søndag 25. mars 2012

Kina, oktober 2000 Del 1

Vi meldte oss på en reise som het : Den store Kinareisen, og det ble så mange opplevelser at jeg må dele den i tre deler. Vi startet den 4. oktober med første etappe til Helsinki, og der stod flyet vi skulle bli med til Kina. På flyet fikk vi middag, og neste morgen vekket og servert frokost. Vi landet i Peking, og etter pass- og visumkontroll ble vi kjørt til Hua Du hotell. Etter et par timers pause på hotellrommet, ble vi kjørt til en restaurant for lunsj.

Første måltid i Kina

Vårt første besøk gikk til sommerpalasset. Keiserens yndlings konkubine fikk bygget en kunstig innsjø og en kopi av militæret sine skip. Både fjellet og sjøen på bildet fikk hun kunstig laget.

Slik forlangte konkubinen det

Men hun ville ha mer. En lang overbygget "gang" så hun kunne spasere og se på omgivelsene i all slags vær. Den var utrolig fint utformet og dekorert.

"Gangen" yndlingen fikk laget

Vi avsluttet besøket med en båttur på sjøen som heter Ben Hai. Ved enden av sjøen er ei bru med 17 buer. Det var ei fin bru.

Brua med 17 buer

Etter middag på Hua Du hotell var vi innom utsalget på hotellet. Der satt ei som malte navn i kunst- ferdige kinesiske tegn. Jeg skrev navnet mitt på et ark, og hun laget det i kinesiske bokstaver. Det ble litt av et kunstverk, og en artig suvenir.

Artig og fin suvenir

Neste morgen dro vi på utflukt før vi hadde spist frokost, klokka var bare 06.00. Vi kjørte til en stor park i Peking, og her var mange kinesere alt i full sving med morgengymnastikken. Unge, gamle, alene eller i flokk. Det var artig å se.

Morgengym i Peking

Etter frokost på hotellet stod på programmet et besøk på et sted de laget vaser. Nydelige vaser i alle størrelser. Jeg kjøpte en som pynter opp i spisestua hos meg.

Min kinesiske vase

Etterpå besøkte vi et gravsted over den tredje Mingkeiseren. Så den kinesiske mur, men det var skodde og småregn. Vi var ikke så skuffet, for vi visste at vi hadde en mulighet til å besøke den seinere. Om kvelden var det middag et sted i Peking.

Middag i Peking

Lørdag morgen kjørte vi til Den himmelske freds plass. Det var et storslagent syn. Den er like stor som 50 fotballbaner. Ved plassen lå flere kjente bygg.

Foran Maos minnehall

Vi så Revolusjonsmuseet og Folkets Hall. Det forundret meg at det var så mange vakter overalt. Det rett og slett krydde av militærvakter.

Fra Den himmelske freds plass

Den himmelske freds plass imponerte meg. Masse blomster og fontener. Vi gikk der og så på alt, men stoppet opp og lyttet. En kvinnestemme startet plutselig å synge over en høgtaler. Aldri, aldri har jeg hørt en så vakker stemme. Ikke før og ikke siden. Så plutselig var det stopp. Jeg kommer aldri til å glemme den vakre sangen, nesten overjordisk.

Blomste, fontener og vidunderlig sang

Så Den forbudte by. Et område på 720 000 kvadratkilometer med palass, paviljonger og hager. Keiser- palasset hadde 999 rom. Her ble keiseren, himmelens sønn, båret rundt i bærestol.

Fra Den forbudte by

Vi så det innerste palasset som var keiserens private. Her levde han mest som en "fange" i svær luksus. Til den store husholdningen hadde de 5000- 6000 kokker. På bildet ser vi en "løper" hogget ut i marmor. På den skulle kun keiseren gå.

Løperen uthogget i marmor

Etter dette besøket var det lunsjstopp. Menyen var som vanlig småretter servert på en rund plate på bordet. Denne platen snurret en rundt og tok det en ønsket. Bildet tok jeg i det vi gikk ut fra restauranten.

