fredag 9. mars 2012

Telemarkskanalen sommeren 96

Sjølivet på fritidsbåten som nå var blitt døpt Platon, gav mersmak så vi dro denne sommeren også. Først skulle vi en sving til Oslo, men hovedmålet var Telemarkskanalen. Yngstemann hadde vært hjemme på ferie, og han skulle nå bli med tilbake til Oslo. Vi startet på ettermiddagen i regn og skodde. Etter et kort stykke kom noen leie lyder fra maskinen, derfor svinget vi inn til Nautøya der det ble ordnet på et blunk, men vi ble litt forsinket, og kom til Måløy ved midnatt og la fast der.

I salongen om bord

Neste stopp var Bergen. Der var kaldt og grått vær. Vi var en sving på land i surværet. Andre stopp var Haugesund, det hadde vært urolig sjø og grått. Også her gikk vi på land, men var raske tilbake. Neste havn var Mandal, og først der var sola framme iblant, men det var kaldt.

På gjestebrygga i Mandal

Vi gikk til Risør og overnatta. Neste morgen gikk vi derfra, men det ble så stor sjø at vi måtte gå inn til Nevlungshavn. Men neste dag som var lørdag, kom vi til første målet og la til ved brygga til Strand hotell i Bærum. Der ble vi møtt av familie, og yngstemann gikk på land.

Platon ved Strand brygge

Vi ble liggende ved denne brygga noen dager, og nå var det endelig fint sommervær. Vi var på grillparty en kveld, og ellers på besøk hos familie.

Besøk hos Therese

Vi bestemte oss for å flytte båten til Aker Brygge. Det ble flere spaserturer i byen. Vi var på Nasjonal-museet, på kino. pub, og vi spiste i byen. Familie kom inn til byen, og vi hadde noen fine dager.

På Aker Brygge

Men nå måtte vi videre og gikk til Horten. Planen var å bare ligge der ei natt. Vi prøvde å gå ut dagen etter, men snudde inn igjen for vinden var for frisk. I Horten besøkte vi den gamle marinebyen. Marine- museet var stengt, men vi så oss om på området.

I Horten gamle marineby

Tirsdag kursa vi mot Brevik som regnes som en av Norges best bevarte "seilskutebyer". Brevik fikk bystatus i 1884. Denne dagen var det ikke plass på gjestehavna, derfor gikk vi til en privat båthavn og la båten på utsida. Vi hadde hele ettermiddagen på land, og spaserte i byen i fineværet. Trange "gater", men en søt by.

Brevik er en koselig by

Vi kasta loss i Brevik og startet på Frierfjorden, gjennom Porsgrunn ved Skienselva og opp til Skien. I Skien stoppa vi ei stund og tok en handletur. En del av havneområdet synes jeg ligner litt på sydligere strøk. Rådhuset var virkelig fint. Etter å ha spist lunsj på båten, la vi fra land, nå skulle vi starte på Telemarkskanalen. Det siste vi så av Skien var de to slanke kirketårna.

Siste glimt av Skien

Første sluse var ved Skien. Neste var Løveid. Her måtte vi vente litt, men det gjorde ingenting for været var strålende. Denne slusa hadde tre kammer etter hverandre. Oppe på slusekantene stod vanligvis to mann og sveiva i full fart. Slusekammera skulle fylles eller tømmes etter hvilken vei du skulle.

Venting i Løveid

Det var mange svaner i området. Staselig gled de på vatnet, ofte med unger. Vi kom til Ulefoss gjestehavn vel åtte om kvelden og la fast der. En kort tur på land ble det også. En morgen ble vi vekket av at det kakket mot båtsida. Det var et svanepar som ville ha brødsmuler, noe de naturligvis fikk.

Mye svaner i Telemark

Neste morgen startet vi presis klokka 09.00, og kom med på første slusing ved Ulefoss sluser. Det var tre sluser. Vi måtte vente litt ved Vrangfoss sluser som har fem kammer. Det tok en time.

Ved Vrangfoss

Etter enda en sluse kom vi til Lunde. Vi var nå 62 meter over havet. Lunde var en ekstra idyllisk plass. Vi la båten i en fin liten gjesteplass omgitt av trær. Et vakkert lite sted.

Lunde, et idyllisk sted

Vi gikk fra Lunde til siste sluse som hadde to kammer. Været var fortsatt strålende. Hele veien så vi masse tømmer langs breddene av kanalen. Kanalen var noen steder svært smal, andre steder brei, det varierte. Men et naturskjønt landskap på begge sider. Vi kom til endestasjonen som var Dalen. Vi la fast, så en tur på land for å se det 102 år gamle Dalen hotell.

Dalen hotell

Dagen etter spiste vi frokost før vi dro fra Dalen og startet på turen tilbake. Det gikk fort nedover gjennom slusene. Kun ved Vrangfoss måtte vi vente. Vi overnatta i Ulefoss på tilbaketur også.

Vi venter på sluse

Vi starta på siste etappe av Telemarkskanalen. Siste delen av slusene gikk ekstra fort. Vi nærmet oss Skien og siste sluse. Vi hadde gått gjennom 36 sluser, altså 18 hver vei. Kanalen er om lag 110 km lang.

Siste sluse, så Skien

Neste havn var Kragerø, sørligste kommunen i Telemark. Edvard Munch kalte den "perlen blant kyst- byene". Vi gikk en tur på land, og jeg kan være enig med Munch.

I Kragerø

Turen fortsatte, og planen var å legge til i Arendal, men der var fullt. Så vi gikk til Grimstad og overnatta der. I betalinga var innlagt gratis frokost neste morgen. Vi troppa opp i Dr Bergs dansesalong. Der var koselig tillaget og pådekket, og vi spiste en god frokost før vi la fra land.

I Grimstad

Vi kursa mot Mandal.Det var et fantastisk vær og varmt. Om kvelden ble det reker på akterdekk i en herlig sommerkveld. Dagen etter blåste det kraftig så vi lå to netter i Mandal.

Flott kveld i Mandal

Vi dro fra Mandal og det gikk fint rundt Lindesnes, men så ble det så stor skavl at vi gikk inn til Farsund. Her var vi på byvandring med den kvinnlige vekteren.

Byvandring i Farsund

Det blåste fortsatt kraftig på kysten, derfor gikk vi sammen med to andre båter gjennom ei bru, videre gjennom et smalt sund og inn i en fjord. Der tok vi "Draget". En etter en tok en traktor båtene på traktoren løftet dem, og kjørte noen få kilometer og satte dem på vannet. Da det ble vår tur var jeg så spent at jeg ikke tok bilde, bare filmet. Slik kom vi oss forbi Lista. Vi gikk videre til Bergen og overnatta. Det var fryktelig regnvær, så jeg tok bare et bilde fra båten.

Regn i Bergen

Siste havn var Måløy i overskya kaldt vær. Da vi gikk siste etappe over Stadt, måtte vi hjelpe en liten båt som lå og drev, og slepte båten til Selje. Så siste stykket hjem. Turen var over. En del dårlig vær i starten og på slutten, men turen i Oslofjorden var fin, og særlig Telemarkskanalen var en opplevelse. Nå stima vi inn  på vika hjemme i det sola var på hell.