgda for å se monumentet over Alexander Nevskij som i 1240 vant slaget over svenskene. Han vant også slaget i 1242 mot tyske riddere. Slaget stod på isen, den brast og de tyske ridderne sank. Statuen er 30 meter høg og veier 163 tonn.

Monumentet over Alexander Nevskij

Anna var av rik slekt og ble gift med Alexander Nevskij. En dag så hun solstrålene blinke et sted ved Nevaelva. Der ville hun få bygt ei kirke, og det gjorde hun. Det ble et flott byggverk. Det ble også bygt solide murer rundt Pskov. I byen var to statuer av Lenin, for han hadde vært i byen to ganger. Vi så den ene statuen.

Kirka var et flott bygg

En av statuene av Lenin i Pskov

Vi kjørte videre til Velikie Luki. Nå passerte vi flere små gårder, noen så litt triste ut. Utenfor beitet ei og anna ku, og nokre få sauer. Men noen hus så bra ut. Vi kom også forbi små vatn som livet opp i naturen.

Iblant små, triste hus

Så var vi framme i Velikie Luki og tok inn på et hotell. Vi spiste middag på hotellet. Både middagen og hotellet var ganske bra. Vi slappet av på rommet før vi tok kveld.

På hotellrommet i Velikie Luki

Neste morgen som var onsdag spiste vi frokost på hotellet før vi sjekket ut. Før vi tok plass i bussen, ble det tid til en liten privat spasertur på Lenintorget. Neste mål var Moskva. Veiene var strake, men ganske humpete iblant. Og masse skog, den stod som et grønt teppe på begge sider av veien.

På Lenintorget i Velikie Luki

Full fart mot Moskva

På denne strekninga ble det et stopp på veien, der guiden og sjåføren bød på russiske delikatesser. Først sjampanje, så flere sorter med pølser, brød, agurk, ost, druer, vodka og vin. Maten smakte godt. Etterpå siste stykket til Moskva. Her tok vi inn på hotell Vega. På hotellet spiste vi en god buffé-middag.

Pikniklunsj med russiske delikatesser

Torsdag 26. august etter en god frokost på hotell Vega, skulle vi se Moskva. Jeg var veldig spent, for jeg hadde hørt så mye om denne byen. Bussturen inn til sentrum gikk langs Moskvaelva. Vi fikk vårt første glimt av det berømte Kreml. Vi stoppet ved et utsiktsted ved elva. Det var fint vær denne dagen, men kaldt.

Ved Moskvaelva foran Kreml

Vi kjørte opp i høgda over Moskva. Oppe på Sporvehøgda, en gang het den Leninhøgda, så vi ned på det største stadion bygt til OL i 1980. Sporvehøgda lå ca 200 meter over havet. Her var mange boder som solgte ting, og jeg var særlig interessert i de berømte tredukkene med flere mindre inni. Jeg kjøpte tre. To var gaver og en skulle i samlinga mi. Nå står den og pynter opp og minner meg om Russland.

OL- stadion fra 1980

Boder med små tredukker

Vi kjørte rundt i byen og den gav et mektig inntrykk med sine praktbygg. Vi så på Basilkatedralen, og for et bygg! Med sine løkkupler, utbygg og utforming og farger. Den ble bygget etter ordre fra Ivan den grusomme i perioden 1555- 1561, etterpå beordret han at øynene til arkitekten skulle stikkes ut, for et så fint bygg skulle ikke bygges igjen.

Basilkatedralen i Moskva.

Videre en spasertur på Den Røde plass. Den var mindre enn jeg trodde, men praktbygg rundt plassen. Den Røde plass er utgangspunkt for de brede gatene som går ut i alle retninger. Dette var egentlig en markedsplass i eldre tid. Det russiske ordet rød betydde fra starten vakker. Vi beundret også det berømte klokketårnet fra 1700- talet. Ivan den stores klokketårn. Historisk museum er et av de staselige bygga ved Den Røde plass.

Klokketårnet ved Den Røde plass

Historisk museum, Moskva

Etterpå så vi den ukjente soldats grav. Så til minneparken over falne fra Andre verdenskrig. Russland hadde store tap i krigen, og de kjempet heroisk mot den tyske hæren. Her i parken blir de minnet med blomster, statuer og fontener for å nevne noe. En flott park var det.

