lørdag 24. mars 2012

Praha og Bøhmen, påska 2000

I påskeferien skulle vi starte i Praha og reise videre derfra. Flyturen til Praha tok ca 2 timer. I Praha budde vi på et enkelt hotell som het Andante, men det var ok og lå sentralt. Vi tok oss en spasertur i det fine været. Våren var kommet hit for fullt.

På utekafé i Praha

Kl 19.00 møtte vi til orienteringsmøte, der de serverte sjampanje. Etterpå gikk vi ut sammen med et annet norsk par og spiste middag. Vi spiste på en liten lokal restaurant som het Krakovska, og vi valgte gulasj. Nydelig mat. Tilbake på hotellet studerte vi kartet. Neste dag startet det offisielle programmet.

Kartet over turen

Tirsdag startet med byvandring i Praha. Først kjørte vi til Hradeanhøgda der Pragslottet ligger. Her var flere slottsbygninger fra forskjellige epoker. Her oppe var god utsikt over Praha.

Utsikt ned til byen

Byens arkitekter har nyttet flere stilarter for å bygge praktverk. Huset på bildet har vært et privatpalass. Mønsteret på veggene har de fått fram ved å legge på mørk masse, etterpå lys masse, deretter skrapte de fram mønster. Smart.

Før et privatpalass

Vi var nå på vei til katedralen. På veien passerte vi det staselige presidentpalasset. Plutselig så jeg en maler som stod på en bru og solgte maleri. Jeg hastet bort og så at flere var små portrett med motiv fra Praha. Jeg kjøpte ett, og det henger på mitt lille hjemmekontor, populært kalt verdensrommet. På bildet sitter maleren på huk og ordner med noe. I bakgrunnen ser vi Praha.

Her kjøpte jeg et lite maleri

Endelig framme ved St. Vituskatedralen. Det er litt av et praktbygg. Den er romerkatolsk og vi var inn i katedralen og beundret de vakre glasmaleria. Dette er setet til erkebiskopen i Praha. Katedralen er et godt eksempel på gotisk arkitektur. Mesteparten er bygt på 1300- talet, men en del er bygt langt seinere. Før ble den brukt til kroning av tsjekkiske konger og dronninger.

St. Vituskatedralen

Vi spaserte videre gjennom "Alkemistkvarteret" (den gyldne grenden). Her jobbet de "kongelige" gullsmedene . Videre ned Dronningtrappa og til stedet vi skulle spise lunsj.

På vei ned dronningtrappa

Vi spiste på en lokal restaurant som het Na Klárové. Meny: Snitsel med potetstappe, Dessert var liten pudding med krem og fruktbiter. God mat. Våren var som nevnt kommet langt i Praha. Bildet er tatt utenfor der vi spiste lunsj.

Full blomstring i Praha

Etter lunsj spaserte vi på Karlsbrua. Brua krysser elva Moldau, og er 520 meter. Karlsbrua ble bygt av Karl 4. i 1350. Statuene kom først på 1700- talet. Ei staselig bru med statuer i rekke på begge sider.

På Karlsbrua

Praha ligger i den tidligere østerrikske provinsen Bøhmen. Vi gikk til den nyere delen av Praha. Resten av ettermiddagen var privat, og vi spaserte rundt i byen. Sola skinte og det var fint vær. Det var en påskepyntet by, og mange vindusutstillinger var meget fine.

En påskepyntet by

Om kvelden var vi samlet til middag i en restaurant i slottsområdet. Den het "Hos Keiserne". Meny: rådyrspaté, steikt karpe med poteter, pannekaker med blåbær til dessert. Herlig. Restauranten hadde ei spesiell atmosfære, på veggene hang maleri av kongelige fra en svunnen tid.

Hos Keiserne

Onsdag besøkte vi den jødiske bydelen. Vi så flere synagoger, og noen av dem var museum. Vi var inne i Pinkasynagoga der alle veggene var fulle av jødiske navn. Synagoga er til minne om de 77 927 jødene fra Bøhmen som ble gasset under krigen.

Utenfor ei av synagogene

Vi så huset der Kafka skrev den berømte boka: Prosessen. Kafka var født i Praha i 1883. Han og foreldrene flyttet flere ganger, men holdt seg i gamlebyen.

Her skrev Kafka "Prosessen"

Vi spiste lunsj i underetasjen av Representantenes hus, et helt spesielt lokale. Som vanlig god mat. Da det led mot kveld skulle vi på huskonsert. I hagen ved villa Bertramka ble vi servert sjampanje, servi- tørene var kledt i klær fra tiden da Mozart var her.

Fra hagen til villa Bertramka

Vi gikk inn i villaen der konserten skulle holdes, og så interiør og instrument fra da Mozart spilte her.  Mozart bodde her i 1787. Konserten ble holdt i ei stue, og det gav et intimt preg. Konserten var en stor opplevelse.

Her spilte Mozart

Vi dro fra Praha skjærtorsdag 20. april. Etter en times kjøretur var vi ved slottet Konopiste. Det lå fint til på ei høgde. Her budde habsburgernes tronarving med familie. Han og kona ble som kjent skutt da de var på besøk i Sarajevo rett før første verdenskrig. Slottet var storslått.

