fredag 23. mars 2012

Thailand 99 Del 2

Nå kjørte vi til hotellet vi skulle overnatte, Royal Princess. Etter avslapning på rommet kom en ny opplevelse. Vi ble kjørt til et hus bygt i tradisjonell arkitektur, og alt var i teak. Her skulle vi til Kanthokemiddag som er typisk for Nord- Thailand. Ananasdrinken var pyntet med en orkideer, i småkurvene er ris.

Kanthokemiddag

Under middagen var det opptreden av dansere fra lokale fjellstammer som viste klassiske danser.

Dansere fra Akkafolket

Onsdag etter frokost dro vi til en elefantleir. Der fikk vi se elefantene bade, og de viste oss hvordan de jobbet med tømmer. Jeg ville gjerne mate elefantunger, det var tryggest. De ble matet med sukkerrør.
Vi fikk også se elefantene bade.

En elefant må ha 100 kg mat og drikker 120 liter vatn pr dag. Mange elefanter blir brukt til å arbeide med tunge stokker i skogen. Nå kunne den som ville få ride på elefant en time gjennom skogen, og det gjorde vi. Litt nifst iblant, men spennende.

Ridetur på elefant

Neste besøk var på en orkidéfarm. Orkideer i lange rekker. Og for noen vakre farger! Thailand er største leverandør av orkideer i hele verden.

Orkideer

Vi spiste lunsj på Novotel, en fint oppdekket lunsjbuffé. Så skulle vi til Chiang Mais beskyttelses-tempel, Doi Suthep. Det ligger oppe på et hellig berg, og det var masse trappetrinn opp til tempelet. En stor drage vaktet på hver side av starten på trappa.

Endelig på toppen

Oppe på toppen ved tempelet var mange små klokker. Det galdt å ringe i flest mulig. Jeg gikk langs med og ringte i de fleste. De skulle høre her kom sunnmøringer på besøk. Her oppe var flott utsikt over Chiang Mai.

Det galdt å ringe

Vi måtte låne klær for å komme inn i tempelet, og der måtte vi sette oss på gulvet rett innenfor døra. En må aldri rage over en munk, og nå satt det en ved ene veggen. Han tok imot gaver og velsignet giverne. Jeg hadde kjøpt en liten kurv med frukt, fint innpakket. Etter folket på bildet var ferdige, aket jeg sakte mot munken og gav ham gaven. Munken velsignet meg, og jeg krøp tilbake til døra. En ny opplevelse.

Munken som fikk gave

Resten av dagen var privat. Vi gikk til et institutt og fikk fotmassasje, skikkelig på thaivis. Videre til nattmarkedet, der var virkelig varer å velge i. Til slutt pizzahut, vi ønsket litt forandring fra thaimaten. Der var to andre par fra gruppa også. De hadde tenkt det samme. Vi spiste pizza og drakk cola. Når det minket med cola, kom de rundt og fylte på av store mugger.

Fra nattmarkedet

Torsdag spiste vi frokost før vi sjekket ut fra hotellet og dro til flyplassen. Etter en time landet vi i Bangkok. Fra flyplassen ble vi kjørt direkte til den lille byen Kanchanburi som ligger ved elva Kwai. Vi spaserte på den berømte brua over River Kwai som er bygget av krigsfanger under Andre verdens-krig.

Brua over River Kwai

Vi gikk om bord på en flåte som ble dradd oppover elva. Vi spiste lunsj på flåten. Stille og rolig for vi på elva mens vi kikket inn på de grønne elvebreddene. Vi gikk på land et sted og så kirkegården med alle krigsfangene som ikke klarte det grusomme livet i fangeleiren. Vi var inn i en slik hytte fangene bodde i.

Lunsj på flåten

Vi tok inn på River Kwai Village hotell som lå helt nede ved elva. Da vi kom inn på rommet, gikk vi rett ut på balkongen for å se utsikta. For en eksotisk utsikt! Vi så rett ned på elva og over til andre sida som var jungel. Vi var nesten rett i villmarka.

Utsikt fra balkongen

Vi gjorde oss klar til middag. Mørket kom fort som det gjør i Østen. Vi spiste ute på hotellterrassen. En nydelig og varm kveld. Under måltidet ble det litt oppstyr da en svær, grønn grashoppe slo seg ned ved et par gjester. En serveringsdame fikk tak i den og viste den fram. Jeg ante ikke at grashopper kunne bli så store.

