søndag 4. mars 2012

Vi besøker tre byer i USA 92, Del III

Vi landet i Washington DC. Så sjekket vi inn på Comfort Inn Downtown. Etter en god frokost på hotellet onsdag morgen, tok vi en byrundtur med Greyline. Første stopp var Jefferson Memorial. Inne var en stor statue av Jefferson og vi gikk inn for å se.

Jefferson Memorial

Vi så den staselige statua av Jefferson som var USA sin tredje president, fra 1801 til 1809. Da vi kom ut, kunne vi beundre utsikta til Washington Monument. Det var et strålende vær i den amerikanske hoved-staden.

Washington Monument i bakgrunnen

Abraham Lincoln var den 16. president i USA. Han ble skutt 14. april 1865. Vi besøkte Ford teater der det skjedde. Presidenten overvar en forestilling, og plutselig tok en av skuespillerne opp en revolver og skjøt. Presidenten døde dagen etter. Da vi kom ut fra teateret og spaserte nedover gata, møtte reisefølget mitt på familie. Verden er ikke alltid stor.

Vi møter på nordmenn

I Washington DC måtte vi sjølsagt se Det kvite hus, presidentboligen. Det lå der lyst og fint mellom grønne trær og plener, og røde roser. Da vi var der i 92, var Bush president, far til senere Bush. Vi fikk komme inn for å se noen rom. Det var interessant. Særlig når jeg tenker på alle de berømte presidentene som har gått der og trakka.

Foran Det kvite hus

Neste stopp var Capitol. Der er sete for Kongressen. Den staselige bygningen ligger på Capitol Hill midt i hovedstaden. På toppen av taket er en frihetsgudinne i bronse. Inne kikket vi opp i det runde taket for å beundre det flotte maleriet.

Ved Capitol

Inne så vi også Magna Carta, dokumentet skrevet i 1215, og som ble viktig for mange regjeringer. Ingen frie menn skal straffes uten av likemenn etter landets lover. Da vi kom ut fra Capitol, så vi det var mange ekorn som løp på de grønne plenene og på de digre trestammene. Jeg tok et bilde av et ekorn, og sannelig ville en due bli med også.

Et underlig par

Washington er en fin, kvit by med mange staselige statuer. Siste besøk var i Historisk Museum. Vi fikk se USA sin framgang og utvikling. Blant anna Apollo 11 med figurer som skulle forestille astronautene Armstrong og Aldrin

Apollo 11 (fra 1969)

Torsdag formiddag tok vi av fra Dulles Airport i Washington med kurs for Orlando i Florida, der landet vi 13.30. Vi tok shuttlebuss inn til byen og tok inn på hotell Days Inn. Etter lunsj tok vi taxi til Universal Studios. Først tok vi et lite tog rundt på området for å få et lite overblikk. Etterpå ruslet vi rundt og så mye spennende. Om kvelden var det et forrykende båtshow på bukta der. Til slutt var vi inn på Hard Rock Café. Den lå der formet som en gitar og lyste i mørket.

Ved bukta, Universal Studios

Neste dag stod Magic Kingdom på programmet. Alt klokka 9.00 om morgenen stod vi klare i Disney World. Det ble en fantastisk dag, en blir som barn igjen på et slikt sted. Vi så slottet til Askepott, og vi tok del i alt vi rakk over. Vi betalte om lag 200 kroner per person, og da var alle severdigheter inkludert. Som båt i stor fart utfor bratte stup, klatre i jungeltrær, og Space Mountain der det var vilt ritt gjennom verdens-rommet og stjernene haglet rundt ørene.

Slottet til Askepott

Det var tid for lunsj og vi satte oss inn på en kafé og bestilte. Da vi startet å spise, gled en vegg til side og et band spilte hivens musikk under måltidet. Da vi var ferdige, gled veggen tilbake og bandet forsvant. Det kaller jeg service. Så ut i sola igjen. Nå tur med undervannsbåt, og etterpå rusla vi i gatene. Vi møtte flere av de kjente figurene.

Minni var ute og spaserte også

Presis klokka 21.00 ble alle lys i hovedgaten slukket, og en flott parade startet. Alle de kjente figurene var der. Det var utrolig flott. Klokka 22.00 ble lysa i slottet til Askepott slukket, og nå startet et eventyrlig fyr- verkeri. Alt var så flott tillaget at det kan ikke forklares, en må se med egne øyne. Etter denne fantastiske dagen tok vi buss tilbake til hotellet.

To bilder fra paraden

Lørdag etter frokost spaserte vi en tur i Orlando Old Town. Det var fryktelig varmt å gå rundt i gatene. Vi dro til flyplassen tidligere enn nødvendig, for der var kjølig og bedre å oppholde seg. Da vi skulle sjekke inn måtte vi først følge et lite tog fra innsjekkingsstedet og ut til avgangsstedet. Så om bord på flyet til New York.

I Orlando Old Town

I New York var hotellet vi hadde bestilt overfylt så vi måtte ligge på et annet, men neste dag var alt klart, og vi flyttet til Days Inn. Da alt var på plass, dro vi på omvisning i New York med Greylinebuss. I Harlem var mange triste bygninger, men det ble en annen stil i 5th Avenue.

En fin sidegate til 5th Avenue

Vi passerte Greenwich Village et område som er populært blant kunstnere. Vi spaserte i Chinatown, og besøkte til og med et buddhisttempel. På sørsida av Manhattan hadde vi utsikt til Frihetsgudinnen og Ellis Island.

På sørsida av Manhattan

Vi så over til Brooklyn, og vi så FN- bygget. Til slutt var rundturen over og inntrykkene mange. Vi gikk til Hard Rock kafé og spiste middag etter ønske fra tenåringene. Om kvelden på hotellrommet sa min reisefelle. Kom og se hvor fint månen lyser. Jeg bort til vinduet, så opp og brast i vill latter. Månen, sa jeg, det er jo lyset fra skyskraperen som rager over oss.Vi lo så tårene skvatt, så moro kan en ha det på tur.

I bakgrunnen Twin Towers

På Hard Rock Café

Mandag dro vi opp til toppen av Empire State Building. Fantastisk utsikt til Central Park, Brooklyn, og Financiel District for å nevne noe. Og hva møtte jeg der oppe? Jo, King Kong.

Utsikt fra Empire State Building

Møte med King Kong

Vi spaserte videre i denne digre byen og så på alle skyskraperne. Vi måtte ta pause ved Rockefeller Center, og ved Lincoln Center. Tilbake på hotellet gikk vi opp på taket av hotellet for å se solnedgangen over New York.

På toppen av hotellet i New York

Neste dag som var tirsdag 21. juli skulle vi reise hjem, men ikke før om kvelden, så vi fikk rusle rundt i New York en stund denne dagen også. Nå så vi utkanten av Central Park, og Columbus Circle. Men vi holdt oss i nærheten av hotellet før vi skulle dra. Så buss til flyplassen og den lange flyturen til Oslo. Alt gikk etter planen. Vi hadde hatt en uforglemmelig reise til USA. Jeg tenker fortsatt på denne turen med stjerner i blikket.