onsdag 28. mars 2012

Singapore og Indonesia april 2001 Del 1

Indonesia stod på ønskelista for reisemål, og i april 2001 var vi klar til å reise. Også denne turen ble omfattende, så jeg velger å dele den i to omganger på bloggen. Først fly til Danmark, og på Kastrup gikk vi om bord i Singapore Airlensflyet. Vi hadde litt turbulens, men vi landet trygt i Singapore. Da vi kom ut av flyet, slo den fuktige varmen mot oss. Etter 20 minutter var vi på hotellet vi skulle bu, men måtte vente på romma, derfor tok guiden oss med på en spasertur ved kanalen.

Ved kanalen i Singapore

Turen startet altså i Singapore som er både ei øy, en by og et land. Singapore ligger på øyene i en skjærgård av 58 øyer. Vi gikk tilbake til hotellet og fikk rommet, og slappet av der en stund. Så spaserte vi en privat tur langs kanalen. Vi så statuen av mannen som grunnla byen, Sir Stamford Raffles. Han grunnla Singapore i 1819. Raffles kom til en jungeldekket øy, og forvandlet den til et enormt handels-sted.

Statuen av Raffles

Vi var 14 i reisegruppa, og presis 18.30 spaserte vi sammen et kort stykke til en lokal restaurant ved kanalen. Vi spiste kinesiske småretter. Etter middagen gikk noen av oss til Raffles hotell og satte oss i hagen og bestilte Singapore Sling. Så opp på Long Bar. Der spiste vi nøtter og kastet skallet på gulvet, stedet er berømt for dette. Det var en varm, fin kveld, og vi spaserte tilbake til hotellet i strålende måneskinn.

På Long Bar

Neste morgen dro vi på byrundtur. Singapore er en gammel engelsk koloni, og vi så klubbhuset og stedet de brukte å spille cricket. Vi så blant annet Rettsbygningen. I 2001 var en tamil president og en kineser statsminister. Her er strenge straffer. Ei dame stjal tre bøker, og fikk ett års fengsel pr bok. Altså fikk hun tre års fengsel.

Rettsbygningen i Singapore

Vi besøkte et hindutempel, uten sko, de måtte stå utenfor. En hel rekke unge karer satt på gulvet i rekke og messet, alle holdt en bok og leste fra den. En eldre velfødd kar, som jeg tenkte var sjefsprest, drev med forskjellige ritual. Uforståelig, men interessant.

Hinduprest

Det offisielle programmet denne dagen sluttet med besøk i orkidéhagen. Siste biten dit spaserte vi, og oppover mot en liten høyde passerte vi nydelige blomster, orkideer i alle variasjoner. Øverst var bare orkideer. De fleste var oppkalt etter kjente personer.

Fra orkidéhagen

Resten av dagen var privat, og vi tok ei ferge ut til underholdningsøya Sentosa. Først fulgte vi ei kabelbane rundt øya for å få et overblikk. Vi rusla litt rundt og så det var fint tillaget med blomster og fontener. I bakgrunnen så vi en enorm løvestatue. Vi så et musikk- og fonteneshow der vatnet beveget seg etter musikken. Tilbake i sentrum tok vi en båttur på kanalen, og middag spiste vi også ved kanalen.

På Sentosa

Løvestatuen i bakgrunnen

Tirsdag skulle vi reise fra Singapore. Rett etter frokost rakk vi en rask spasertur ved kanalen. Så til flyplassen, og inn på flyet som kurset mot Indonesia. Vi landet i hovedstaden Jakarta. Hotellet vi skulle bu på var Hilton. Middagen skulle vi spise på Oasis, en fin restaurant. Her var Ristaffel, og mange tjenende ånder. Da vi kom, fikk vi damene en søt blomst festet på brystet. Så begynte maten å komme, i en stadig strøm.

Rett etter rett på løpende bånd

Det var meget god mat, og perfekt service. Vi ble underholdt av fire menn fra Batakkfolket. De sang dypt og fint. Restauranten Oasis hadde vært hjemmet til en hollandsk kolonimillionær. Etter middagen lufte vi oss i hagen til Oasis.

I hagen på Oasis

Neste morgen besøkte vi havna ved Silivongelva. Havna heter Sunda Kelapa. Det var travel aktivitet på havna. Vi så på en av båtene en stund mens den lastet. En lastebil fullastet med sekker stod på kaia, og her hentet mannskapet sekker og vaglet seg opp smale planker som var rigget til fra skutesida og ned på kaia. Et slit i varmen.

Lasting i Sunda Kelapa

Det var hollenderne som på 1600- talet forvandlet det vesle handelstedet til et stort handelssentrum. Mange av båtene vi så i havna var fra øya Sulawesi. Indonesia har 17 318 øyer, og 4000 er bebodde. Vi var nå i Jakarta som ligger på øya Java. Java er den ledende øya.

