torsdag 22. mars 2012

Thailand rundt oktober 99 Del 1

For første gang skulle vi på en så lang og omfattende reise som denne turen til Thailand. Bloggen om reisen blir derfor delt i to. Andre del kommer i morgen. 29. september startet reisen med fly til København, og på Kastrup stod det store Thaiflyet. Vi gikk om bord, og flyet lettet kl 15.30. Før middag fikk vi servert drinker og peanøtter. De nydelige thaidamene serverte middagen.

Det store Thaiflyet

Det var en lang flytur. Vi fløy over Moskva, Delhi og Calcutta. Om morgenen ble vi vekket av flyvertinnene som kom med en rykende varm klut. Etter å ha frisket oss opp, ble vi servert frokost. Vi landet i Bangkok 06.30 lokal tid. Så til hotellet som lå en times kjøretur utenfor Bangkok. Vi tok inn på The Rose Garden.

Utsikta fra rommet vårt

Så fort vi hadde pakket ut det vi trengte, skiftet vi til lettere klær og gikk til badebassenget. Ingen andre fra gruppa kunne vi se, det var nok tidsforskjellen. Vi ruslet en liten tur på området og kom til en nydelig orkidéhage. Parken rundt hotellet var som Edens hage, så blomsterrik var den.

Hagen var nydelig

Etter spaserturen gikk vi til et forkloreteater. Vi visste at der skulle være oppvisning. Her ble vist forskjellige danser, og thaiboksing. Damene som danset hadde klær i thaisilke i alle regnbuens farger. Det hele startet med et opptog der også en elefant var med.

Thailandske danser

Tilbake på rommet fant vi ei fruktkorg pyntet med ei rød sløyfe. Vi koset oss med frukt mens vi ventet på at gruppa skulle møtes til båttur. Hotellet lå ved elva Maenam Nakhon Chaisi. Vi gikk om bord i en tidligere risbåt, og mens vi tøffet oppetter elva fikk vi en velkomstdrink som også inneholdt litt thai-brennevin.

På risbåten

Båten la til ved et tempel- og klosterområde. Ved kaia vi la til var en stor karpedam, og vi fikk mate karpene. Da hadde vi gjort ei god gjerning. Ved klosteret var et fint tempel. Ved ett av husa stod en munk i si safrangule kappe. På tilbaketuren fikk vi igjen nyte de palmedekte elvebreddene.

En munk smiler til oss

Så tilbake til Rose Garden. Det meste på dette hotellet hadde rosemotiv, på tepper, gardiner, malerier og møbler. Vi avrundet dagen med middag på hotellet, og satt etterpå en stund i resepsjonen.

I resepsjonen

Neste morgen sjekket vi ut fra hotellet og kjørte til Bangkok. Der dro vi rett på kanaltur. Vi satt i en long tail speedboat. Det var underlig å se hvordan folk bodde i kanalhyttene sine. Noen badet, andre vasket klærne sine. Vi møtte flytende butikker der båtene for eksempel var fylte med frukt.

Spennende tur på kanalen

Vi ble kjørt til den Gylne Buddhas tempel. Denne statuen ble flyttet hit på 1950- talet. De mistet den i golvet, og da oppdaget de at statuen var nesten kun i rent gull. En tror at Den gyldne Buddha er fra 1200- talet.

Den gyldne Buddha

Etter tempelbesøket sjekket vi inn på hotell Asia som lå ganske sentralt. Vi fikk nøklene og gikk til rommet som var greit. Fortsatt hadde vi på blomsterkransene av orkideer som vi hadde kjøpt med kona til føreren på kanalbåten. De duftet nydelig.

I rommet vårt på hotell Asia

Først var det informasjonsmøte, så resten av dagen privat. Vi tok motorsykkeltaxi til sentrum der vi var innom en skredder og bestilte klær. Seinere spiste vi thaimat på hotellet. En plakat opplyste om at det var show i nattklubben på hotellet. Vi gikk en trapp ned fra resepsjonen og satte oss godt til rette. Nydelige thaidamer danset og sang. Etterpå fikk vi vite av alle på scena var menn. Himmel for et styr!

Fra showet

Lørdag morgen 2. oktober besøkte vi et tempel- og palassområde. Jeg ble stoppet av vaktene og måtte ta på et sidt skjørt de lånte ut. Tempela var flott utsmykket, og thaistilen er eksotisk. Therevadabuddhismen har vært statsreligion i Thailand i over 700 år. Dette området med tempel heter Wat Phra Kheo og er kongen sitt tempelområde.

Fra tempelområdet

Da vi kom ut fra et tempel, så vi mange thailendere i full gang med å ofre. Vi spaserte videre til palass-området. Her bodde kongen før, nå bor han i et slott nærmere byen. Slottsbygningene var bygt i en blanding av europeisk og thailandsk stil.

