torsdag 24. mai 2012

Oslo mai, 12

I går ettermiddag var jeg en tur i Oslo. Været var strålende, sol, varmt og egentlig en flott sommerdag. Jeg hadde avtalt med to fra familien som skulle komme etter jobb. Jeg spaserte opp Karl Johan og alle utekafeer var fylt med gjester. Ellers masse folk ute og spaserte i det fine været. Jeg gikk til Christiania Torv og satte meg på Celcius, uterestauranten, men under en parasoll. Jeg bestilte is og cola, og det smakte godt i varmen.

Kos i varmen


Mens jeg ventet på de andre og spiste is, studerte jeg Fontenen Cristian IV hanske. Ofte bare kalt Hansken. Det er en fin fontene.

Hansken


Dette torget ble anlagt etter mønster som ble vanlig i renessansen. Det ble hovedstadens torg, og her stod gapestokken, og her lå byens vannpost. Årets marked ble også holdt her. Men torget var ikke lenge byens sentrale plass, blant annet ble torghandelen flyttet til Stortorget ved Domkirka. Navnet Christiania Torv ble vedtatt i 1958 med referanse til at det var Christianias første torgplass. På bildet til høgre ser vi i det gamle rådhuset.

Staselige bygninger

Nå var de andre to kommet, og vi ble sittende en god stund og nyte sommerettermiddagen.




Da er jeg klar å dra på en langhelg i pinsa, og dermed blir bloggen taus til onsdag den 30. mai. God helg til alle.
      

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar