mandag 19. mars 2012

Spania høsten 98

Vi bestemte oss for en ukes rundtur i Spania. Reisa het: Andalusia fra Granada til Gibraltar. I Oslo tok vi av i et knallblått fly kl 07.00, dermed fikk vi frokost om bord. Litt turbulens, men vi landet trygt i Malaga. På flyplassen måtte vi vente lenge på noen svensker som var i lufta enda. Endelig kom de, og etter en halvtimes busstur kunne vi sjekke inn på hotell Las Vegas. Etter et kort informasjonsmøte, var vi innom rommet før vi gikk tur i det fine været.

På strandpromenaden i Malaga

Neste morgen startet rundturen. Først til ei høgde ovenfor byen så vi kunne beundre Malaga. Dagen før hadde vi gått helt til utkanten som er en gammel fiskerlandsby. Nå kjørte vi ned fra høgda og spaserte i byen sammen med den spanske, mannlige guiden som snakket svensk.

Utsikt over Malaga

Det var fønikerne som grunnla Malaga for 3000 år siden. Vi besøkte katedralen som er en svær bygning. Inne var mange fine malerier og statuer. Mange av statuene var skåret i tre.

Flotte statuer i katedralen

Vi kjørte videre til Granada der vi tok inn på hotell. Mens vi spiste lunsj der kom tre spanske studenter inn og sang for oss. De var flinke. Så Alhamra, maurersultanens palass. Et monument over araberne sitt opphold her. Alhamra: Den røde borg. Alhamra var et idyllisk sted med søyler, hage med fontene, trær og blomster, og dammer med gullfisk.

Alhamra er et idyllisk sted

I Granada ser en den arabiske innflytelsen på byggestilen. Araberne og den siste sultanen, Boabdil, ble drevet på flukt i 1492 av kongeparet Ferdinand og Isabella. Den orientalske stilen preger hele anlegget i Alhamra. Her fra Alhamra er utsikt mot Granada. Granada betyr tilfluktsted.

Utsikt til Granada

Søndag morgen dro vi fra Granada og kjørte forbi enorme områder med oliventrær. Kupert landskap og rekke på rekke med oliventrær. Her er verdens største produksjon av olivenolje. Av et oliventre får en 200 kg oliven som gir 50 kg olje. Det går 20 år før en får høste av et oliventre. Sjåføren stoppet så vi fikk gå ut for å studere oliven.

Studie av oliventre

Vi passerte flere små, kvite byer. Rett før Cordoba beundret vi Den romerske bro med 16 buer som hviler på fundament fra Romertida. Herfra var utsikt til Cordoba.

Utsikt mot Cordoba

Så fort vi hadde sjekket inn på hotellet i Cordoba, tok guiden oss med på en spasertur i byen. Byen hadde smale, svingete gater. Cordoba var i det 11.- århundre en av de viktigste hovedstedene i Europa.

Smale gater i Cordoba

Da vi hadde vandret rundt i Cordoba en stund, var det pause. Vi skulle spise privat lunsj, og noen av oss valgte en lokal restaurant. Vi valgte forrett, så potetomelett, og fruktbiter til dessert. Maten smakte godt.

Her spiste vi lunsj

Etterpå skulle vi til moskékatedralen. I 300 år diskuterte de om moskeen skulle rives eller ikke. Dette var en kjempemoské, nest størst etter Mekka. Til slutt bestemte de seg for å beholde den som kirke. Et enormt byggverk, inne er som en hel skog med søyler. Der stod en "Monstrans" i forgylt sølv. I juni er det en høgtid da dette blir båret rundt i gatene.

Dette blir båret i gatene i juni

Moskeen lå i jødekvarteret og vi spaserte gjennom de gatene på hjemveien. I løpet av 1200- talet ble byen erobret av de kristne. Jødene og muslimene ble i 1492 nektet opphold, men da var de fleste alt dratt.

Fra jødekvarteret

Vi kom også forbi noen fine søyler etter et romersk byggverk. Om kvelden skulle vi spise middag på hotellet, demed var det bare å gjøre seg klar. Så avslapning i resepsjonen før en tok kveld.

I resepsjonen

Etter frokost mandag morgen kjørte vi fra Cordoba. I traktene utenfor Cordoba og mot Sevilla så vi mange bomullsmarker. Guiden gikk ut og plukket, jeg fikk litt og har den bomullsdotten i albumet mitt. Andalusia er Spanias største sjølstyrte region, og er omtrent dobbel så stor som Danmark. Vi kom til Sevilla kl 11.00 og tok inn på Sol Macarene. Vi dro på omvisning i byen og så mye fin arkitektur.

Fin arkitektur i Sevilla

Adalusia er delt opp i åtte provinser, alle oppkalt etter den største byen. Derfor heter denne provinsen her Sevilla. Vi så domkirka og vi dro på båttur. Mye staselig å se langs breddene, og flere store, fine broer.

Flere fine broer i Sevilla

Vi hadde fint vær i Spania, men ikke for varmt. I disse traktene kan sommeren ha temperaturer rundt 40 grader, men her er sjelden lavere enn 5 plussgrader om vinteren. Etter pause på rommet gikk vi til middag på hotellet.

Klar for middag

Etter middagen dro vi til et lokale der de viste flamenco. Ensemblet som danset het : El Patio Sevillano. De var svært dyktige og viste forrykende flamencodans. Det ble stor applaus for danserne og det fortjente de.

På flamencoshow

Neste morgen skulle vi se Det spanske torget. Her var flotte flisarbeid. Ved torget var fire broer som symboliserte Spanias fire deler. Men Spania har 50 provinser.

På Det spanske torget

Etter lunsj spaserte vi på egen hånd i Sevilla. Særlig måtte jeg stoppe opp og beundre utstillinga av flamencokjoler. Jeg hadde lyst på en. Men hva skulle jeg bruke den til? Danse halling kanskje? Om kvelden gikk vi også tur privat for å se Sevilla by night.

Flamencokjoler

Onsdag morgen kjørte vi fra Sevilla, og passerte vinmarker og store skilt med svarte okser. Vi stoppet ved en by som het Arcos. Den lå ved elva Guadalete. Siste stykke måtte vi gå, for byen lå på en klippe. Her oppe var god utsikt over området.

Arcos lå på en klippe

Vi så også basilicaen i Arcos. Men så kjørte vi videre og kurset mot stedet de lager sherry. Vi ble vist rundt, og her var enorme mengder med vinfat stablet opp. Vi fikk smake flere typer sherry, og kjøpte med oss den vi likte best.

Stedet de produserte sherry

Nå kjørte vi til byen vi skulle overnatte, Santa Maria. Hotellet vi tok inn på hadde samme navn. Her spiste vi lunsj, og fikk servert fiskepaté, steikt fisk, og is. God mat. Etterpå gikk vi en tur i byen, og her var mye palmer.

Mange palmer i Santa Maria

Den som ville kunne melde seg på en tur til Cadiz, og jeg var som vanlig livredd for å gå glipp av noe, så vi ble med. I Cadiz så vi den staselige kirka. Men så fikk vi øye på noe. Flere esel fullastet med brød. Det viste seg at bakerne feiret et jubileum, derfor gikk de nå rundt og delte ut brød.

Utdeling av brød

Cadiz ligger ved Atlanterhavet, og er hovedstad i regionen Cadiz. Den er en av verdens eldste havne- byer. Cadiz fungerte som base for vikingflåter etter 844 da de første toktene til Spania tok til.

Cadiz ligger ved Atlanterhavet

Fra Cadiz kjørte vi tilbake til Santa Maria. Vi så byen ved natt oppe på takterrassen før vi tok kveld. Torsdag morgen fortsatte turen og vi kjørte forbi pinjeskoger. Så besøkte vi en by som lå litt opp i høgda. Vejer de la Frontera som sies å være en av Andalusias vakreste byer.

En fin by

Fontena og benkene var flisbelagte, og palmelundene gav et vakkert preg. Smale gater med buer var sjarmerende. Her oppe hadde vi utsikt til store rismarker.

Fontener og benker var flisbelagte

Vi dro fra den fine byen og nå passerte vi pinjeskoger og korktrær. Vi så også store flokker med storfé som beitet på markene. Bussen tok en liten omvei til kysten og ei privat strand. Her kunne vi bade i Atlanterhavet. Det ville jeg.

Bad i Atlanterhavet

På dette stedet lå også ruinene etter en fiskefabrikk fra Romertida. Men vi inntok våre plasser i bussen, og nå var målet Gibraltar. Vi passerte en hel skog med vindmøller. Vi kom fram til Gibraltar og tok oss opp til toppen. Der var de berømte apene.

På toppen av Gibraltar

Etter besøket på toppen, spaserte vi i byen ved foten av klippa. The Rock er 4,5 km lang, og er britisk og Europas siste koloni. Vi var også en tur inn i grottene.

Byen ved foten av klippa

Vi kjørte mot Marbella og sjekket inn på hotell El Fuerte. Vi spaserte en tur i byen før middag.

Hotellet

Avskjedsmiddagen var elegant. Først en aperitiff i hagen før vi gikk inn i restauranten. Da fikk vi damene hver vår rose. Det var fem retter. Salat, potet/løksuppe, gravet laks med aspargespaté, svinekjøtt i sherrysaus, til slutt kake. Nydelig.

Aperitiff i hagen

Neste dag var hjemreise. Etter frokost ruslet vi i nærheten av hotellet. Vi hadde sett mye av denne delen av Spania. Fint landskap og mye historie. Nye minner å ta med hjem.

Ved hotellet rett før avreise