Slottsbygninger

Så til en juvelbutikk der vi så hvordan de slipte jade. Resten av dagen var privat. Vi dro til skredderen, men klærne var ikke ferdige. De skulle bringes til hotellet, noe de også gjorde. Om kvelden skulle vi alle spise på det flotte hotellet Shangri La som lå nær elva. Vi satt ute i hagen rett ved elva i denne varme, fine kvelden. Maten fra buffeene var nydelig. Der var mye å velge i, og det sies at her er den beste middagsbuffé i hele Sørøst- Asia.

Middag på Shangri La

Søndag fløy vi fra Bangkok og nordover til Chiang Rai. Det tok en time. Vi kjørte et stykke med buss til Kokelva. Der spiste vi lunsj på Rabieng Kok Riverside restaurant. Etterpå om bord på elvebåter.

Lunsj ved Kokelva

Vi dro oppover elva, for vi skulle besøke en Lahulandsby. Elvebreddene var grønne med mye trær, og vi passerte flere landsbyer som lå nær elva.

Landsbyer ved elva

Vi svinget inn til en landsby. Da vi kom på land, stod folk og ventet på oss. Kvinnene og barna var svært innpåslitne og ville selge ting de hadde laget. Jeg kjøpte to broderte små "penaler" som jeg siden har brukt til å ha småting i på reiser. Før vi dro, stilte barna seg opp og sang for oss.

I Lahulandsbyen

Vi gikk i båtene etter besøket i landsbyen og dro videre på Kokelva. Plutselig gjorde elva en sving, og der lå et stort, kvitt hotell. Vi la til ved øya midt i elva, og vi gikk opp trappene mot hotellet vi skulle bo på, Dusit. Båten som har lagt fra, er båten vi kom med.

Båten vi kom med

Vi spiste middag på hotellet, så en liten spasertur i hagen. Etterpå satte vi oss i salongen en stund, men vi var slitne og tok tidlig kveld.

I resepsjonen

Neste morgen kjørte vi til Mae Sai, grensebyen til Burma. Men ved brua som førte over måtte vi stoppe, for det var spent på Burma- sida, der var uroligheter. Vi måtte nøye oss med å ta bilder inn til Burma.

Over brua er Burma

Vi besøkte et opiummuseum og så mellom anna et stort utvalg med opiumspiper. Vi var nå på Det gylne triangal, og her i traktene foregår mye smugling. På bildet står vi på terrassen til lunsjrestauranten vi spiste på. Vi står i Thailand, Burma ser vi til venstre og Laos til høgre.

På Det gylne triangel

Neste stopp var Chieng Saen. Her gikk jeg inn i et buddhisttempel og ofret. For sikkerhets skyld, tenkte jeg. På området var et hellig tre, og jeg plukket et blad som jeg fortsatt har i en plastpose i albumet mitt.

I et tempel i Chieng Saen

Vi retunerte til hotellet, og resten av dagen var privat. Vi slappet av ei stund ved badebassenget. Så inn til sentrum, da måtte vi over ei lita bru som knyttet hotellsida til fastlandet. I sentrum var masse å kjøpe.

Ved bassenget

Om kvelden gikk vi til baren, for guiden hadde anbefalt Irish Coffee, for den var hotellet kjent for. Vi bestilte. Da kom en thaidame i blå silkegevanter og blandet drinken, og det var en hel liten seremoni. Da alt var klart kom en annen dame i rosa silke tok drinkene og kom mot oss, men ved bordet falt hun på kne før drinkene ble satt på bordet. Maken hadde jeg aldri sett. Men guiden hadde rett, de kunne dette.

Vi er kommet til serveringen

Tirsdag sjekket vi ut fra Dusit Island Resort. Vi kjørte av gårde, men hadde et kort stopp på en fin plass. Så videre, og neste stopp var besøk ved ei varm kilde. Her kunne en koke egg, og det var folk som gjorde.

Ved ei varm kjelde

Etterpå kurset vi mot Chiang Mai som ligger ved elva Ping. Dette er Nord- Thailands viktigste by. I ut- kanten besøkte vi en silkefabrikk. Vi fikk se hvordan silkeåmene laget silketråd, men fikk oss en støkk da guiden spiste en silkeåme. Æsj!

Silkeåmer

Så var det lunsj hos mor til agenten for reiseoperatøren. Et fint hus lå i en stor hage. Maten ble servert fra en tidligere elvebåt som nå var bord. Thaimaten smakte godt.

På vei til lunsj

Neste besøk var i et sølvverksted, og i et sted de laget parasoller. De malte og dekorert parasollene.
De var svært flinke.

I parasollverkstedet

Andre del kommer i morgen.