onsdag 21. mars 2012

Cruise med Sun Dream, august 99

Sist vi var på cruise var ved de greske øyer, nå ville vi til det nordlige Middelhavet. Lørdag 7. august tok vi fly til Mallorca. Fra flyplassen i Palma fulgte vi buss til havna, og der lå cruiseskipet Sun Dream. Vi fikk tildelt adgangskort og lugar. Så pakka vi ut og tok på lettere klær før vi gikk til lunsj.

Adgangskortet klart

Vi gikk en tur på land og spaserte ved lystbåthavna, men det var så varmt at vi gikk raskt tilbake til skipet. Nå gikk vi ei runde for å gjøre oss kjente med båten, før vi gjorde oss klare til middag. Etter å ha spist gikk vi opp på ett av de øverste dekka for å se avseilinga fra Palma. Egentlig skulle vi gå kl 22.00, men måtte vente på forsinka flygjester, så avgangen ble 23.30.

Vi venter på avgang

Første dagen var vi i sjøen, da ble det livbåtmanøver og seinere avslapning i sola. Men mandag ankra vi opp i Civitavecchia, og der dro på utflukt til Roma. Her besøkte vi den mektige Peterskirka. Inne i kirka var det viktig å ta på foten til ei spesiell statue, for det ville bringe lykke.

Viktig å berøre denne foten

Så til Trevifontena som ble utformet i 1732. Vatnet i fontena kommer fra ei av Romas eldste ave-dukter. I fontena burde en kaste en mynt, da kunne du ønske deg tre ting. Andre sa at kastet du mynter i Trevifontena ville du komme til Roma igjen. Men en må kaste på rett måte. Kast mynten med høgre hand over venstre skulder. Naturligvis fulgte jeg reglene.

Trevifontena var flott

Roma hadde mange prektige byggverk. Da vi var der i 99, hadde byen 4 millioner innbyggere, og 2 millioner biler. Vi besøkte Colloseum som er ett av verdens mektigste byggverk. 188 m langt og 156 m breitt, og 4 etasjer høgt. Her har foregått mange fortvilte kamper mellom mennesker og ville dyr.

Utenfor Colloseum

Da vi kom om bord igjen, var det på tide å skifte til middag. Vi var fem norske par som spiste sammen ved samme middagsbord hele turen. Jeg har flere fine bilder fra det, men kan ikke legge dem ut. Om kvelden gikk vi på et show som het "New York, New York", et forrykende show med flinke artister.

På show

Tirsdag kom vi til Genova. Først dro vi med en liten båt ut til gamlebyen. Da så vi inn mot Sun Dream. Cruiseskipet lå fint ved kai i Genova og ventet mens passasjerene var på land.

Sun Dream i Genova

Vi besøkte katedralen, og der var akkurat ei messe. Det var mange staselige bygg i gamlebyen. Vi var innom ei kirke til, og vi så huset der Colombus vokste opp.

Barndomshjemmet til Colombus

Genova er hovedstad i den Ligurianske regionen, og har Italias største havn. I gamlebyen spaserte vi forbi søylene etter et kloster, og så flotte inngangsparti fra tidligere herskapshus. Midt i byen var ei stor fontene.

Fontena midt i byen

Så tilbake til skipet. Denne kvelden var menyen til middag: Forrett, så suppe, kalkun , dessert var flere typer oster. Også denne kvelden gikk vi på show. Etterpå en sving innom resepsjonen. Bildet er tatt der og skjemmes av en blits, men vitsen er å få et inntrykk av resepsjonen på cruiseskipet.

Fra resepsjonen

Onsdag var vi i Livorno. Straks etter frokost ble vi med på tur til Pisa. Først besøkte vi baptistkirka, så katedralen fra 1064. men så det vi egentlig var kommet for å se. Det skjeve tårn i Pisa! Utrolig å se. Når vil det falle, tro?

Tårnet i Pisa

Etter turen til Pisa spiste vi lunsj på Sun Dream, etterpå spaserte vi opp til Livorno by. Det er Italias første badeby, og ligger ved Arnofloden. Livorno var hjembyen til Galileo Galileis. Nå er byen en viktig containerhavn. Men nå var det på tide å gå om bord igjen.

Fra Livorno

Til middag denne kvelden fikk vi servert soppkremsuppe, røkt kveite, grillet kyllingbryst, og kanel-dessert. Nydelig mat. Så show, og nå var det Leslie Spencer som underholdt, og hun hadde en flott stemme. Hun var sjef for alle showa om bord. Vi slappet av på lugaren før vi tok kveld.

På lugaren

Torsdag ankret vi opp i ei bukt ved en idyllisk, liten by, Villefranche sur Mer. Vi var i Frankrike. Etter frokost dro vi inn til den lille byen der bebyggelsen var spredt oppover åssidene rundt havna.

En idyllisk by

Jeg var innom kirka i byen. Vi besøkte også fortet som ble bygget på 1500- talet og vi ruslet rundt i byen. Til slutt satte vi oss på en kafé ved havna. Flere cruiseskip lå ute på bukta, og småbåter med cruisepassasjere kom og for hele tida. Vi fulgte en slik liten båt tilbake til Sun Dream.

På havnepromenaden i Villefranche

Vi spiste lunsj om bord, etterpå var det full soling mens vi ventet på avgang fra Villefranche. Byen vi hadde besøkt lå midt mellom Nice og Monaco. Klokka 16.00 var det avgang fra Frankrike.

Vi venter på avgang

Denne kvelden var det gallamiddag med meget god oppdekning. Så et show som het: Over the Rainbow.Til slutt midnattsbuffé med bord som bugnet av lekker mat. Et fristende syn.

Midnattsbuffé

Fredag kom vi til Barcelona. Her var vi med på en rundtur i byen. Vi var inn i ei klosterkirke som hadde mange fine glasmaleri. På ytterveggene av et hus så vi tegninger laget av Picasso. Men så den berømte kirka La Sagrida Familia. Den har i dag 8 tårn, alle over 100 m. Kirka er fortsatt bare halvferdig.

La Sagrida Familia

Vi kjørte til et utkikkspunkt og så utover Barcelona som er Spanias nest største by. Byen er hovedstad i Catalonia. Barcelona hadde OL i 1992, og vi besøkte fotballstadion. Et fantastisk stort og flott stadion.

Fotballstadion i Barcelona

Vi avsluttet turen med å besøke et område der de har oppbygt med hus og særegenheter fra mange andre kanter i Spania. Slik får de vist fram at Spania er et variert land. Interessant å gå rundt og se.

Fra ett av områda

Tilbake på Sun Dream spiste vi lunsj på dekk. Det var flott vær, og resten av dagen ble det soling. Denne fredagen var siste middag om bord. Vi gjorde oss klare og gikk til middag. På veggene i de offentlige gangene hang malerier. Mange svært dekorative.

På vei til middag

Neste morgen la båten til kai i Palma. Cruiset i Middelhavet var over. Vi hadde hatt en fin uke på Sun Dream, og besøkt flere spennende havner. Nå var vi klare å dra til flyplassen og reise hjem.