lørdag 17. mars 2012

Island sommeren 98 Del 1

Reisa til Island har jeg valgt å dele i to, for det er mye å fortelle om. Andre del kommer i morgen. Vi feiret jonsokaften i Bærum før vi søndag 28. juni dro fra regnet i Oslo, og klokka 15.00 var vi i lufta oppe i solskinnet. Etter 2 t og 10 min landet vi på Keflavik flyplass i Reykjavik. Tilbake med klokka 2 timer så vi fikk lokal tid. I den islandske hovedstaden var sol og fint vær, samt ei fantastisk klar luft. Tre kvarter med buss og vi var i sentrum. Først sjekket vi inn på hotell Lind, så nyttet vi resten av ettermid-dagen til å se på byen.

Fra havneområdet

Mandag morgen rett etter frokost ruslet vi til et lite vatn nær sentrum, så spaserte vi rundt i gatene. Byens hovedgater er Austurstræti, Bankastræti og Laugavegur. Reykjavik er en av verdens minste hovedsteder. Men her møttes Reagen og Garbatsjov i 1986 og forhandlet om nedrustning.

Reykjavik

Etter lunsj startet turen. Planen var å kjøre rundt hele Island med lokalbuss. Men først skulle vi ta bussen til Saudakrokur for der skulle vi besøke familie.  Min farmor var islandsk og kom fra Skagafjord-traktene dit vi skulle først.

Slike lokalbusser kjørte vi med

Jeg hadde avtalt med Hjalti, og han skulle komme til busstoppet og hente oss. Etter det besøket skulle vi dra videre med lokalbusser og hoppe av et par steder underveis og ta inn på hotell. Vi hadde plottet ut hvor vi skulle stoppe. Ruta ble som vi ser på kartet.

Kart over rundturen

Bussturen nordover gikk gjennom skiftende landskap, vi kjørte også langs kysten. Litt småskog og annen vegetasjon. De store viddene og alle hestene forundret oss.

Landskap vi passerte

I Saudakrokur ble vi hentet av Hjalti slik avtalen var. Han kjørte oss hjem til sitt hus som lå litt oppe i høgda. Der ventet hans kone med deilig middag. Steikt hyse, og desserten var det de kalte skir. Alt smakte godt.

Middag hos Hjalti, kona og dattera

På denne tida var det VM i fotball, og etter å ha sett en viktig kamp på tv, kjørte Hjalti oss rundt i Saudakrokur. Vi avsluttet ved et utkikkspunkt over stedet som lå fint ved en bukt. Så til sengs, og vi sov som noen murmeldyr. Kanskje det var den friske lufta?

Utsikt over Saudakrokur

Hjalti er historiker og skulle snart starte opp med å skrive flere bøker om Skagafjord si historie. Nå hadde han tatt seg fri noen dager for å vise oss rundt. Og neste morgen kjørte vi først til huset der han er sjef. Han spurte om jeg ville se bilde av min farmor da hun var ung. Det ville jeg, og det var spesielt å se henne i sin mest blomstrende vår. Jeg var vant til en litt lubben eldre dame, bestemor, som holdt meg på fanget og sang islandske sanger.

Foran huset Hjalti styrer

Ikke farlig når en blir guidet rundt av en historiker som kan det meste om traktene Nå tok han oss med til Glaumbær folkemuseum. Det er et typisk døme på et stort gårdsanlegg i middelalderen og oppover.

Utenfor den gamle prestegården

Etter museumsbesøket dro vi hjem til Hjalti der kona disket opp med islandske delikatesser. "Rulla" røkt sauekjøtt, poteter, eplebiter og røbeter i en slags krem. Det smakte godt, men røyksmaken på kjøttet var skarpere enn vi var vant med. Etter lunsj kjørte Hjalti oss til Vidimyrakirkja som er svært gammel. Vi så også stedet der faren min vokste opp.

Vidimyrarkirkja

Neste omvisning var på utvandrermuseet i Hafsos. Der hadde de laget til fra folk dro fra Island, gikk om bord på amerikabåten, og når de kom til Amerika. Interessant å se. Så tilbake til Saudakrokur og nå ventet enda et godt måltid. Til middag ble vi servert lammesteik, poteter glassert i karamell, samt tilbehør. Måltidet ble avrundet med is. Nydelig.

Overgang til amerikabåten, Utvandrermuseet

Etter frokost neste dag som var onsdag 1. juli, kjørte vi mot Siglefjord. Dette er et snørikt distrikt, og vi så mer snø i fjella nær Siglefjord. Byen lå fint til omkranset av fjell. Vi besøkte Sildemuseet. På bildet ser vi Hjalti på brygga. I bakgrunnen ser vi de snørike fjella som omgir Siglefjord.

Brygga ved Sildemuseet

Sildemuseet var i Roaldsbrakki som ble bygd 1907, og er oppkalt etter brødrene Roald fra Ålesund. Siglefjord er den mest kjende sildebyen i verden, noe også nordmennene har æren av. Sjefen på Silde- museet spanderte saltesild, og Svartedaude (den var ganske sterk).

Ved Roaldsbrakki

Vi kjørte videre til Akureyri, Islands tredje største by. En fin by omgitt av fjell. Akureyri ligger innerst i Eyafjordur på nordkysten. Byen har stor fiskehavn, hermetikkindustri og skipsverft.

I Akureyri

Hjalti spanderte middag i Akureyri. Vi gikk inn på restaurant Greven. Her spiste vi et herlig måltid.  Jeg valgte torsk i spesiell saus. Nydelig.

Middag på Greven, Akureyri

Det ble avskjedsfrokost hos kona til Hjalti. Han og dattera skulle kjøre oss helt til Myvatn. Vi skulle kjøre forbi Akureyri og nordover forbi Husavik, for vi skulle besøke søstra til Hjalti. På veien kom vi forbi lavaområde.

På et lavaområde

Vi stoppet ved Gudefossen. Torgrim var lovsigemann på Island. Da kristendommen skulle innføres, kom det til uenighet. Men han som sjef for gamletrua tenkte lenge. Så tok han de gamle gudebildene av Tor og Odin og kastet dem i denne fossen. Dermed ble de enige.

Foran Gudefossen

Vi passerte den kjente lakseelva Laxaa. Og nå så vi vår første varme kilde. Vi gikk så nær vi kunne og så hvordan vatnet kokte. Nedenfor var drivhus som ble oppvarmet av den varme kilda.

Vi var også forundra over alle de svarte strendene. Vi stoppa og så på et område før vi kom til gården der Hjaltis søster bodde. Gården lå nord mot Nordishavet.