Et eventyrslott

Erkehertug Franz Ferdinand hadde vært lidenskapelig jeger, og hadde skutt til sammen 300 000 dyr over hele verden. 30 000 utstoppa trofé hang rundt i alle gangene på slottet.

Utstoppa dyr

Rundt slottet var ei vollgrav. Der hadde ikke vært vatn, men en hel del bjørner. Nå var det bare en svartbjørn igjen på et begrenset område. Men skuddene i Sarajevo satte punktum for familielivet her. Hvor det ble av de tre barna vet jeg ikke.

En svartbjørn

Vi så med gru på bjørnen før vi spaserte nedover mot restauranten vi skulle spise lunsj. Den lå en liten spasertur nedenfor slottet. Og hør menyen: Kabarélignende forrett, så nudlesuppe med leverboller, til hovedrett fasan, og til slutt kaffe og kaker. Meget god mat.

Foran restauranten

Vi kjørte til en søt liten middelalderby som het Trebon. Der var festlige små hus i pastellfarger. En av de mest pittoreske små byer jeg har sett.

Trebon var en søt by

Turen gikk videre til Ceske Budejovice, og der tok vi inn på hotell Grand som lå sentralt ved torget. Vi spaserte privat ei lita runde i byen som ble grunnlagt i 1265 av Ottokar II.

Foran hotell Grand

Langfredag kjørte vi til Cesky Krumlov som ble grunnlagt i 1200. Først besøkte vi slottet. Flere mektige familier hadde bodd her. Schwarzenberg var den siste familien som eide slottet fram til 1947.

Cesky Krumlov

Ute var borgslottet grått og trist, men inne var fantastiske saler. Etter besøket på slottet spaserte vi i den lille byen. Så dro vi tilbake til Ceske Budejovice, og slappet av ei stund på hotell Grand. Resten av ettermiddagen spaserte vi i byen.

En av de vakre salene

Det ble kveldsutflukt til bryggeriområdet der Budweiser har en restaurant, der spiste vi middag. Først ble det likør og øl. Til middag ble servert: fylte tomater, suppe, hovedrett var svinekjøtt med surkål og potet- og brødboller, dessert var varme pannekaker med iskrem. Vekta? Ingen vits i å tenke på den.

Igjen et herlig måltid

Lørdag sjekket vi ut fra hotellet, og reisen fortsatte. Første stopp var byen Plzen. Den tredje største byen etter Praha og Brno. Mest kjent er bryggeriet vi besøkte. Først så vi en liten film om historia til brygge- riet, så fikk vi se prosessen. Videre 10 m under jorda og her var 9 km med ganger der var lagringen. Så benket vi oss i en ølsal, smakte på ølet og fikk glasset som suvenir.

Fra ølsalen

Etter lunsj kjørte vi til Marienbad. Dette kurstedet ble grunnlagt på slutten av1700- talet av en abedd, og av en lege. Europas aristokrati brukte å reise hit. Der er mange fantastiske hotell. Vi drakk kaffe på det flotte hotell Exelsior.

Fra Marienbad

Vi kjørte videre til Karlovy Vary, Karlsbad på tysk. Her skulle vi bu i to netter. Karl 4. grunnla byen på 1200- talet. Byen er kjent for sine varme kilder. Etter å ha sjekket inn på hotellet gikk vi alle en tur i byen sammen med guiden. Om kvelden spiste vi privat middag i byen.

På byen i Karlsbad

1. påskedag var privat, og vi gikk til messe i den fine katolske kirka. Det var høgtidelig. Så gikk vi til området med helsebringende vatn. Først kjøpte jeg en liten kopp med tut, så gikk vi rundt og tappet fra springene etter hvert som vi passerte. Det blir kalt "Å drikke brønn". Den lille koppen står sjølsagt i samlinga mi.

Kirka der vi gikk til katolsk messe

Vi drikker brønn

Karlsbad var en vakker by. En kanal gikk gjennom byen. Våren var her for fullt, og magnoliatrærne stod i flott skrud. En flott by å spasere i, sola skinte og det var omtrent sommer.

Karlsbad en nydelig by

Magnoliatre i full blomstring

Vår siste frokost på hotellet, og frokostsalen var fint påskepyntet. Etter frokost satte vi kurs for flyplassen. På veien stanset vi ved et minnesmerke over drepte landsbybuere. Tyskerne skjøt mennene.

Påskepyntet frokostsal

Minnesmerket vi så

Her lå landsbyen som ble brent ned under Andre verdenskrig. Kvinnene og barna ble sendt til gasskammer. Forferdelig. Derfra kjørte vi til flyplassen med svenskene som skulle reise før oss. Vi ble med tilbake til byen, og fikk noen timer til i Praha.

Her lå landsbyen

Vi spaserte rundt i Praha i nydelig vær. Vi spiste privat lunsj. Maten var god her nede, og billig. Så til flyplassen og fly hjem. Alt gikk etter planen. Rundturen til Praha og Bøhmen var en kjekk tur, vi hadde sett mye av området. Fin natur, og vi hadde hørt en god del interessant historie.