torsdag 15. mars 2012

New York påska 98

Vår yngste studerte i New York, derfor la vi påskeferien dit. Flyturen gikk greit, men vi hadde en del turbulens. Studenten tok imot oss på Newark flyplass, og vi tok taxi til hotell Edison der vi skulle bu. Vi avsluttet dagen på en meksikansk restaurant. Neste morgen besøkte vi Twin Towers.

Twin Towers

Vi tok heisa opp til 107. etasje. Derfra hadde vi fantastisk utsikt, blant annet til Brooklyn Bridge. Vi tok rulletrapp opp til 109. etasje og gikk ut på taket, en enda flottere utsikt, men vi kom oss fort inn og dro ned igjen.

Utsikt til Brooklyn Bridge

Her i 107. etasje satte vi oss på en kafé og spiste pizza til lunsj. Resten av dagen spaserte vi rundt i byen og avsluttet med middag.

Lunsj i Twin Towers

Denne dagen starta med omvisning i FN- bygget. Etterpå jogga vi i Central Park. Parken ligger som en grønn oase i New York. Om kvelden spiste vi middag på en fin jazzrestaurant.

Vi jogger i Central Park

Lørdag dro vi for å se studenthybelen. Etterpå spaserte vi til restauranten som er brukt i tv- serien Seinfeld. Den lå ganske nær studenthybelen.

Seinfeld restaurant

Etter lunsj tok vi undergrunnen til Guggenheimmuseet. Inne er museet uten vegger og er bygget i spiral-form. I museet er maleri som henger permanent, men også "galleri" som har varierende utstillinger. Nå var det: Kinesisk kunst gjennom 5000 år. Så shopping på Manhattan, på Mall som er et kjent handels-senter. Denne kvelden spiste vi på en brasiliansk restaurant.

Guggenheimmuseet

Palmesøndag spiste vi frokost på hotellet. Så taxi til The Sony IMAX Theatre for å se tredimensjonal film. Kinoskjermen var 8 etasjer høg. Filmen handlet om den historiske framveksten av New York. Filmen het: Across sea and time. Svært spesielt. Vi avsluttet dagen med italiensk middag.

På kino

Mandag skulle studenten på forelesning, så vi bestemte oss for en tur til sjømannskirka i byen. Vi spaserte dit, og der fikk vi servert kaffe og kaker.

I sjømannskirka, New York

Klokka 16.00 kom studenten som var flink til å vise oss byen. Nå tok vi undergrunnen til Brooklyn. Mange nordmenn kom som immigranter, og flere slo seg ned her. Ei av gatene i Brooklyn het Middagh Street, kanskje de solgte middag her den tida, som skandinaver kanskje likte best.

I Middagh Street

Brooklyn var et fint område og vi tok pause på en lokal kafé. Så taxi til Chinatown der vi spaserte til det ble mørkt, og spiste like godt middag der.

På kafé i Brooklyn

Tirsdag tok vi ferga ut til Ellis Island. Øya rett ved New York dit alle innvandrere måtte møte først for å bli undersøkt av lege, pluss se om alle papirer var i orden, og se om de fikk innreise. (Kanskje noen kan lære av dette?) Ferga går rett forbi Frihetsgudinnen.

Vi passerer Frihetsgudinnen

Inne i bygget så vi innvandrerhistorie. Først en haug med kister og kurver som var brukt som bagasje på turen over dammen. Så den store hallen der det dengang var lange køer av folk som håpet på å komme inn i mulighetenes land. Du måtte fylle visse kriterier for å komme inn.

Bygget med mye innvandrerhistorie

Utenfor var en lang vegg som var satt opp i parken ved bygget. Her var risset inn navn tett i tett på begge sider, navn på personer som hadde innvandret til USA. Noen dro hjem, men mange startet sitt nye liv i Amerika.

Masse navn på på begge sider av veggen

Vi tok ferga tilbake til byen, og spaserte gjennom Battery Park som er til minne om falne fanger under Andre verdenskrig. Det var et nydelig vær denne dagen, og trærne i parken stod i full blomst. Vi dro videre til Greenage Village.

Trærne i full blomst

Vi så mange kjente bygg som Empire State Building, og Flatiron, trekantbygget på Broodway. Så Greenage Village der mange kunstnere bor. Her stod parkert knalldyre biler. Fine smijernsrekkverk langs trappene førte opp til hver inngang.

Gate i Greenage Village

Etter en lang spasertur i dette området satte vi oss og spiste sein lunsj på Calinte Café. Vi spiste Ravioli. Men nå måtte vi tilbake til hotellet, for vi skulle på musical på Broodway. Stykket het Ragtime, og viste seg å være meget underholdende.

På Broodway

Etter frokost dagen etter var det ny spasertur og nye bygg å studere. Som Rockefeller Center og Carnegie Hall. Vi var inn i St. Patric katedral, det var jo påske. Og Planet Hoolywood. På veggen utenfor var håndtrykket til kjente stjerner. Da jeg seinere kom forbi Clinton, måtte jeg bare ta på ham.

Presidenten og jeg

Torsdag dro vi til studenthybelen igjen, for nå var den fikset litt opp. Vi hilste på vertsskapet som leide ut hybelen. Seinere var vi på jazzklubb.

På hybelbesøk

Det var tiende dagen vår i New York og vi tok taxi til universitetsområdet der yngstemann studerte. Det var et kjempestort område. Her var gamle bygg og nyere bygg.

På universitetsområdet

Etter det besøket gikk vi på shopping. Blant annet på Manhattan Mall Broodway. Denne siste kvelden spiste vi middag på Playwright. Her hang bilder av blant andre Hemingway. Vi spiste biff og bakt potet.

Middag på Playwright

Siste dagen dro vi til New Yorks Aker Brygge: South Street Seaport. Derfra oppover mot Wall Street, men børsen var stengt. Vi var inn i Trinity Church som hadde flotte glasmaleri.

Utenfor Børsen

Vi var overgidde over hvor langt våren var kommet i New York. Tulipanene var i full blomst overalt. Vi gikk en liten tur til Soho der vi var innom et lite marked.

I City Hall Park

Men så tikbake til hotellet og hente bagasjen og sjekke ut fra hotellet. Vi tok taxi til flyplassen og studenten ble med og så oss vel av gårde. Turen hjem til Norge gikk etter programmet. I denne påske- ferien hadde vi sett masse i New York.

Klare  å dra til flyplassen