Ved dette bordet satt vi

Turen nå gikk til klinikk 2 i Peking. Klinikken var for alternativ medisin. Her kunne vi få massasje, og få snakke med lege. Naturligvis ville jeg begge deler. Legen så meg inn i øynene et øyeblikk, så sa han: Du må ikke spise så mye søtt. Hvordan kunne han vite jeg likte søtsaker og gode kaker? Tenkte jeg og sa: Nei, vel. Og så beskjemmet ut.

Massasje på klinikk 2

Videre til Himmelens tempel. Hit kom keiseren hver vår for å ofre til himmelen. Det var keiserens jobb å se til at det råddet total harmoni mellom himmelen og jorda.

Himmelens tempel

Tilbake på hotellet hadde vi bare en kort pause til å skifte, for vi skulle ut for å spise middag, og deretter til Pekingoperaen. Operaen ble en spesiell opplevelse. Vi satt ved småbord og fikk servert te, nøtter og druer. Stemmene til sangerne var spesielle, høge og skingrende, men artig var det.

I Pekingoperaen

Søndag morgen våknet vi til strålende sol og en privat dag i Peking. Vi var flere som slo oss sammen, tok minibuss og kjørte til Den kinesiske mur. Nå fikk vi se den i all sin prakt.

Første syn av den berømte muren

Den kinesiske mur ble påbegynt 600 før Kr. Om lag 300 000 slaver arbeidet med den i 10 år. I dag er den over 6000 mil lang, og er regnet som ett av verdens underverk. Det var storveies å få oppleve å gå på den berømte muren.

På den kinesiske mur

Etter lunsj var vi blant annet inn i et stort og fint apotek. Her kunne en få kjøpt forskjellige typer natur- medisin, samt urter og te. Jeg kjøpte kunn grønn te.

Kinesisk apotek

Vi kjørte tilbake til hotellet og kom da forbi ei av de enorme rundkjøringene. På bildet ser vi den rekker helt til husa i bakgrunnen. Peking er en stor by, og har vært hovedstad i over 700 år. Denne kvelden spiste vi middag på hotellet.

Digre rundkjøringer

Neste morgen sjekket vi ut av hotellet, men før vi reiste videre skulle vi ta undergrunnen til Den himmelske freds plass. Vi skulle se Mao der han ligger balsamert til skue. Vi toget forbi, men det var ikke noe elegant syn. Etter det litt spesielle besøket spaserte vi litt på Den himmelske freds plass.

I huset i bakgrunnen lå Mao

Vi skulle også en visitt i den gamle bydelen i Peking. Flere eldre er frivilige vakter i sin bydel, og fulgte med på hva som skjedde i deres område. De hadde rødt armbånd.

En av vaktene

Nå ble vi vist en underjordisk by som ble laget i 1960- åra, for de ventet en tredje verdenskrig. I 10 år hadde 10 000 personer arbeidet med å lage dette. Det ble utgravet med hakker og spader. Vi gikk trapper ti meter ned. Under jorda var fortsatt en silkefabrikk.

En gang i byen under jorda

Så ble vi kjørt til flyplassen. Flyet var i rute, og vi fløy til Xian. På kjøreturen inn til byen var det som å bli satt 50 til 100 år tilbake i tid. På de flate markene var det mye folk som arbeidet med hakke og plog, noen sådde. Vi tok inn på Lee Garden hotell. Fint hotell og fint rom. Vi gjorde oss klare og ble kjørt til en slags klubb. Vi ble servert god mat, og det var fin opptreden. Tema var historien om Tangdynastiet.

Fra stedet vi spiste

Det var mye sang og dans, og ikke minst var kostymene i flottte farger. Etter forestillingen ble vi kjørt tilbake til hotellet. På bildet er vi tilbake på Lee Garden.