søndag 13. mai 2012

Roma, juni 2011

Dette var første tur jeg dro på etter jeg plutselig ble alene, men slik er livet. Nå skulle jeg bli med på en weekendtur til Roma. Jeg hadde vært der før, men da bare noen timer i forbindelse med et cruise. Jeg reiste til Oslo og møtte mitt reisefølge på Gardermoen.

Reisefølget mitt

Helgetorsdag 2. juni lettet vi ca 09.30. Vi hadde en fin flytur til Roma, også kalt Den evige stad. Vi tok tog inn til sentrum, og taxi derfra til hotellet. Vi sjekket inn på Mercure Roma Delta Colosso. Etterpå tok vi heisa opp til 8. etasje for å se utsikta, og det var fin utsikt til Colosseum.

Utsikt fra hotellterrassen

Vi gjorde oss klar og gikk ut for å spise lunsj. Fra fortausrestauranten så vi rett bort til Colosseum. Været var fint, og det tegnet til å bli en flott dag i Roma.

Lunsj nær Colosseum

Etter måltidet tok vi buss til sentrum. Nå ville vi besøke Pantheon, men der var stengt ei stund, så vi studerte utsida. Vi ruslet videre og overalt så vi masse scootere. Det er naturligvis lettere å sno seg gjennom trafikken med dem.

Masse scootere i Roma

Vi gikk til Piazza Navona og studerte plassen. Bygningene var i barokkstil. Da det plutselig begynte å regne, satte vi oss under tak på en uterestaurant.

På Piazza Navona

Siden det var blitt ut på ettermiddagen bestemte vi oss for å spise middag her, italiensk mat naturligvis. Første dag i Roma hadde vært hyggelig, litt regn på slutten gjorde ingenting for det var mildt og fint. Nå satt vi under tak på Piazza Navona med utsikt mot De fire elvers fontene. Det ble mørkt mens vi satt der, og vi så fontenen også oppyst.

De fire elvers foentene

Dagen etter som var fredag, kom resten av reisefølget. De bodde på et hotell i samme område som vi. Nå møttes vi til felles frokost.

Resten av reisefølget i full driv

Det var en varm dag så jeg kjente det ble i varmeste laget. Jeg måtte skaffe meg solhatt og mye mer drikke. Da følte jeg at alt var klart for videre utforsking av Italias hovedstad. Vi stod utenfor Colosseum som var antikkens største amfiteater for dyre- og gladiatorkamper helt inn på 500- talet. Her var sitteplass for 50 000 mennesker.

Ved Colosseum

Vi studerte Forum Romanum som er det største og mest kjente av keiserforaene i Roma, og var sentrum for det politiske, juridiske og komersielle liv i byen. Vi var oppe på Palatinerhøgda.

Studie av Forum Romanum

Palatinerhøgda er den sentrale av Romas sju høgder. Det var knallvarmt her oppe, så vi søkte ly der vi fant skygge. Jeg søkte ly under en palme.

Under ei palme på Palatinerhøgda

Her oppe hadde vi fin utsikt ned mot byen, og til ruiner fra fordums tid. Vi så ned på den tidas mest berømte gate, Via Sacra. Vi spaserte ned fra Paletierhøgda, og vi beundret statuene ved Via Sacra.

Ved Via Sacra

Etter lunsj i en koselig sidegate, møtte vi de to andre på et en uterestaurant ved Mariakirka. Mens vi satt der kom plutselig et mannskor ut av kirka. De stilte seg opp og sang. Og som de sang! Så kom det forsterkninger av kvinner og menn i kvitt. Det ble mer nydelig sang, og en helt uventet opplevelse for oss.

Vakker korsang ved Mariakirka

Vi spaserte mot Trastevere der vi ville spise middag. Roma er delt av elva Tiberen, og det går flere bruer over. På bildet ser vi ei av dei. Det var begynt å mørkne da vi gikk mot Trastevere. Det så fullt ut på alle uterestauranter, men til slutt fant vi et bord og satte oss. Jeg spiste en herlig lasagne. Da vi ruslet videre, kom vi forbi et sted med happy hour og satt der en stund før vi tok taxi til hotellet.

På vei mot Trastevere

Ute i Roma

Lørdag 4. juni spiste vi frokost på kafé Martini. Etterpå spaserte vi til Spansketrappa. Den er bygt i rokokkostil, og er fra 1720-talet. Trappa har 138 trinn. På bildet er det en liten pause på vei opp Spansketrappa.

I Spansketrappa

Da vi kom på toppen av Spansketrappa, fant vi ut at området der oppe var så stort at det var lurt å leie sykkel. Det gjorde vi, og de to andre trødde. Jeg var egentlig bare turist i baksetet.

