fredag 4. mai 2012

Cuba, rundreise november 2009, Del 1

Denne reisen forteller jeg også om i to deler.

Tanken om å besøke Cuba hadde jeg tenkt på lenge, og da Castro begynte å skrante, ble det fart i planene. Vitsen var å besøke Cuba mens Castroregimet var der. Reisen ble bestilt. Første etappe gikk
til Oslo, og vi overnattet på Radisson ved flyplassen, for vi skulle reise grytidlig neste morgen.

Kart over Cuba

3. november, ukristelig tidlig tok vi fly til Paris. Vi ventet en kort stund på De Gaulle- flyplassen før vi gikk om bord i et stort Aire France- fly. Flyturen gikk greit, og vi landet på Cuba etter 9 timer og 40 minutter. Alt personell på flyplassen i Havana gikk med munnbind. De var sikkert redde for at vi kom daldrende med svineinfluensa. Vi ble kjørt til hotell Nacional de Cuba der vi tok inn. Etter å ha fikset oss etter flyturen, spiste vi middag på hotellet.

Ferdig med middagen

Neste dag som var onsdag, startet vi etter frokost med omvisning i Havana. Det var nydelig vær med over 30 grader. Havana står på Unescos si verdensarvliste. Flere av husa var pusset opp, men en del var fortsatt i dårlig stand.

Et koselig strøk i Havana

De hadde god kletørk

Vi besøkte bymuseumet, men der var forbudt å ta bilder. Katedralen hadde ei flott barokk fasade, men inne var lite utsmykning. Vi spaserte til hotellet der forfatteren Hemingway hadde budd, tok heisa til takterrassen der forfatteren likte å sitte. Her tok vi en Mojito, Hemingways yndlingsdrink. Vi så på utsikta og kunne forstå hvorfor han valgte å sitte på takterrassen.

På hotell Ambos Mundos

Vi spiste lunsj på en restaurant som het El Aljibe, på norsk betyr det Vannkilde. Vi fikk forsyne oss av en god buffé. Restauranten lå i bydelen Miramar, en av de elegante delene av Havana. På bildet sammen med en del av reisefellene, vi var 15 personer i gruppa.

Lunsj i Havana

Så til det berømte Revolusjonstorget. Det ble bygt i 1950- åra, og her holdt Castro mange av sine lange taler. På bildet ser vi Havanas høgste bygning, tårnet er 150 meter høgt. Bak ligger bunkeren med kontoret til Fidel Castro, men nå er det den to år yngre broren som styrer.

Havanas høgste bygning

Mest berømt av de to svære portretta på Revolusjonsplassen er av Che Guevara som er på veggen til Innenriksministeriet. Han var ei stund innenriksminister på Cuba. På bildet står vi foran huset der Che Guevara pryder veggen.

På Revolusjonstorget i Havana

Neste besøk var på en romfabrikk, Bocoy. Den fyldige, mørke eieren viste oss rundt og forklarte prosessen. Hele tida med en sigar i handa. Vi så stabler med fulle romtønner. Den fineste romen blir lagret i 7 år. Legg merke til rekkverket på bildet, det er formet som svanehalser.

Foran romfabrikken i Havana

Siste stoppet på denne byturen var Capitol. I dag ble det mest brukt til kongresser og slike ting. Fra trappa på Capitol hadde vi god utsikt til hovedgata. Etter rundturen i Havana, retunerte vi til hotellet der vi spiste middag.

Fra hovedgata i Havana

Disse bilene preget bybildet

Torsdag var privat i Havana, men vi meldte oss på en ekstra utflukt til en del av Cuba som ikke gikk inn i rundturen, til regionen Pinar del Rio. Vi kjørte østover. Her dyrkes verdens fineste sigartobakk. Vi så tobakksmarker langs veiene, men også sukkerfelt. Vi var inn i et hus de tørket tobakk.

Huset de tørket tobakk

Vi så tobakk som hang til tørk. Det var indianerne som lærte spanjolene å røyke. I dag er sigaren ei av Cubas viktigste næring. Vi besøkte også en sigarfabrikk. Cuba eksporterer 100 millioner sigarer pr år.

Tobakk til tørk

Vi kjørte videre gjennom utrolig vakker natur. Neste besøk var i ei grotte. Før vi dro inn i grotta kunne vi få smake presset sukkerrør. Det smakte spesielt. Så grotta. Hit flyktet folket da spanjolene kom på 1500- talet. Under Cubakrisa ble det tilfluktsrom for beboerne i området. Vi dro med småbåter inn i grotta, og pustet lettet da vi kom ut igjen. Men spennende var det.

Inne i grotta

Nå var det tid for lunsj, og vi spaserte til restauranten i grønne omgivelser med palmer. Vi spiste ved langbord, og ei gruppe underholdt under måltidet. Etterpå kjørte vi til et sted der en hel bergvegg var et maleri. Maleriet ble laget i 1959, og det var spesielt.

En hel bergvegg er et maleri

Pinal del Rio var en svært grøderik og frodig region. Vi gjorde et kort stopp i en liten by, og gikk ei runde for å se på livet. Karen på bildet hadde ingen ting imot å bli fotografert.

Kar med sigar

Vi fortsatte gjennom den grøderike naturen. Siste stopp var for å se utsikta til en vakker dal. Vi gikk mange trappetrinn for å komme opp til et utsiktspunkt. Da vi kom opp, så vi utover Vinalesdalen. Det var ei storslagen utsikt, så grønn og frodig. Det var ei fin avslutning på utflukta før vi kjørte tilbake til Havana.