Middag på River Kwai hotell

Neste morgen var ny flåtetur. Vi gled sakte langs elvebreddene og så at der også vokste bambus. Om bord fikk vi pikniklunsj. Flåten ble lagt fast ved elvebredden, og så toget vi oppover i terrenget. Vi skulle besøke lokalfolk som bodde der.

På vei oppover i terrenget

Ei hytte bygd på peler fikk vi komme inn i. Vi spaserte videre en lang tur og kom til en liten gård. Først så vi en flokk bøfler som vassa i gjørme, men de var innegjerdet. Jeg likte bedre hagen, for der vokste blant anna bananer og kokosnøtter.

Her vokste kokosnøtter

Vi rusla mot elva der en kunne ta et bad hvis en ønsket det. Jeg var fornøyd med å vasse. Så om bord i flåten igjen. Det var spennende å se på den eksotise vegetasjonen langs elvebreddene. Det var svært uvante omgivelser.

Flåtetur i eksotiske omgivelser

Tilbake på hotellet slappet vi litt av før neste utflukt. Nå skulle vi på tur med "Dødens jernbane". Den ble bygt under Andre verdenskrig av krigsfanger. Det var hardt arbeid i kvelende varme og lite mat. Fangene døde i hopevis. Derfor navnet. Men togturen var i fine omgivelser.

Dødens jernbane

Etter togturen kjørte vi tilbake til hotellet. Om kvelden spiste vi også middag på hotellet, og etterpå så vi barn som danset. Vi gikk til hotellbalkongen og satte oss med et glass vin. Kvelden var mild, og vi lyttet til lydene som kom fra jungelen på andre sida av elva. Lørdag sjekket vi ut fra hotellet, og nå var målet Hua Hin. På veien stoppet vi i Damnem Saduak for å se det flytende markedet. Vi dro med båter gjennom kanaler. Da vi kom fram, fikk vi se markedet som var litt av et skue med alle båtene.

Fra kanalen

Det flytende markedet

Så videre til hotellet vi skulle bo på i Hua Hin. Etter vi hadde sjekket inn, møttes vi til lunsj på hotellterrassen. Resten av dagen var privat, og vi dro til sentrum. Først til skredder å bestille mer klær, før vi ruslet rundt i byen. Til slutt en forfriskning.

På utekafé i Hua Hin

Til middag samlest vi alle på hotellet. Rundt langbordet gikk samtalen rundt hva vi hadde nyttet etter- middagen til. Til slutt slo vi oss ned ei stund i resepsjonen. Søndag ble vi kjørt på besøk til jernbane-stasjonen i Hua Hin. Vi skulle se det kongelige ventehuset fra 1920. Det var så fint at en skulle tro det var et tempel.

Kongelig ventehus i Hua Hin

Togstasjonen var spesiell. Etterpå skulle vi på omvisning i Hua Hin med sykkeltaxi. Vi besøkte et kloster- og tempelområde. Munkene bodde spartansk, men tempelet var flott.

Munkene bodde enkelt

Vi syklet videre til havneområdet og hadde en liten pause, så vi ruslet rundt på moloen og så på fiskebåtene. På vei tilbake til bussen syklet vi inn mellom de smale gatene.

I sykkeltaxi i Hua Hin

Først innom hotellet, så til sentrum igjen. Vi ruslet rundt og shoppet litt. Denne kvelden skulle hele gruppa spise middag på en fiskerestaurant som lå rett ved havet. Vi spiste fisk og skalldyr med thaivin til.

På fiskerestaurant

Neste morgen spiste vi frokost på hotellterrassen. Det var svært varmt denne dagen så vi gikk på stranda som lå rett ved hotellet. Etterpå dro vi inn til byen og besøkte tempelet igjen. Om kvelden var det avskjedsmiddag.

På stranda

Avskjedsmiddag

Tirsdag var vår siste dag i Hua Hin. Først dro vi til byen og hentet klærne som var bestilt. Etter det en siste tur på stranda, før vi måtte dra fra Hua Hin. Det tok 3,5 time å kjøre til Bangkok. Det ble litt tid å vente på flyplassen, men så dro vi fra Bangkok. Resten av turen hjem gikk etter skjemaet. Rundturen i Thailand var noe av det mest eventyrlige jeg hadde vært med på så langt. Masse opplevelser.