Fra minneparken i Moskva

Her minnes de falne fra Andre verdenskrig

Vi besøkte også en kirkegård der kjente personer er gravlagt. Blant andre Jeltsin. Så var det lunsj, og den spiste vi i den restauranten KGB- toppene brukte i Sovjet- tida. Nå er en del av romma i huset museum. Vi var også inn i et rom som viste kontoret til KGB- sjefen. KGB- huset lå i samme gate som restauranten.

Lunsj i den tidligere KGB- restauranten

Etterpå dro vi til Novodevitjiklosteret. Det er et aktivt kvinnekloster her midt i Moskva. Klosteret ble grunnlagt midt på 1500- talet. I det vi stod der og så på klosterområdet kom plutselig en eldre nonne hastende forbi i full fart så nonnekappa flagra.

Ei nonne i full driv

Klosterkirka var et fint bygg med sine løkkupler. Vi gikk inn i et rom der besøket ble avsluttet med sang av fem karer. Og for noen stemmer! Det var en opplevelse å høre på. Etterpå dro vi tilbake til hotellet og slappet av der resten av kvelden.

Klosterkirka var meget fin

Fredag morgen kjørte vi igjen inn til Moskva sentrum. Nå skulle vi besøke et kunstgalleri. Vi måtte spasere over ei bru over til den andre sida av Moskvaelva. På brua stoppet vi opp og så på utsikta.

Utsikt til Moskvaelva

Vi skulle inn i det berømte Tretjakovgalleriet. Opprinnlig var dette privathuset til tekstilhandleren Pavel Tretjakov. Han gav kunstsamlinga til Moskva by i 1892. Etter det har samlinga vokst og er i dag verdens største og fineste samling av russisk kunst.

Trtjakovgalleriet i Moskva

Lokalguiden var kunnskapsrik og fortalte om samlinga. Hun startet med ikonmaleria, og ledet oss videre gjennom Russlands kunsthistorie. Det var svært interessant. Men vi hadde ikke lov til å ta bilder inne, derfor kjøpte jeg kort av maleria jeg likte best. På bilda ser vi to av dem. Vi spiste privat lunsj på en kafé i bygget før vi dro videre.

Skulle tro det var et fotografi

Legg merke til lyset

På spaserturen tilbake over brua så vi flere brudepar, og vi så flere trær som var fulle av hengelås. Brudepara kom og festet et hengelås, så kastet de nøkkelen i elva. De skulle forbli gift. Men ved skilsmisse feires også dagen skilsmissen er i orden. Da feires frigjøringsdagen. På bildet ser vi ett av brudepara.

Brudepar på brua over Moskvaelva

Neste besøk var i Kreml. Muren rundt er 2 km lang og har 20 tårn. Tidligere herskere budde her, også Lenin og Stalin. I dag bur ingen av lederne her. I det gule huset på bildet har presidenten sitt kontor.

Her er kontoret til presidenten

Kreml er et historisk festningsverk midt i Moskva. Her er flere palass og kirker. Klokka på bildet står på bakken, egentlig skulle den henge i klokketårnet, men den ble for stor for den veier 200 tonn.

Klokka ble for stor

Maria Himmelfart- katedralen var et vakkert bygg. Den ble påbegynt i 1326, men forskjellige årsaker gjorde at det ikke ble oppstart før i 1475, og vigslet i 1479. Kroningen av Russlands første tsar fore- gikk her. Etter besøket i Kreml, retunerte vi til hotellet.

En vakker katedral i Kreml

Om kvelden skulle vi på sirkus. Sirkuset åpnet i 1880, men har vært restaurert og ombygd. Dette sirkuset er sett på som det beste i verden. Vi kom inn i en sal som var like stor og fin som en teatersal.  Det var forbudt å ta bilder under forestillingen. Men jeg tok bilde av salen før de startet opp.

Sirkussalen i Moskva

I pausen gikk vi ut i foajeen, der stod en liten statue av sirkusartisten som til slutt ble sirkusdirektør. Vi gikk inn i salen igjen og så andre del av forestillingen som inneholdt et variert program fra dresserte pudler til åtte tigere som kom ut av burene sine. Det var flott, men skummelt. Et imponerende innhold på forestillingen. På bildet ser vi statuen av sirkusartisten som ble direktør for sirkuset.