Spesielle båter i Indonesia

Fra havna dro vi til det gamle hollandske sentrum fra 1700- talet, der så vi både Rådhuset og Retts-bygningen. Bydelen Batavia ble oppbygt med Amsterdam som forbilde. I dag er bare få av kanalene igjen. Videre til det moderne sentrum av Jakarta. Vi så frihetsminnesmerket laget av italiensk marmor og gull på toppen. Da vi skulle se presidentpalasset var en demonstrasjon på gang i nærheten, men vi fikk ikke filme.

Presidentpalasset

I Jakarta besøkte vi også et museum som viste Indonesia sin gamle historie. Ettermiddagen var privat, og da valgte vi å koble av ved bassenget på Hilton. Jenta i bassenget er ei som var i reisegruppa.

Ved bassenget på hotellet

Skjærtorsdag som var 12. april, sjekket vi ut fra hotellet, men før vi reiste videre skulle vi til en stor park utenfor Jakarta. I parken er modeller av hus fra hele Indonesia. Området er stort og kalles for Taman Mini.

Her er ei type hus

Det var spesiell byggestil fra de forskjellige øyene. Her kan nevnes Sumatra og Sulawesi. Java var som sagt den øya vi var på nå. Intiativet til parken kom fra presidentfrua Tien Suharto. Der var en fuglepark på området også, men den hadde vi ikke tid til å se.

Byggestil fra Sumatra

Nå kjørte vi ut fra Jakarta. I utkanten av byene i Indonesia levde folk i kamponger, skur. Mange hadde bare 3 dollar i uka å leve for. Vi kjørte videre opp i høgda og besøkte en teplantasje.

Mange levde i skur

Turen gikk helt opp til Chakpasset, 1500 m over havet. Her ble det stopp for lunsj. Vi spiste salat, kjøttsuppe, kylling og annet kjøtt, ris, grønnsaker og nudler. Så frukt, og til slutt kaffe og kaker. Nydelig mat. Det ble nok ingen slanking her som i Kina.

Lunsj i 1500 m høgde

Videre kjørte vi nedover på andre sida mot byen Bandung. Der sjekket vi inn på hotell Hyat, og her ble vi mottatt med musikk, våtservietter og juce. Omtenksomt, og noe vi satte pris på. Seinere middag på hotellet, ute på ei overbygt terrasse. Først salat og suppe. Så kom de med glødende steiner og satte på bordet ved hver gjest, og vi grillet lammekjøtt på steinene. Til slutt dessert og kaffe. Igjen et godt måltid.

Vi griller lammekjøtt

Etter frokost neste morgen dro vi på utflukt. Først stoppet vi i en liten by som het Bogor, der så vi ei utrolig fin kolonibygning. Så videre opp i fjellet der vi skulle se en vulkan.

Kolonibygning i Bogor

Byen Bandung ligger som i ei gryte omgitt av vulkantopper. Siste delen opp til vulkanen måtte vi bli med minibusser. På vei oppover passerte vi pinjeskog. Siste utbrudd i denne vulkanen var i 1969. Den så rolig ut heldigis.

Ved krateret i vulkanen

Vulkanen Tangkuban som betyr kolvet båt, ligger 1830 m over havet. Vi startet på nedturen med minibusser, så over i hovedbussen. Vi kjørte gjennom grønt landskap og passerte mange teplantasjer. Ved ei varm kilde stoppet vi, og bassenget var varmt, 40 grader. Den som ville kunne gå uti. Jeg dyppet føttene i, det følte jeg var greit denne gangen.

Vi passerte teplantasjer

Turen gikk nedover mot hotellet vi skulle spise lunsj, Guning Putri. Eieren stod på trappa og tok imot. Han håndhilste på alle. Tjenere stod klare og festet blomster på oss. Lunsjen vi ble servert var nydelig.

Ved hotellet vi spiste lunsj

Neste stopp var på en musikkskole i Pandasuka, et forsted til Bandung. Her er spesialiteten bambusinstrument. I en bolk av programmet fikk vi utlevert bambusinstrument, barna hjalp oss med å finne tonen. Det gikk overraskende bra. Gutten som hjalp meg var 5 år og den yngste i flokken av musikanter.

Gutten som hjalp meg

Barna både danset og sang, og spilte sudanesisk musikk. Dette er nemlig i Sudanprovinsen. Barna var svært flinke. Jeg kjøpte meg et lite bambusinstrument som står i samlinga mi.

Både store og små var flinke

Besøket på musikkskolen var en morsom opplevelse. Vi retunerte til hotellet som var fint påskepynta. Etter middag tok vi tidlig kveld, for neste morgen skulle vi opp kl 05.00.

I resepsjonen på Hyat hotell

2 del om turen til Indonesia kommer i morgen.