Fra Vinalesdalen

Fredag 6. november stod vi tidlig opp, dro til flyplassen og tok et innenriksfly til Santiago de Cuba. Da vi hadde landa og kom til terminalbygget, ble vi møtt av helsepersonell med munnbind. Jeg tror de hadde panikk for svineinfluensa. Først besøkte vi en kirkegård for rike og kjente personer. Den så ut som en fin park. På bildet ser vi grava til en kjent sanger og gitarist.

Minnestein over en kjent gitarist

Så til et minnesmerke rett ved. Her var alltid vakt, og nå var det vaktskifte. Først klokkeklemt, så skingrende musikk og vaktene kom marsjerende i hanemarsj. Hanemarsj! Det kommer ikke fram på bildet, men det er rett før føttene står rett fram før de klasket dem i veien. Jeg synes det var komisk.

Vaktskiftet

Lunsj var på en restaurant som het Kolibri. Dette var tidligere privathuset til en lege som rømte fra Cuba da Castro tok over. Det var som å sitte i en privat stue og spise. To søstrer sang og spilte gitar mens vi spiste.

Lunsj i et tidligere privathjem

Etter lunsj dro vi tilbake til hotellet. Vi slappet av på hotellet før vi gjorde oss klare til middag. Ved badebassenget var det Happy hour før middag. Det var en varm og fin kveld. Middag spiste vi på hotellet og delte bord med et annet norsk par i gruppa. Vi avsluttet med en tur i baren.

Avslutning på dagen

Etter frokost lørdag morgen startet med tur inn til Santiago de Cuba for å se en statue av den første svarte general. Han var med i over 700 slag. Statuen er laget av grønn marmor fra Cuba. Andre del av minnesmerket var en del jernstolper som skulle symbolisere grupper som ville frigjøre Cuba, før Castro kom og ordnet opp. Til glede for noen og sorg for andre.

Den svarte generalen

Vi besøkte kaserna som spanjolene bygde. Her gjorde Castro et mislykket angrep i 1953. Han kom med 171 menn i militæruniformer, men de hadde glemt å bytte sko. Det merket vaktene. På bildet ser vi godt merker i veggen der kulene traff.

Mislykket kupp, men det ble kulehull

Til slutt lykkes Castro, og fra altanen på Rådhuset ble revolusjonen utropt 1. januar i 1959. På bildet ser vi huset med altanen der det skjedde. Vi besøkte også katedralen, og spaserte privat rundt i byen. På torget spilte og danset de.

Altanen der revolusjonen ble utropt

Så var det tid for tur med katamaran. Om bord fikk vi servert rom og cola. En fin tur på knallblått, stille hav. Vi passerte ei borg på en bergknaus, den skulle vi besøke etterpå. Lunsj skulle vi spise på ei øy der restauranten lå rett på kaia. Så la vi til og spiste lunsj på bryggekanten på øya Gran Caup.

Vi koser oss på sjøtur

Lunsj på bryggekanten

Vi dro med katamaranen tilbake til Santiago de Cuba, og derfra med buss til borga jeg hadde tatt bilde av fra båten. Borga het El Morro, og ble bygt på 1500- talet som vern mot pirater. Nå er borga museum.
Så tilbake til hotellet. Der spiste vi en god buffé til middag.

Borga El Morro

Middag på hotellet

Søndag kjørte vi vestover og så sukkerplantasjer, men nå er det bare 40 sukkerplantasjer igjen. Cuba satser på turisme. Vi stoppet i den lille byen Bayamo. Først hørte vi på en gruppe som spilte for oss. De hadde spilt på Moldejazz to ganger og var stolte av å ha vært i Norge. De var flinke, særlig sangeren vi ser fremst på bildet, han var kjempeflink. Jeg kjøpte CD med dem og spiller den iblant, for det er hivens rytmer. Vi prøvde oss på salsa, men det var ikke særlig vellykket.

Cubanske rytmer

I denne lille byen Bayamo spiste vi lunsj før vi ruslet rundt privat. Vi var innom den protestantiske kirka, og vi ruslet på torget. Der så vi noen søte små tutter som slost om en dukkevogn. På bildet har en av mødrene grepet inn. Gamle amerikanske biler så vi overalt på Cuba.

Småtuttene som slost

Amerikanske biler overalt

Bayamo var en fin, liten by, men EL-nettet så litt innviklet ut. Vi fortsatte turen og hadde et kort stopp på en rasteplass. Der ble jeg opptatt av blomstene. Cuba er ei øy med masse blomster.

EL- nettet i Bayamo var spesielt

Masse blomster på Cuba

Vi kjørte gjennom landsbygda, og på markene beitet buskap. I dette området er Camaguey hovedstad. Her sjekket vi inn på Grand hotell. Etter en liten pause på hotellet ble det sykkelrundtur med sykkeltaxi. Her og der ble det stopp, og en av syklerne fortalte om byen. På det sjarmerende torget Plaza del Carmen var samlet en del statuer. Alle var laget i terracotta og viste bare vanlige mennesker. Et sted satt en gruppe kvinner, ett sted satt en vanlig avisleser. Artig å se.

En vanlig avisleser

Det begynte å mørkne før rundturen i byen var over. Nå syklet de i full fart mot hotell Grand. Vi spiste middag på hotellet, så tok vi heisa opp til toppen av hotellet der vi tok en Cuba libre. Enda en spennende dag var over. Vi diskuterte turen på sjøen vi hadde hatt dagen før, den var forfriskende.

Turen med katamaranen ble diskutert