mandag 12. mars 2012

Sjøtur med Platon, sommeren 97

Lørdag 28. juni kasta vi loss og gikk over Stadt til Måløy der vi overnatta. Neste morgen fortsatte vi, og passerte Hårnelen som er Nord- Europas høgste sjøklippe, 860 meter. Vi var innom Eivindvik, et historisk sted. Her holdt Gulating sete i gammel tid. Henrik Wergeland har skrevet dikt om Eivindvik.

Fra Eivindvik


Vi kursa mot Bergen i nydelig vær, og da vi kom fram, la vi fast. Her ville vi ligge over natta, og byen viste seg fra sin beste side. Vi spiste sein middag på akterdekk i strålende kveldssol.

Fin kveld i Bergen


Mandag gikk vi på handlerunde i Bergen før vi fortsatte turen. Vi gikk til Mosterhavn og fylte olje. Der nyttet vi høvet og besøkte kirka som som var bygget på tuftene av den gamle i ca 1150. Tuftene var etter
 Norges første kirke reist her i 998. 

Kirka i Mosterhavn


Vi spiste lunsj på båten før vi gikk fra Mosterhavn, og kursa for Egersund. Planen var å gå derfra neste morgen, men det blåste en del så vi lå over en dag. Vi besøkte kirka fra 1600- talet, og den var fint innredet. Etter to netter i Egersund gikk vi til Arendal. Der rusla vi rundt i byen i det fine været.

Fra havna i Arendal


Torsdag kom vi til Åsgårdstrand. Det er et fint sted. Vi spaserte flere turer på land, og vi besøkte Munch sitt atelier, hus og hage. Vi tok bilde om lag der "Pikene på broen" ble malt. I begynnelsen på 1800- talet var Åsgårdstrand en livlig utførselshavn for trelast, blant anna til Nederland.

På broen i Åsgårdstrand


Vi kom til Oslo fredag og la til ved Aker Brygge. Lørdag kveld var familien buden om bord på sjømat og kvitvin. Det ble servert hummer, kreps, reker, samt loff med tilbehør. En koselig kveld, og iblant hørte vi Rådhus- klokkene som slo.

Lørdagskveld og sjømat


Søndag tok vi familien med på båttur i området. Vi hadde sol over blå sjø, og alle så ut for å kose seg. På slutten av turen startet det å tordne, dermed var det tryggest å gå til lands.

Båttur i Oslofjorden


Vi gikk fra Oslo mandag og målet var Moss der vi la til ved kanalen. En driftig handelsby etter jernverket kom i gang i 1720. I denne byen ble Mossekonvesjonen underskrevet. Avtalen mellom kong Karl Johan og den norske regjeringen om at den norske Grunnlova skulle respekteres.

Ved kanalen i Moss


Tirsdag kom vi til Sverige, og natt til onsdag lå vi over i Grebbstad. Det er et tettsted i Tanum kommune i Bohuslen. Havna lå fint til skjerma av et stort berg. Det var fint vær, mange båter i havna og på land mye folk som spaserte i havneområdet.

I Grebbstad.


Vi fortsatte til Bjørkø der vi overnatta, før vi starta på Sotenkanalen. Den var smal og der var stor trafikk med småbåter. Sotenkanalen er 4,8 km, og ble åpnet i 1935.

Fra Sotenkanalen


Natt til torsdag lå vi over i Falkenberg. En by i Hallands len. Her så vi den mektige kirka, men kom oss ikke inn, den var låst. I dag er gamlebyen med St. Laurenti kirke fra 1300- talet en av Sveriges best bevarte historiske bykjerner.

Vi overnatta i Falkenberg


Fredag kom vi til Danmark. Vi var innom havna i København, men gikk videre nedmed Sjælland til Rødvik der vi la fast. Neste morgen kursa vi mot Svendborg på Fyn. Det var en ganske stor by, nest største byen på Fyn.

I Svendborg


Søndag kom vi til Assens. Nå hadde vi starta på andre uka på sjøturen. Her lå vi på sida av ei stor, staselig eldre treskute. Denne kvelden var det en spesielt fin solnedgang.

Solnedgang i Assens


Neste dag gikk vi til Bogense. En fin by med de karakteristiske husa. Sentrale Danmark ligger på Fyn og i Nord- Fyn kommune. Sankt Nikolaj kirke fra 1406 ligger i byen.

På land i Bogense


Tirsdag kom vi til Ebeltoft, hovedbyen på Mols. Her gikk vi på land og spiste danske smørbrød. Vi så verdens største treskute, korvetten Jylland. Og vi rusla rundt og så de koselige, små bindingsverkhusa.

Gatebilde fra Ebeltoft


Neste dag kom vi til Hals, og her ble vi liggende værfaste i fem dager. Det var sol, varmt og fint, men for frisk vind. Første blikkfanget da vi gikk på land var kjevebeinet til en blåkval. Det var rigget opp som en port. Kvalen var skutt i Ishavet i 1868.

Kjeven til en blåkval


Hals ligger i nordlige Danmark, nord for innløpet til Limfjorden. En dag besøkte vi Hals Skanse, anlagt på 1600- talet. Her forsvarte de seg både mot sjøen og mot land. Vi ser kanonene på vollhaugen.

Fra Hals Skanse


Endelig kunne vi dra fra Hals mandag kveld, og vi hadde en flott tur til Sæby på et rødlig og gyllent hav, for sola var på vei ned. Vi la fast i Sæby som var en pittoresk, liten by med gamle, fine danske hus. Sæby oppstod som en fiskerby på 1200- talet.

Fra Sæby


Vi dro fra Sæby neste dag, og etter oljefylling i Skagen hadde vi en skikkelig fin tur over et blankt og stille Skagerak. I Mandal gikk vi til kai, og der overnatta vi.

I Mandal


Etter frokost om bord, gikk vi ut fra Mandal, og kursa mot Haugesund. Vi lå der over natta, så gikk vi til Bergen. Der stoppa vi noen timer. I havna lå masse fiskebåter som hadde vært med på demonstrasjon grunna kutt i fiskekvotene.

Fra havna i Bergen.


Vi gikk til Eivindvik og overnatta der. Men tidlig neste morgen starta vi på siste etappe. Olje fylte vi i Måløy før vi starta på Stadt. Det var nifst med bølger og skodde. Men alt gikk bra, og vi nærma oss land på hjemlige trakter. Igjen hadde vi hatt en fin sjøtur, bare over siste sjøstykket var det litt skummelt.  

I hjemlige trakter

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar