tirsdag 20. mars 2012

Besøk i New York, påska 99

27. mars reiste vi fra Gardermoen etter 6 timers venting på flyplassen. Denne gangen reiste vi sammen med en kamerat av studenten. Da vi landet i New York, var det blitt kveld. Yngstemann tok imot oss på flyplassen, og ble med til hotellet vi skulle bo på, Ameritana som lå sentralt på Manhattan. Kameraten skulle overnatte på studenthybelen.

På hotellrommet vårt

Søndag spaserte vi først til New York togstasjon. Et imponerende bygg der taket i ventehallen er spesiell med stjernehimmel og stjernebildene i taket. Videre gikk vi til FN- bygget og studerte det. En liten svipp innom Blomingdales var vi også.

FN- bygget

Etterpå dro vi til Empire State building der vi først så tredimensjonal film. Så til topps på bygget, for vi ville se utsikt over New York etter det var blitt mørkt. En imponerende by. Nå dro vi innom hotellet for å skifte. Vi hadde bestemt oss for å spise middag på italiensk restaurant.

Klare til å gå ut

Mandag spaserte vi en formiddagstur på Manhattan. Da de to karene kom i lunsjtida, tok vi taxi til Manhattans sørvestlige hjørne. Her så vi den nyeste utviding og bygging av New York. Vi gav oss tid her en stund.

Sørvestlige hjørne av Manhattan

Vi tok ferge ut til Staten Island og rusla rundt der en stund. Så vendte vi tilbake til New York og så på mange kjente skyskrapere. Vi stoppet opp, studerte Twin Towers og tok bilde. Lite ante vi hvilken skjebne som skulle rammet de to bygga et par år senere.

Studentkompisen og vi foran Twin Towers

Det var tid for mat, og vi spiste i Greenage Village. Jeg spiste løksuppe, studenten var også heldig med sin bestilling, men ikke de to andre. De fikk en fin dandering på et litt høgt serveringsglas, men aberet var at de fant bare fire reker hver. Ikke mye å bli mett av. Vi fikk oss en god latter. Til slutt gikk vi en tur innom handelshuset Macys.

Fint på Macys

Torsdag var studenten til prøve på universitetet, og da nyttet vi tre andre høvet til å shoppe på Macys. Ut på ettermiddagen kom studenten, og vi slappet av på vårt hotellrom til vi skulle spise på Planet Holly-wood. Der var utstilt ting fra forskjellige filmer. Maten var meget god, jeg spiste grillet laks. Jeg tok ikke bilde, men tok med pinnen i glaset mitt, som suvenir.

Minne fra Planet Hollywood

Onsdag var avsatt til tur i Central Park. Her var våren i full frammarsj. Seinere på dagen hørte vi i tv at en cyote som hadde rømt, hadde streifa rundt i parken denne dagen. Bra vi ikke traff på den. Neste dag ble dyret skutt. Etter turen i parken gikk vi til en diger bokhandel i Greenage Village.

I Central Park

Torsdag regnet det, dermed passet det godt å besøke Historisk Museum. Det var i flere etasjer og svært godt tillaget med oversikt over flere kontinent. Mest dyr og fugler. Meget interessant. Senere gikk vi på kino.

På Historisk Museum

En kveld besøkte vi den kjente jazzklubben Blue Note. Der spilte ypperlige jazzmusikere. Siden jeg ikke tok bilde, tok jeg vare på servietten. Den ligger fint i en lomme i et album.

Blue Note

Fredag spaserte vi rundt i strøket i new York som er største byen i USA. Den har fem bydeler: Bronx, Brooklyn, Manhattan, Queens, og Staten Island. For mange imigranter var New York første stoppested. En del av de 20 millioner som kom til landet slo seg ned her.

På strøket i New York

Lørdag tok vi taxi til studenthybelen. Derfra gikk vi alle fire til Seinfeldrestauranten og spiste lunsj. Så videre med taxi til Bronx Zoo. Her var vi først inne i et hus med ekle krypdyr, men huset med fuglene var mer etter min smak. Vakre fugler i alle farger. Særlig noen røde var fine.

Fine røde fugler

Der var et digert område med ville dyr. Da tok en gondolbane for å se dyra fra lufta, og det gjorde vi. Men jeg tok bilde av gondolbana, og filmet dyra. Tenk om gondolbana ramlet ned hos rovdyra, blant løvene for eksempel! Det gikk bra heldigvis. Dagen avsluttet vi med middag på Broodway.

Gondolene vi satt i

Søndag var den store påskeparaden omtrent over da vi kom til strøket. Men så noe av det damene hadde på hodet. Hatter med den mest selsomme pynt. Siden det var første påskedag var vi innom messa i St Patrics  katedral. Etterpå spaserte vi rundt og gjorde de siste innkjøp. Butikkene var åpne, påske eller ikke.

Påskeparaden i oppløsning

Dette var siste dagen i New York. Vi hadde hatt en fin uke, og rukket over mye. Flyet lettet kl 19.20 lokal tid fra Newark flyplass. Alt gikk etter planen. Dette var mitt tredje besøk i New York. Det er en by en ikke blir ferdig med.