mandag 26. mars 2012

Kina, 2000 Del 2

Tirsdag morgen besøkte vi først et silkeveveri. Derfra dro vi til Hua Quings varme kilder. Cho En Lai hadde en tid sitt hovedkvarter i ett av husa ved de varme kildene. En gang ble han skutt på gjennom vinduet, men ble ikke truffet.

Utsikt mot de varme kildene

Etter et lunsjstopp skulle vi se det som blir kalt for verdens åttende underverk. Det ligger ca 30 km utenfor Xian. Det er terrakottahæren som våker over gravplassen til Qin Shi Huang Di. Denne armeen ble helt tilfeldig oppdaget i 1974.

Litt av terrakottahæren

Armeen består av 6000 mann, alle i normal størrelse. Nokre av generalene er 1,95 m. Hestene er også i normal størrelse. Huang Di startet dette byggverket i starten av sin regjeringstid ca 210 før Kr. Han brukte tusenvis av kunstnere og skulptører til dette enorme arbeidet. Dette er noe av det mest fantastiske  jeg har sett. Alt folk kan finne på!

Hester med vogn, alt i normal størrelse

Klokka 19.00 kjørte vi fra vårt hotell og til Oriental hotell der vi skulle spise middag. Kinesisk mat. Det spiste vi to ganger for dag. Kinesisk til lunsj, kinesisk til middag. Frokosten var grei. På bildet er vi kommet tilbake til vårt hotell. Legg merke til hest og vogn i bakgrunnen. Det er en lite kopi av det vi hadde sett før på dag.

I resepsjonen på Le Garden

Neste dag etter frokost sjekka vi ut fra hotellet, men måtte vente noen timer før vi skulle til flyplassen. Bagasjen stod på hotellet. Tida nyttet vi privat til å besøke et muslimsk område og se moskeen. Det regnet litt begge dagene vi var i Xian.

På det muslimske området

Bussen hentet oss på hotellet og skulle kjøre oss til flyplassen. På vei ut av byen gjorde vi et stopp for å se bymuren. Xian bymur er 14 km lang, 12 m høg og 12 m brei.

Vi spaserte på bymuren

Etterpå var vi på en restaurant og spiste lunsj. Kinamat. Så til flyplassen, og klokka vel 16. 00 letta vi med kurs for Guilin. Vi ble kjørt til hotellet der vi også spiste middag.

Rett før vi dro. Gate i Xian

Neste dag dro vi med båt på elva Li. Landskapet vi passerte gjennom var unikt. Fjella og berga hadde helt spesielle former. Noen spisse, andre mer avrundet, og noen så ut som små pyramider.

Klevask i elvekanten

Elva Le sine elvebredder er blant annet dekket av frodige trær, også bambus. Landskapet ble dannet for millioner av år siden da hele området lå under vatn. I dag er elva Le hovedvei for småbåter fra lands-byen. Landskapet i Guilin er kalt det mest storslåtte under himmelen.

Enestående landskap i Guilin

En slik båt som vi ser på bildet fulgte vi. Vi spiste lunsj om bord. Men mest stod vi oppe på det åpne dekket og beundret det fantastiske landskapet. De fleste kalksteinsklippene var grønnkledte. Båtturen på elva Li i Guilin var en naturopplevelse uten sidestykke.

Båttur på elva Lee

Ved den velse byen Yangshuo gikk vi på land. Her spaserte vi ei runde og fikk også handlet litt. Vi la veien om et marked, og overalt så vi sykler som var framkomstmiddelet for folk flest. På hjemveien stoppet vi og der møtte vi to bønder.

Bøndene vi møtte

Etter avslapning på hotellet ble vi kjørt til restauranten vi skulle spise middag. De som ville ha slange måtte sitte ved samme bord. To menn kom inn med en kurv med flere levende slanger. Den ene tok av lokket, den andre tok opp slangene etter tur. Hvilken vil dere ha? En grønn ble valgt, og en av mennene klipte hodet av den med ei sløv saks. Av den døde slangen ble tappet blod og galle, ved slangebordet fikk de drink før maten med en smak av begge sorter.

Slangen som ble valgt

Så ut på kjøkkenet for å tilberede slangen, litt etter ble det servert steikt slange. Nei, takk, sa jeg og dro stolen ved nabobordet slik at jeg satt med ryggen til slangebordet. Jeg kjempet for ikke å kaste opp. Alt folk kan rote i seg! Etterpå dro vi ut med båt for å se hvordan de fisket med lykt og skarver. Etter det var det tid å avslutte dagen.

Skarver klare til fiske

Fredag morgen besøkte vi en Kindergarten. Ved inngangen var store tavler som presenterte lærerne, og tavler der menyen med mat som barna skulle spise i løpet av uka stod. Menyen var bestemt med andre ord.

Tavle med menyen for barna

Vi var inne i flere klasserom og fikk se og høre hvordan de sang og lekte. Barna var ivrig med, de virket blide og trivelige. Da vi skulle dra, kom de løpende med tegninger de hadde laget før vi kom. En koselig visitt. Tegningen har jeg i albumet mitt.

I ett av klasseromma

Så bare en kort kjøretur til et kunstgalleri.Her så vi en kjent mester på sitt område. Male kinesiske tegn. Han var rask og veldig flink. Jeg kjøpte et bilde i kunstgalleriet.

En mester på sitt felt

Nå kjørte vi ut på landet. Lokalguiden kjente den bondefamilien vi skulle besøke. Denne familien sin standard ble regnet blant middelklassen. Men jeg fikk meg en stuss. Det luktet ikke særlig godt i en brei seng i andre etasje som familien delte. Kjøkkenet var et kapittel for seg. Her spankulerte et par høner.

Kjøkkenet

Ved kjøkkenet var et rom med en stor, svart gris. Stua var de svært stolte av. Der stod syklene parkert. Familien var blide og smilende og svært stolte over hjemmet sitt. Jeg var forundret over det jeg så, men må tilstå jeg synes det var direkte ukoselig og var glad da jeg kunne sette meg i bussen igjen. Men lærerikt å se.

Stua

På veien tilbake stoppet sjåføren så vi fikk gå ut og se skikkelig på rismarker. Vi kjørte tilbake til hotellet og sjekket ut, for seinere skulle vi reise videre.

Rismark

Vi dro til et annet hotell og spiste lunsj, så på ny utflukt. Vi skulle til Panfløytegrotta. Kalksteingrotta hadde inne mange ganger, og masse spesielle "mønster" som hadde dannet seg i årenes løp.

Utenfor Panfløytegrotta

Til slutt i vår vandring inne i grotta kom vi til den største grotta der det var en sjø. Formasjonen gjorde at det så ut som en by. Det var uvirkelig, men flott å se. Etter dette besøket stoppet vi ved en restaurant og spiste tidlig middag. Så til flyplassen.

Grotta som lignet en by

På flyplassen måtte vi vente i to timer for flyet var forsinket. Derfor kom vi ikke til Shanghai før klokka ett om natta. Vi dro direkte til hotell Galaxy og sjekket inn.