tirsdag 27. mars 2012

Den store Kinareisen 2000, Del 3

Søndag etter frokost dro vi rett til et Barnepalass i Shanghai. Her ble enerne dyrket. De flinkeste barna på mange områder blir plukket ut og får undervisning i sitt talent. Vi var innom flere klasser. Noen malte, andre spilte fiolin, men morsomst var det å se danseklassa.

Danseklassa på Barnepalasset

Etter lunsj var det tid for å spasere en tur i Shanghai. Havnepromenaden ligger ved Huangpurelva. Historien her strekker seg over 1000 år. Opprinnelig var Shanghai ei lita jordbruksbygd som i slutten av Qingdynastiet utviklet seg til en av Kinas viktigste havner. I dag er den en av verdens største havner.

På havnepromenaden

Neste besøk var Chinatown. Det var nytt for meg at de hadde det i en kinesisk by. Alt var i kinesisk stil. Der var et fint tehus, små vann, fontener og hage med fine blomster og en del stein.

Tehus i Chinatown, Shanghai

Shanghairegionen ble en av Kinas mest velstående på 1300- talet. I dag er byen Kinas største og beste komersielle- og industrielle sentrum. På vei tilbake til hotellet kjørte vi forbi leiegårder som vi ser på bildet. Leilighetene virket veldig små.

Leiegård i Shanghai

Etter en pause på hotellet, kjørte vi til en restaurant og spiste middag. Etterpå var det båttur i havneområdet. Den mest kjente gata her er The New Bund. Nå så vi Shanghai by night, og byen tok seg fint ut der den lå opplyst. Det var flott vær, klart og måneskinn.

Opplyst tårn

Søndag var privat, og vi dro inn til sentrum sammen med noen andre fra reiseselskapet. Alle skulle handle, og her var mye å velge i. Lunsj spiste vi på Mc Donalds. Ei forandring fra kinamaten.

Ei gate i Shanghai

Shanghai er blitt kalt Østens Paris. Vi skulle ut og spise middag, alle i gruppa. Deretter skulle vi på akrobatforestilling. Akrobatene i Shanghai er verdensberømte for sin smidighet. Maken har jeg aldri sett, de var utrolig flinke.

Akrobater i sving

Tilbake på hotellet tok vi heisa opp til 35. etasje. I pianobaren var det flott utsikt til et opplyst Shanghai. Vi koset oss her og hørte på musikk til vi tok kveld.

Shanghai by night

Mandag morgen sjekket vi ut fra hotellet, og kjørte til jernbanestasjonen. Vi skulle dra fra Shanghai, og satte oss på toget og suste av gårde. Vi kjørte gjennom vekslende landskap, også floder passerte vi der båtene tøffet av sted.

Vi så floder fra togvinduet

Etter to timer var vi i Hangzhou. Først et sted å spise lunsj, så til pagoden som heter "Seks harmonier". Navnet har den etter en gutt med samme navn. Legenden sier han truet dragen som hadde tatt moren hans, og han fikk henne tilbake. Pagoda er 60 m høg.

Pagoda "Seks harmonier"

Fra pagoden kjørte vi til en teplantasje. Vi fikk gå inn mellom plantene og prøve å plukke. Etterpå inn i et hus der vi så hvordan de sorterte og pakket teen, og vi fikk servert te. Jeg kjøpte meg grønn te.

På teplantasjen

Så til Continental hotell. Det var et skikkelig flott hotell med elegant innredning. Om kvelden gikk vi ut og spiste. Deretter på nattmarked. Det var flust opp å velge i.

Fra hotellet

Dagen etter spiste vi en god frokost på hotellet, så av sted på nye eventyr. Første stopp var på et perleoppdrett. En mann var ut i båt og henetet en østers. Ei ung dame tok over og åpnet østersen og viste perlen. Jeg kjøpte meg perleøredobber, i dag er den ene ikke å finne, desverre.

Perleoppdrett

Neste besøk var i et tempel som ble bygt på 300- talet. Her var ei tid 1500 munker. Under Kulturrevolu- sjonen ble tempelet stengt. Da vi var der, var der bare 60 munker. Vi spiste lunsj på tempelrestau-ranten. Utenfor så vi et par munker.

To munker ved restauranten

Turen gikk videre til en sjø. Vi gikk om bord på en båt og fulgte den en fin tur over den blikkstille sjøen. Utsikta innover mot land var idyllisk.  På andre sida ventet bussen.

Idyllisk elvebredd

Nå stod en silkefabrikk på programmet. Først fikk vi se silkeåmene og hvordan prosessen var før det ble silketråd. Vi fikk også se utstilling av flotte gobeliner og annet fint arbeid.

Fine arbeid

Vi besøkte også fabrikken, og der var øredøvende støy. Maskinene virket svært gamle og gått ut på dato. Men bråke kunne de.

Ikke nymotens akkurat

Vi spiste middag i nærheten av hotellet. Seinere gikk vi til pianobaren på vårt hotell. Hun som spilte satt og gråt. Hun prøvde å skjule det, men jeg så at tårene rant. Hun var ung, pen og flink til å spille, men ett eller annet gjorde henne trist.

Siste kvelden på Continental

Neste morgen kjørte vi til flyplassen. Både inne i avgangshallen, og rett ved flytrappa var streng kontroll. Ikke av oss vestlige, men av kineserne. Det var restriksjoner på hvor ofte de hadde lov til å besøke Peking. Vi tok av fra Hangshow og fløy med kurs for Peking.

Kontroll ved flytrappa

I Peking tok vi inn på samme hotell som da vi kom, Hua Du. Etter en kort pause dro vi privat til Silkemarkedet.  Om kvelden dro hele jengen ut på restaurant i Peking. Vi spiste avskjedsmiddag, Pekingand. På bildet er kokken i fullt arbeid med å skjære opp anda.

Kokken med Pekinganda

Den store Kina- reisa var over. En variert og svært innholdsrik reise. Vi hadde sett historiske ting , men også hvordan en del av folket hadde det. Jeg hadde gått ned 3 kg på turen. Frokosten var god, det var for så vidt kinamaten også, men spise det to ganger pr dag i to uker ble for mye. Jeg levde mest på ris.
Men reisen i seg sjøl var en enestående opplevelse. Det ble nye suvenirer til samlinga mi. Legg merke til "Maos lille røde". De ville selge meg en ny, men jeg ville ha en velbrukt, og det er den.