lørdag 10. mars 2012

Cruise med Azur høsten 96

Vi hadde snakket en stund om cruise, og nå bestemte vi oss for en tur i de greske farvatn. Fredag 23. september tok vi fly til København. Så videre derfra til Venezia. Det ble en flott flytur, for da vi fløy ove Dolomittene fikk vi en unik utsikt. Dette er den italienske delen av Alpene i Sør- Tirol. Vi landet i Venezia.

Vi flyr over Dolomittene

Vi overnattet i Mestre ved Venezia. Etter frokost gikk vi en tur i området, men klokka 12, hentet bussen oss til havna der Azur lå. Vi sjekket om bord, fikk vår lugar, og til slutt bagasjen. Men nå skulle cruiseskipet legge fra kai, og vi ville se Azur gå ut fra Venezia.

Vi går ut fra Venezia

Vår første middag om bord, vi kom sammen med flere norske og vi delte bord ved middagen hele turen. Desverre kan jeg ikke vise bilder fra middagene, de er fine, men det var flere unge par, og jeg kjente dem bare fra middagen. Men der var andre vi ble kjent med. Vi gikk senere opp i Azur Lounge der vi så et fint show.

Showet er nettopp over

Første dagen skulle vi være i sjøen. Etter frokost var det redningsøvelse, og alle måtte møte og stille i redningsvest. Resten av dagen var det å gjøre seg kjent med båten, og ikke minst soling på dekk. Men vi skulle ankomme Korfu 20.30. Da ville vi bli med på en utflukt til gamlebyen, og derfor spiste vi tidlig middag på dekk.

Vi nærmer oss Korfu

Korfu er den nordligste av de Joniske øyene. Vi kom altså til Korfu som også hovedstaden heter. Sjøl om det ble mørkt fikk vi et godt inntrykk av gamlebyen. Det var en mild kveld med strålende måne-skinn. Til slutt spiste vå på en uterestaurant, og her ble vi underholdt med folkedans. Noen av oss var framme og prøvde litt også.

Gresk folkedans

Azur kursa nå for Katakolon. En idyllisk liten by ved ei bukt. Fiskebåtene lå på rekke og rad i havna. Vi rusla en liten tur på havna og handla litt, så om bord for å spise lunsj.

Fra havna i Katakolon

Etter lunsj stod bussene klare og vi kjørte til Olympia. Her ble de olympiske leker holdt hvert fjerde år uavbrutt i nesten 1200 år. Den tida hadde kun menn lov til å delta i leikene. De var nakne og innsmurt med olje, og glinset sikkert i sola. Det var nok uten tvil litt av et syn når de for hespende i fullt firsprang i bare messingen.

På stadion i Olympia

Etter omvisningen på området besøkte vi museet. Der så vi blant annet statuene av Nike av Paionios. Det var mye interessant å se på museet, men vi måtte tilbake til cruiseskipet.

Nike av Paionios

Katakolon ble mindre og mindre etter som båten kurset videre. Nå var det dusjing og omkledning for det nærmet seg middag. Men først innom bildegalleriet for å se om der hang bilder av oss.

I Bildegalleriet

Vi ankra opp i bukta nedenfor Santorini. Byen lå høgt oppe på en topp. Småbåter førte oss i land. Vi ble med på en tur for å se på utgravningene. Den gamle byen hadde blitt begravd på grunn av jordskjelv og vulkanutbrudd. Så til byen med de kvite husa, og her oppe er en unik utsikt utover fjord og øyer.

Utsikt fra Santorini

Neste stopp var Kreta, vi hadde lagt fast i hovedstaden Heraklion. Om morgenen mens vi så inn på kaiområdet kom plutselig politiet ut fra båten med en yngre mann mellom seg, han hadde på handgjern. Hva var det? En blindpassasjer eller en annen skurk? Sånt fikk vi naturligvis ikke vite. Kreta er den største av øyene i Hellas, og den sydligste i Europa. Vi gikk på land og rusla litt om i byen og shoppa litt før vi retunerte om bord.

Fra havneområdet
I Heraklion

Rhodos var neste havn. Etter frokost gikk vi en tur på land. Det regna litt. Likevel gikk vi en tur og så mellom annet på Stormestrenes palass, og synes særlig hagen var fin. Sjefen for Malteserordenen var Stormester og hadde sitt sete på Rhodos, helt til de ble tvunget bort av muslimske herskere.

Hagen ved Stormestrenes palass

Så Kos. En fin, liten by. Øya Kos er 40 km lang og 8 km brei, den ligger bare 4 km fra kysten av Tyrkia. Vi spaserte rundt i byen og handla litt. Særlig havneområdet var fint. Vi gikk om bord i god tid før cruiseskipet skulle gå.

På Kos

Klokka 24.00 var det oppdekning på Azur. Vi gikk først rundt for å se og ta bilder av alle herlig-hetene. Men middagen satt i med oss, så midnattsbufeen fikk så urørt av oss.

Vi la til kai i Pireus, en havneby sørvest for Athen. Pireus er viktigste havnebyen i Hellas. Etter frokost ble vi kjørt med buss til Akropolis. Athens berømte borgfjell. Akropolis er et av verdens viktigste monument på gresk kultur.

Klar for Akropolis

I Hellas er mange Akropolis, men vanligvis mener vi det som ligger i Aten. Det er et lite fjell med flat topp om lag 150 meter over havet. Her finst nokre av antikkens fremste kunstverk. Parthenon er oppført i det fjerde århundre før Kr. Det er den viktigste bygningen fra det klassiske Hellas.

Akropolis i Athen

Her oppe var også god utsikt utover Athen. Men vi kjørte videre til verdens eneste stadion bygget bare av marmor. Her ble de første moderne OL holdt. Da vi kjørte gjennom Athen fik jeg et glimt av de underlige uniformene til vaktene utenfor det tidligere kongelige slott. Søte små skjørt, men duskene på skoene var nønne.

Vaktene ved det tidligere slottet

Vi la fra kai i Pireus og kurset mot Korintkanalen. Korintbukta skiller Peloponnes fra resten av Hellas, og er knyttet til Egeerhavet med Korintkanalen.

Korintkanalen er smal

Kanalen ble bygget fra 1881 - 1893. Den er 6,3 km lang, 8 meter djup, og 25 meter brei. Azur var største skipet som kunne gå her. Det var musikk og dans om bord. Stor stemning og spesialdrinker servert. Men det var ikke stor klaring mellom skipet og kanalveggene.

Stor stemning om bord

Om kvelden middag og så seinere show. Så midnattsbuffé ved bassenget på akterdekk, og musikk ved bandet Los Signos de Paraguay. På vei til middag og alt dette traff vi på lugargutten vår, og han ville bli med på bide.

Lugargutten vår

Siste dag om bord og siste etappe mot Italia. Havet blått og stille. Vi sola oss, og vi spiste lunsj på akterdekk. Om kvelden var det som vanlig middag, show og seinere dans.

Lunsj på akterdekk

Lørdag morgen 5. oktober gikk vi på land i Venezia. Vi så oss om i byen hele formiddagen, men så til flyplassen for hjemreise. Vi hadde hatt en fin tur blant de greske øyer. Cruiselivet likte vi godt, og det var helt sikkert ikke siste gangen.