søndag 18. mars 2012

Island 98 Del 2

Framme på gården der søsteren til Hjalti bodde, hilste vi på hele familien. Vi ble vist rundt på gården. De hadde mye sauer og flere hester, men hestene var nå på sommerbeite. Vi fikk servert laks til middag. Det var hyggelig å hilse på familien.

Hjalti sammen med søsteren og familien

Hjalti spurte om han skulle kjøre oss dit det var islandshester. Om jeg ville ride på islandshest? Sjølsagt ville jeg det.  Da vi var framme ble jeg hjulpet opp på en hest, og han luntet fint rundt på marka. Så ble han sikkert lei, for plutselig la han av gårde. Jeg brølte, ei dame kom til, tok fatt i grima, og jeg kom meg ned fra hesteryggen. Et lite hesteshow med andre ord.

På islandshesten før han la laust

Hjalti kjørte tilbake til gården og hentet dattera, og vi fikk takket for oss. Vi dro videre og kjørte forbi størknet lava, og vi så flere flotte fosser. Og vulkankrater, som et digert de kalte for "Helveteskrateret".

Ved størknet lava

Ved Dettifoss

Ikke langt fra Myvatn så vi et helt spesielt område. Der ryker og damper det ut av jorda. Nifst! Straks vi kom inn på området kjente vi den råtne stanken fra det indre av jorda. Kokende svovel.

Inne på det spesielle området

Myvatnområdet hadde mange merkelige formasjoner, men også mange idyller. Før vi tok farvel med Hjalti og dattera fikk vi smake brød som var steikt under jorda, samt røkt ørret som var spesiell for området. Meget godt. Så kjørte Hjalti og Maria tilbake til Saudakrokur.

Utsikt mot Myvatn

Vi hadde hatt tre fantastiske dager sammen med Hjalti. Han hadde vist oss mye, og forklart mye. Det gjorde oppholdet i de traktene større innhold, noe vi takket ham for. Gjestehuset vi overnattet på ved Myvatn var enkelt, men ok for ei natt. Vi fikk en god frokost neste morgen. Nå fortsatte vi med lokalbuss til neste stopp som var Egilstadir. Vi tok inn på hotell Hirad. Vi spiste smørbrød på Nilsens kafé. Gode smørbrød.

Utenfor Nilsens kafé

Vi spaserte rundt i Egilstadir som er eneste byen på Island som ikke ligger ved sjøen. Men da vi ruslet i en liten park, var der en liten, kunstig sjø. Men vi var trøtte etter bussturen og tok tidlig kveld. Dagen etter tok vi buss videre til Høfn, dit vi kom lørdag kveld. Hotellet vi bodde på lå slik til at vi hadde god utsikt bort til Vatnajøkull.

Utsikt mot Vatnajøkull

Søndag morgen startet vi på siste etappe med lokalbuss. Vi kjørte langs Vatnajøkull, og vi stoppet ved breen. Vatnajøkull er Islands og Europas største bre. 12% av Island er isbre.

Ved Vatnajøkull

Vi kjørte gjennom enorme områder med lavamark. 11% av Island er lavafelt. Vi kunne ute i havet skimte Vestmannaøyene. Vulkanen Hekla passerte vi også. Hekla hadde siste utbruddet i 1996.

I bakgrunnen vulkanen Hekla

Da vi kom til Reykjavik søndag kveld, sjekka vi inn på hotell Odinsve, og middag spiste vi på hotellet. Rett etter frokost neste morgen dro vi på utflukt. Først besøkte vi et varmehus med mange fine planter. Så til et digert krater. Neste stopp var Skáholt som er regna som det eldste stedet på Island. Her lå den første kirka på Island. Ei ny kirke ble bygt på det gamle stedet og ble innviet i 1963.

Skáholt

Så kjørte vi til Gullfoss. Og for et syn! Den buldra og bråka og kasta seg utfor berget. Gullfoss er 32 meter høg.

Foran Gullfoss

Videre besøkte vi Geysirområdet. Island har 200 slike områder med varme kjelder, men dette er det mest kjente. Den mest berømte som er Strokkur, spruter opp hvert 5. minutt. Da spruter den 20 meter til værs. Et spennende syn.

Strokkur i full sprut

Vi spiste lunsj på Geysir hotell med utsikt til Strokkur, og vi koset oss med god laks mens den hadde utbrudda sine. Så videre til Thingvellir. Her ble det islandske parlamentet stiftet i 930. Vi gikk tur ved lovberget der lovmannen sa fram lovene, og folket satt på vollene under og lyttet.

På Thingvellir

Tilbake i Reykjavik spaserte vi til den flotte Hallgrimskirkja, og denne dagen var den åpen. Der var en imponerende innredning. Orgelet er 15 meter høgt og veier 25 tonn. Kirka er ei minnekirke over pastor Hallgrimur Pétursson (1614- 1674). Han var Islands best likte salmedikter.

Hallgrimskirkja i Reykjavik

Dagen etter var det ny utflukt. Vi passerte gjennom Hafnarfjordur, og videre forbi presidentboligen. Så Den blå lagune. Her ble det stopp slik at de som ville kunne ta et bad. Naturligvis må en bade i Den blå lagune!

Bad i Den blå lagune

Vi kjørte videre i et ubefolket område, og de små lilla blomstene på lavamarka sa de var timian. Vi nærmet oss sydligste spissen på Island. Det regnet litt, men likevel gikk vi ut for å se på fuglefjell. Vi var også innom et lite museum før vi retunerte til Reykjavik.

Ved et fuglefjell

Ut på ettermiddagen ble det sol og fint vær igjen, så vi spaserte fra busstoppet til hotellet. Da kom vi forbi Reykjaviks eldste hus. Et koselig, lite hus, rødt med kvite lister.

Foran eldste huset i Reykjavik

Dette var siste dagen vår på Island. Det hadde vært en svært interessant tur. Særlig for meg som fikk se hvor noen av mine røtter kommer fra. Grytidlig neste morgen skulle vi dra hjem. Vi gikk ut for å spise en god middag. Vi fant en koselig, liten restaurant som het Hummerhusid. Der rundet vi av turen med et herlig fiskemåltid med hummersaus.