fredag 2. mars 2012

USA, Seattle sommeren 92 Del I

USA- turen i 92 var så full av opplevelser at den må deles i tre. Jeg og yngstemann reiste sammen med nabofrua som også hadde med sin yngste. Vi skulle besøke familie av våre menn som måtte passe sine jobber som sjøfolk. Vi skulle bo i Seattle hos deres gamle onkel. Vi reiste til København og gikk om bord i amerikaflyet. Onsdag 29. juni landet vi i Seattle etter ni timers flytur. På flyplassen ble vi møtt av familie som kjørte oss til et koselig hus i Ballard.

Huset i Ballard

Slektningene hadde lagt opp et tett program for oss. Torsdag tok Dina oss med til sentrum av Seattle, og vi dro opp i tårnet Speace Needle. En flott utsikt over Seattle. Vi spaserte i byen og Dina spanderte iskaffe på oss. Det var en populær drikk der. Seinere på dagen kokte vi lapskaus til middag under ledelse av mester-kokken Marit. Andreas som var enkemann skulle få norsk mat.

Utsikt over en del av Seattle

Neste dag kjørte 92- år gamle Andreas oss til Seattle downtown. Han tok oss med til Leiv Eriksons Hall (Sons of Norway). I hallen der hang minneplater over døde nordmenn, også Paul, Andreas sin yngste sønn. Vi gikk inn på Kaffistova. Der spiste vi vafler og drakk kaffi. Nordmenn som hadde bodd her i mange år kom bort til oss og ville prøve norsken sin.

Leiv Eriksons Hall

Etter å ha sett statua av Leiv Erikson ved småbåthavna, ble vi kjørt til området ved slusene. Slusene ble bygd for 75 år siden, regnet fra da vi var der. Ved slusene så vi også en laksetrapp, og laksen hoppet i slusen nedenfor.

Fra slusene

Lørdag besøkte vi grava til Paul og la ned blomster. Da vi kom tilbake til huset, fikk vi besøk av ene sønnen til Paul, samt kona og den lille sønnen deres. Seinere tok Andreas oss med til et sted som het "Kings Table", og der spanderte han middag på hele gjengen. Det kostet om lag fem dollar per person, og da fikk vi forsyne oss så mye vi orket med forrett, hovedrett og dessert. Masse å velge i og god mat.

Kings Table

Søndag kjørte Andreas oss til havna i Seattle, og vi fire turistene tok ferge ut til Paulsbo. Fra ferga hadde vi fin utsikt inn til Seattle. I Paulsbo tok vi buss opp til en park der det var skandinavisk sommerfestival.

Seattle sett fra sjøen

I parken var folkedans fra forskjellige land i Europa, men mest skandinaviske. De solgte også forskjellige ting. Det var opptog og folkemusikk. Vi møtte på ei dame fra Fosnavåg som kom på samme fly som oss, hun var også på besøk i Seattle.

Skandinavisk sommerfestival

Vi tok buss tilbake til Paulsbo der vi spiste lunsj. Paulsbo var en spesiell by. Jeg var forundret over all rosemalingen. Mange av husa var rosemaling på, til og med benkene.

Rosemala benk

Paulsbo har en lang historie som et sted innvandrere slo seg ned, særlig fra Norge og Finland. Det var innvandrer Jørgen Eliason som grunnla Paulsbo. Da vi kom tilbake til Seattle ble vi hentet av Fran, enka etter Paul. Hun tok oss med til et sted de drev med kampanje for en presidentkandidat. Til høsten skulle det være presidentvalg.

Gatebilde fra Paulsbo

Ballard ligger i den nordvestlige delen av Seattle, og huset til Andreas lå i et fint og rolig strøk. Mandag kjørte Dina oss til sentrum av Ballard der vi ruslet rundt i strålende sommervær. Vi spiste lunsj før vi dro tilbake.

Gate i Ballard

Om kvelden var vi buden i selskap hos Jon, sønnen til Andreas. Han bodde ganske nær. Jon og Leonas to barn, og barnebarn var også i selskapet. Vi fikk servert en innholdsrik buffé med blant annet kylling, pizza, fisk, salater bare for å nevne litt. Så brun kake, ostekake og masse gode ting. En svært hyggelig kveld.

Vertsskapet Jon og Leona

Tirsdag kjørte Colleen ned til havna i Seattle. Vi skulle inn på en forretning som solgte mye rart. Videre til en kjempestor bokhandel på universitetsområdet. Om kvelden var vi gjester på den japanske restauranten Bahana. Andrea med familie spanderte. God mat som ble tilberedt ved bordet. Etter middagen ble vi med til huset deres. En kjekk kveld.

