torsdag 8. mars 2012

Sicilia, høsten 85

Vi bestemte oss for en ukes rundtur på Secilia. 27. september landa vi på Catania flyplass, og der stod bussen klar. Vi var over 30 personer fra Norge, Sverige og Danmark som skulle på rundtur. Vi overnatta i Naxos, og neste morgen kjørte vi opp til Taormina som ligger opp i fjellet Monte Tauro. I romersk tid dro høytstående romere hit for å nyte livet.

I Taormina

Romerne bygde et amfiteater her oppe, og det er fortsatt godt bevart. Det er fra 200 før Kr. Og for en utsikt publikum hadde! Ikke bare til scena, men til havet og landskapet nedenfor. Etter dette besøket spaserte vi tilbake ned de smale gatene som var omkranset av trær.

Utsikt fra amfiteateret

Fra Taormina kjørte vi til en liten by og spiste lunsj. Etterpå fortsatte bussturen. Veinettet på Secilia var godt utbygt der vi kjørte, ofte var veiene oppbygde på "peler". Vi stoppet i Cefalú. Her så vi den mektige katedralen, og den er et eksempel på middelalderens normanniske stil som på 1100- talet vokste opp ved siden av gotikken.

Katedralen i Cefalú

Så til hovedstaden Palermo. Her tok vi inn på Grand hotell Sole, her skulle vi bo i to netter. Jeg så meg rundt og tenkte: Mafia! Den svenske guiden fortalte at et par dager før vi kom, var en fra mafiaen skutt på åpen gate her i Palermo. Hevn fra en annen mafiafamilie. Men Palermo var en interessant by.

Foran Skammens fontene i Palermo

I Palermo så vi blant annet katedralen, og vi kjørte opp til Montreale der vi også så ei kirke. Men så lunsj. Og nå disket sjåføren og guiden opp ute i en park. Vi forsynte oss og fant plass der det passet i parken.

Lunsj i det fri

Det var et nydelig vær, og maten smakte. Mens vi spiste kunne vi nyte utsikta til dalen ved Montreale som lå under oss.

Fin utsikt til dalen nedenfor

Etter lunsj fortsatte turen til fjellet Monte Pellegrino. Der besøkte vi kapellet til Palermos skytshelgen Santa Rosalia. Kapellet er delvis hogget inn i fjellet.

Kapellet delvis i fjellet

Inne i kapellet brukte folk å legge fra seg ting som gaver. Det var takk for hjelp, eller for å be om velsignelse. Da vi stod der kom et brudepar og la fra seg brudebuketten foran skytshelgenen. Men de hadde på seg vanlige klær, så bryllupet må ha vært over.

Også brudebuketter var gaver

Da vi kom tilbake til Palermo var det mørkt. Vi gjorde oss klare for middag som vi spiste på hotellet. Vi delte bord med et svensk par, og drøsen gikk på svensk og norsk. Et hyggelig måltid etter en opplevel-sesrik dag.

I salongen på Grand

Dagen etter kjørte vi til Segesta der vi først beundret et gresk tempel fra ca 700 før Kr. Vi gikk inn og så på ruinen og det er litt av noen dimensjoner. Skal tro hvordan de så ut de som kom til tempelet? Gikk de i toga og sandaler slik Sokrates gjorde? Iallfall må det ha vært et skue.

Svære dimensjoner

Turen gikk nå opp i om lag 700 meters høgde, til den lille byen Erice. Her oppe var smale gater og god utsikt utover landskapet. Her ruslet vi rundt på egen hand før vi gikk inn på en butikk og kjøpte med oss lunsj. Så fant vi en fin plass med god utsikt og inntok lunsjen. Nå hadde vi fått smaken på piknik i det fri, og været var altfor fint til å sitte inne.

Lunsj i Erice

Vi kom til Marsala og tok inn på hotell President. I Marsaladistriktet så vi mange salthauger, for de utvinner salt her. Vi fulgte også en liten båt ut til ei øy der vi besøkte et lite museum, så spaserte vi litt rundt før vi fulgte båten tilbake.

Salthaug ved Marsala

Etter en god frokost dagen etter var vi klare for nye inntrykk. Første visitten denne dagen var på en vingard. Den het Santa Theresa. Vi fikk smake fire sorter vin, og vi kjøpte med av den sorten vi likte best av Masalavinen.

Utenfor vingarden

Turen fortsatte til Selinunte som var den vestligste greske utposten i antikken. Vi så søyler etter et tempel, og ruiner av et tempel som hadde rast sammen, sannsynligvis på grunn av et jordskjelv. Det var det største Zevstempelet som noen sinne er blitt bygget som ligger i ruiner.

Et tempel har falt sammen

Så Tempeldalen i Agrigento. Hele den grønne sletta var dekket av små, kvite blomster, samt små trær her og der. For å komme til tempela må en gå gjennom Tempeldalen, en spasertur i vakker natur.

Tempeldalen

Vi så Zevstempelet med den liggende kolossen, og rester etter Herkulestempelet, men Concordia- tempelet var mest igjen av, og er et av verdens best bevarte greske tempel. Dette minner om grekernes tid på Secilia. Templene var bolig for gudene, ikke et sted for tilbedelse. Det ble bygget 21 templer i perioden 500- 600 før Kr. Da dette var gresk koloni.

Concordiatempelet

Agrigento ligger på en bakketopp over Tempeldalen. I 406 før Kr. ble byen plyndret av styrker fra Kartago. Seinere ble den innlemmet i Romerriket og het da Grigente. I 1927 endret italienerne navnet på byen til Agrigento.

Klare å dra fra Agrigento

Første stopp denne dagen var ved en romersk villa fra 200- 300. Her var utrolig mange mosaikker bevart på vegger og golv. En del av mosaikkene var stengt av, for dagen før hadde noen kastet maling på en del av mosaikken fordi de mente det var usømelig. Gale folk, spør du meg.

Disse kom fra det uten maling

Vi stoppet i en liten by som het Piatse Armenia. Her ble det igjen privat lunsj, vi fikk tak i det vi trengte og nå spiste vi i en idyllisk park omgitt av blomster, grønne vekster, og palmer. Vi spiste brød, ost, skinke og tomater. Igjen en herlig lunsj i naturen under blå himmel og solskinn.

Lunsj i det grønne

Da vi nærmet oss bussen så vi det var oppstandelse, og vi fikk skildring. En sigøynerkvinne hadde hoppet opp på ei høg, svensk kvinne og nappet av henne gullsmykket. Hun stappet det i munnen og løp. Mennene i reiseselskapet som så episoden løp etter, og da de nærmet seg kvinnen stoppet hun og tok opp skjørtet. Mennene bråstoppet i forfjamselsen. Kvinnen var splitter naken under skjørtet. Hun nyttet pausen som oppstod og løp av gårde og forsvant i en sidegate. Vi måtte dra på smilet og satte oss i bussen.

Rett før vi får historien om smykket

Vi kjørte videre til byen Noto, og der så vi mange barokkbygninger. Vi besøkte også en barokkirke. Så til Siracusa der vi skulle bo i to dager. Dagen etter startet med besøk i museet i Siracusa. Mye intere-
sant å se av alt hva de hadde samlet. Men ikke lov å ta bilder.

Ting å se på museet

Tvers overfor museet lå en moderne kirke, og noen av oss gikk inn. De fleste stod bak, men jeg stod langt framme. Plutselig startet gudstjenesten som jeg hørte på. Men nå nærmet tida seg vi skulle møte ved bussen. Jeg synes det var uhøflig å bare gå, så jeg startet forsiktig tilbaketrekning. Jeg rygget stadig et skritt bakover, og til slutt var jeg så langt bak at jeg kunne gå. Det gikk bra.

Moderne kirke i Siracusa

Vi spaserte i gamlebyen der vi så rester av et gammelt gresk tempel, og vi så domkirka i byen. Så ny lunsj i det fri, men nå var det sjåføren og guiden som hadde disket opp nede ved havna. Vi var utrolig heldige med været denne uka på Secilia.

Piknik i Siracusa

Eter lunsj kjørte vi til de arkeologiske utgravningene i Siracusa. Først så vi det greske teateret, og derfra til Paradisdalen der vi så Dionysos øre, ei hole i berget som var 50 meter djup. Vi gikk inn. Det sies at herskeren i gammel tid hadde lytteposter her.

Dionysos øre

Så til det romerske teateret. Her foregikk gladiatorkamper. Slike kamper ble innført i Roma i 264 før Kr. De ble kjempet over hele Romerriket, også her. Det kunne være gladiatorer mot hverandre, mot slaver, eller mot ville dyr som løver for eksempel.

Her ble kjempet gladiatorkamper

Vi avsluttet dagen med båttur på havna i Siracusa. Byen ble grunnlagt i år 734 før Kr. Det var på grunn av den gode og vel beskytta havna som gjorde byen til ei stormakt i den tida.

Kveldstur på havna

Seinere ble det avslutningsmiddag på hotellet. Ei uke hadde vi kjørt rundt på Secilia som er Middel-havets største øy, og delt fra Italia med Messinastredet. Det hadde vært åtte dager med mange inntrykk.

Siste kveld på Sicilia

Neste morgen kjørte vi mot flyplassen. Men hva så vi? Jo, røyk fra Etna. Etna er høgste punkt på øya, og er Europas største aktive vulkan. Det var skummelt, men vi kom oss på flyet og vel hjem.