De to som trødde

Vi kom fram til Villa Borghese som kardinal Scipicone Borghese fikk bygt. Han var nevø av pave Paul V. Før var dette en vingård, men kardinalen gjorde alt om til en park. I 1903 fikk Roma by alt av Borghesefamilien.

Villa Borghese

I 1911 ble verdensutstillingen holdt her, og mange av bygningene og det vi ser i parken ble oppført til da. Det var mye artigt og spesielt å se i parken.

I Borgheseparken

Vi gikk tilbake og ned Spansketrappa. Den er oppkalt etter Palazzo di Spagna som er det spanske palass der Spanias ambassadør bodde. På bildet tar vi et siste blikk på Spansketrappa.

Spansketrappa i Roma

Vi møttes alle ved Trevifontenen og spiste lunsj i ei sidegate nær fontena, på osteria Allegro Pachini. Deilig italiensk mat.

Lunsj nær Trevifontenen

Nå skulle vi besøke Pantheon igjen, og nå var der åpent så vi kom oss inn og fikk sett blant annet hullet i taket som er eneste lyskilde. Pantheon med sin søylefasade er den best bevarte bygning fra den romerske keisertid sin arkitektur. En tror det er keiser Hadrian som fikk bygget oppført i 120- åra.
Pantheon var opprinnelig et tempel viet til gudene.

Pantheon, Roma

Vi satte oss på en utekafé med utsikt rett til Pantheon. Vi tok buss for å komme oss rundt i byen og se på berømte bygg, det ble for lange strekninger å gå, og taxi tok vi helst om kvelden. Denne kvelden spiste vi middag på Piazza Navarone før vi retunerte til hotellet.

Her så vi rett over til Pantheon

Parlamentet i Roma

Søndag morgen møttes vi på en utekafé og spiste frokost. Så fulgte de to andre oss til hotellet for å se på det, og på utsikten fra hotellterrassen. Så ei kort stund og roe ned på terrassen før vi skulle videre.

På hotellterrassen

Vi tok bussen så nær vi kunne til Vatikanet, for nå skulle Peterskirka besøkes. Siste stykket spaserte vi. Peterskirka er kristendommens største monument. Første del av basilikaen ble innviet i 326.

Foran Peterskirka

Apostelen Peter sies å være korsfestet her på ordre av keiser Nero. Da vi skulle inn, ble to av damene stoppet fordi de var barskuldret, dermed hastet de av gårde og kjøpte seg skjerf. Vi andre gikk inn. Det er ei mektig kirke, i dag verdens største med sitteplasser til 50 000 personer. De to damene kom tilbake danderte med fine skjerf rundt skuldrene, og vi ruslet rundt inne i Peterskirka og beundret mektige maleri og andre utsmykninger.

Fra Peterskirka

Det regnet da vi kom ut fra kirka, så vi gikk til en kafé og satte oss. Senere spaserte vi videre og så Castel Sant´ Angelo som ligger nær Peterskirka. På toppen var en statue av erkeengelen Mika. I middelalderen var det en sterk festning. Pave Gregor den store (på 500- talet) så i et syn at erke-engelen stod over borga og stakk sverdet i slira. Da forstod paven at det ville bli slutt på pesten som herjet, noe de hadde bedt om.

Castel Sant´ Angelo

Vi spiste lunsj på et koselig sted. Da det endelig lettet og ble fint vær igjen, gikk vi til Trastevere-området. Det er en gammel arbeiderbydel og ligger på samme side av Roma som Peterskirka. Et idyllisk område med med smale gater og mange spisesteder.

Middag i Trastevereområdet

På hjemvei så vi Trevifontenen. Jeg tenkte på sist jeg var i Roma og kastet en mynt i fontenen. Da ville en komme igjen en gang ble det sagt. Nå stod jeg her. Er det noe i det, tro?

Trevifontenen i Roma

Vi sa adjø til de to andre, de skulle være en dag til i Roma, men vi skulle reise neste morgen. Vi ruslet mot hotellet og passerte Colosseum som lå opplyst i mørke. Colosseum ble ødelagt av et jordskjelv i 1349. Vi stoppet opp og det var et trolsk syn. Jeg tenkte på Ole Bull som en sånn kveld da han var 25 år, tok sin fiolin og gikk inn. Midt i ruinen spilte han, og mer enn hundre tilfeldige forbipasserende stoppet opp og lyttet til de vakre tonene. For en opplevelse det må ha vært!

Colosseum opplyst

Mandag morgen ble det en rask visitt på hotellterrassen før vi sjekket ut fra hotellet og dro til fly-plassen. Flyet lettet etter skjemaet. I København byttet vi fly, og landet etter planen trygt på Garder-moen. Turen til Roma var hyggelig, og ikke minst historisk interessant. På bildet venter vi på avreise fra Leonardo de Vinci- flyplassen i Roma.