mandag 14. mai 2012

Lido di Jesolo og cruise i greske farvatn august 11, Del 1

Denne reisen vil jeg fortelle om i to deler, og her kommer første del.

Vi var åtte medlemmer av familien som var med på denne turen. Familien med småpikene hadde vært noen dager i Lido di Jesolo før vi fire andre kom. Vi møttes på Gardermoen om morgenen 4. august, og
sjekket sammen inn på Norwegian. Det ble en fin flytur til Lido di Jesolo. Da alle formaliteter var i orden, tok vi buss inn til sentrum og taxi derfra til hotellet. På bildet venter vi på på bussen som skal kjøre oss inn til sentrum av Lido di Jesolo.

Vi venter på bussen

På hotellet skiftet vi til lettere klær før vi spaserte i møte med de som alt hadde startet ferien. Det var et strålende vær og varmt. Da vi møttes, satte vi oss på en utekafé og diskuterte blant annet hvor vi skulle møtes til middag.

På utekafé

I Lido di Jesolo er om lag 24 000 fastbuende, og viktigste inntektskilda er turisme. Og det kan jeg tenke meg for langs gågata lå retauranter og kafeer på rekke og rad. Bare det måtte gi en del arbeidsplasser. For oss turister var det bare å velge hvor vi ville spise.

På vei til middag i Lido di Jesolo

Neste morgen dro to av oss inn til Venezia. Jeg hadde vært der flere ganger før, men Venezia er en by en aldri blir lei av. Det var svært varmt denne dagen, så det første jeg gjorde da vi kom fram til byen
var å kjøpe en solhatt.

Klar for Venezia

Mange av kanalene i Venezia er svært idylliske, noe byen er kjent for. Venezia har vært berømt i over 1000 år. Venezia ble bystat i 421. 11 millioner turister besøker Venezia hvert år.

Kanalene er idylliske

Samlet i hele Venezia er ca 272 000 innbyggere Byen har 117 små øyer, og mange fine bruer går over kanalene. I Venezia skal være 400 bruer. Jeg blir aldri lei av å studere livet på kanalene.

Ved en kanal

Venezia er spesiell. Vi spaserte i byen hele formiddagen, men satte oss på en kafé ved en kanal og studerte trafikken. Canal Grande som er Venezias hovedtrafikkåre i en by der alt blir ordnet med båt. Jeg la merke til at også gondolerer hadde bruk for mobil.

Gondoler med mobil

Stor trafikk på hovedkanalen

Vi dro tilbake til Lido di Jesolo for å ha resten av dagen der. Først innom hotellet, så spaserte vi på strandpromenaden mot hotellet der familien med småjentene budde. Der var resten av gjengen opptatt med bading og soling ved bassenget.

Badeliv i bassenget

Lido di Jesolo ligger ved Adriaterhavet, og er mest kjent for den 15 km lange sandstranda. Her hadde vi feriert for mange år siden, men jeg synes at mye var forandret. Nå hadde alle fått nok av bading, og vi gikk til strandbaren rett nedenfor hotellet.

Avslapning i skyggen

Lido di Jesolo er en kommune i provinsen Venezia, og ligger rett nord for byen Venezia. Da vi reiste inn til Venezia var reisetida samlet en time med buss og båt. Vi fire som budde på hotell Silus, spaserte dit for å skifte om til middag. Vi skulle møtes med de andre etterpå.

Klar for middag

Kvelden er snart over

Det var lørdag 6. august, og dagen vi skulle om bord i cruisebåten, men etter frokost hadde vi et par timer til å rusle rundt i gågata i Lido di Jesolo. Vi hadde sjekket ut fra hotellet, og hadde bare å hente bagasjen. På bildet har vi tatt en pause foran et hotell. Det er straks før vi blir hentet av bilen med de andre som skal plukke oss opp, for vi skal samlet kjøre til cruisehavna i Venezia.

Pause foran et hotell

I Venezia lå cruiseskipet, og vi sjekket inn på Norwegian Jade som er et flott skip. Det er 294 m langt, 32,2 m breitt, og det gjør 25 knop. Skipet ble bygget i 2006. Alle vi hadde fått lugarer på dekk 8.

Skipet vi skulle på cruise med

Vi spiste lunsj om bord, og nå ventet vi på avgang. Alle i familien gledet seg til ei ukes cruise i greske farvatn. Litt forsinket gled vi ut fra Venezia som ligger innerst i Adriaterhavet. Venezia som også blir kalt Adriaterhavets dronning.

Vi drar fra Venezia

Turen skulle gå til Korfu, Santorini, Mykonos og Katakolon. Hellas har Europas lengste kyst, og 2000 øyer, men en liten andel av dem er bebodde. Nokre av øyene skulle vi besøke. Men nå var det klart for første middag om bord.

Første middag om bord

Søndag var vi til sjøs. Da måtte vi alle møte til orientering angående livbåtmøteplass, godt å vite hvis noe skulle skje. Ellers ble dagen nyttet til soling og full avslapning. Havet var blått og stille.

Full fart mot greske øyer

Ved middagen

Mandag morgen ved frokosten så vi inn til øya Korfu. Vi lå til kai ved Korfu by. Korfu ligger utenfor kysten til Albania, og er den sjuande største av de greske øyene. Jeg hadde vært innom Korfu by før, men det var om kvelden, nå skulle det bli interessant å se byen i dagslys.

Frokost ved Korfu

Korfu blir ofte kalt for Den grønne smaragd. På øya er 12 000 fastbuende, og 30 000 av dem bur i Korfu by. Nå var vi klare til å gå på land og se oss om i byen.

Klar for Korfu

Full driv mot Korfu by

Korfu har to venezianske borger. Vi gikk opp til den ene. Her oppe hadde vi fin utsikt ned til byen. Det sises i legenden at Odysevs steg i land her på øya.

Utsikt til Korfu by

Oppe ved borga

Korfu by blir av de lokale kalt for Kerkira, og folket kalt korfioter. Vi gikk ned fra borga, og spaserte rundt i strøket. Det var varmt så vi måtte passe på å få i oss nok drikke. Men det var ikke mangel på utekafeer, heldigvis.

På kafé i Korfu by

Fra Korfu by

Vi var inn i ei ortodoks kirke, og da tente jeg to lys for offera som omkom ved terroren 22. juli på Utøya og i Oslo. Så spaserte vi tilbake til skipet, resten av dagen ville vi nyte om bord. Det var varmt, så noen koset seg med is.

Besøk i ei ortodoks kirke i Korfu by

Godt med is i varmen

Ut på ettermiddagen gikk vi til rommet det var quiz og prøvde oss, og vi klarte en del. Men hvem kan vite at melka fra en jak er rosa? De som melker dem naturligvis, og de som har deltatt på mange quiz. Så var det tid for å ordne seg til middag.