Marit og Andrea studerer kokken

Onsdag tok Dina og Margaret oss med til området der tv- serien Twin Peaks ble spilt inn. Etter 45 minutters kjøretur var vi framme i den lille byen Snoqualmie Falls. Fossene har samme navn. De to fossene kastet seg utfor en klippe, det var et flott syn.

Tvillingfossene

Vi gikk inn på kafeen som ble brukt i tv- serien og tok en cola. I serien Twin Peaks forekom flere skumle typer, og jeg så meg stadig over skuldra om noen av dem skulle dukke opp.

På kafeen fra tv- serien

Denne kvelden ble vi bedt til middag hos Cathy og William. Han var sønnesønn til Andreas. Vi kom til et koselig, nyrestaurert hus som lå fint til i Ballard. Huset var ikke stort, men smakfullt innredet. Vi ble servert lasagne og salat, med rødvin til. Dessert var fruktkake med krem. En god middag og hyggelige vertsfolk.

Hos William og Kathy

Det var torsdag 2. juli og vi startet på andre uka i Seattle. Denne dagen tok Fran oss med til Olympia som er hovedstad i staten Washington. Der var et stort valgmøte med taler, musikk og masse publikum. Mange tv- kanaler dekket begivenheten. Vi fikk et lite innblikk i hvordan presidentkandidater presenterte sin politikk. Megt interessant.

Valgmøte i Olympia

På hjemvei stoppet vi hos en kjenninger av Marit. Vi ble godt mottatt. Både det Norske og det amerikanske flagget var heist. Det ble drøsing på norsk og grillparty i hagen. Det morsomme var at herren i huset var søskenbarn til Linda Evans i Dynastiet. Han var faktisk litt lik henne.

I grillparty

Fredag var Marit og jeg ned til avisa Western Viking. Redaktøren tok imot, vi ble tatt bilde av og det kom senere i avisa. Da vi kom tilbake kokte vi ei stor gryte potetball under ledelse av mesterkokken. Det hadde ryktes, for flere fra familien dukket opp. Det kjekkeste var at Andreas var så glad over å få norsk mat.

Ballegryta falt i smak

Lørdag var 4. juli og USA sin uavhengighetsdag. Det var grått vær og småregnet litt, men Andreas fant fram flagget og rigga det opp. Andreas var en ganske sprek 92- åring, litt dårlig til beins, men kjørte som vi har hørt fortsatt bil.

Det amerikanske flagget skal opp 4. juli

Margaret hentet oss og vi kjørte 15-20 minutter ut til Edmonds der hun og familien budde. Men hun satte oss av i sentrum så vi fikk sett paraden. Til tross for regnet gikk paraden sin gang. Mange til fots, men også folkedansere på planet til en lastebil. De danset mens bilen kjørte, en annen lastebil hadde en prinsesse på planet. Og sannelig kom et sekkepipeorkester for full musikk marsjerende.

Sekkepipeorkesteret

Så til Margaret sitt hjem. Hun skulle ha grillparty, og det ble det også. Men siden det regnet, måtte hun gjøre en vri. De grillet på verandaen og vi spiste i stua. Maten smakte like godt. En hyggelig ettermiddag hos Margaret. Om kvelden fordelte vi oss i to biler og kjørte til sentrum av Seattle for å se på det flotte fyrverkeriet.

Vertsskapet 4. juli tar imot

På min side var også slektninger i USA. Søndag ble vi kjørt en time nordover til Burlington. Der ble vi tatt godt imot av Ida som var søskenbarnet til min mor, og som hun i alle år hadde brevvekslet med. Ida hadde to søstrer som også var til stede sammen med sine ektemenn. Vi ble servert en god lunsj. Jeg tok bilde av søstrene, Ida er hun med kvit bluse til høgre på bildet.

Søskenbarna til mor

Mannen til Ida drev med frosne grønnsaker, produktet het Amerikansk blanding. Etter lunsj fikk vi en omvisning på fabrikken, siden det var søndag var det bare få personer til stede. Vi måtte ha på hårnet før vi fikk omvisning i fabrikken.

Klar til omvisning

Det mest interessante var å se farmen der Ida og søstrene hadde vokst opp. Jeg husker godt da jeg var småjente og vi fikk amerikapakker fra denne farmen. Pakkene kom godt med da det var knapt om varer etter krigen. Nå var det en av sønnene til Ida som drev farmen.

En liten flik av farmen

Familien drev også med oppdrett av fullblodshester. Vi fikk se stallene og rommet der de trenet hester. En
dame holdt på å trene et par hester. Vi fikk også hilse på de to andre sønnene til Ida, samt deres familier. De var på sommerhusene sine som lå side om side ved en innsjø. Så var besøket slutt, og en svært begivenhet-srik dag var over.